Avatar billede lsn1 Nybegynder
25. januar 2001 - 12:50 Der er 5 kommentarer

Billede i RichEdit/Memo1

Hvordan laver man det sådan, at en bruger kan indsætte et billede i en Memo/Richedit, og så selv bestemme hvor billedet skal være, PRÆCIS ligesom i Microsoft Word, når man indsætter et billede?

Altså:
1. Brugeren trykker på en Button1, hvorefter der kommer en OpenDialog frem, hvor man kan vælge et billede.

2. Når billedet er blevet sat ind, bliver billedet rykket, hver kan man f.eks. trykker på Space, hvis \"tekst-curseren\" står ved billedet. Altså på samme måde, som når et billede bliver rykket i Microsoft Word.

3. Når brugeren så trykker på Button2, kommer der en OpenDialog frem, hvor man kan gemme dokumentet, og billedet bliver selvfølgelig også gemt.

4. Hvis brugeren så trykker på Button3, bliver dokumentet udskrevet via en PrintDialog.

Håber i kan hjælpe mig.

I er velkomne til at sende en email til mig på: lsnwebmaster@email.com med en zip-fil, som kan ligge på en diskettet.

LSN

Avatar billede borrisholt Novice
25. januar 2001 - 13:07 #1
Hej LSN1>

Du skal bruge et komponent hedder  TRichView du kan hente det på http://torry.net

Her er beskrivelsen af det ...

TRichView (freeware) v.0.5.1  FW 143 Kb UPD 17.01.01
By Sergey Tkachenko. TRichView component can contain:
text with various fonts and colors,
hypertext,
pictures,
pictures from Image Lists (also can be hypertext links),
background bitmaps (tiled or stretched, scrolled or fixed)
any Delphi controls.
It can be printed and saved as plain text or html file. New lines can be added without reformatting of whole document. New in this version: text selecting with mouse and copying to clipboard, hyperlinks highlighting, compatibility with Delphi 4.

Fully functional
Source: Included
Download: CB1 CB3 CB4 CB5 D2 D3 D4 D5

Ellers kan du også skrive til mig så skal jeg sende dig kode og eksemple og det hele ...

Jens B
Avatar billede borrisholt Novice
25. januar 2001 - 13:09 #2
Jeg har sendt dig det ...

Jens B
Avatar billede lsn1 Nybegynder
29. januar 2001 - 20:34 #3
Eksemplet virker ikke som det skal.
Brugeren kan ikke indsætte et billede i en TMemo eller RichEdit.

LSN
Avatar billede borrisholt Novice
30. januar 2001 - 10:08 #4
LSN >> Nævn en bare en god grund til det !

Jens B
Avatar billede delphi Nybegynder
30. januar 2001 - 14:37 #5
Hvis du er så glad for den funktionalitet som Word tilbyder, hvad så med at bruge Word (fra dit Delphi program altså).  Der er vel ingen grund til at opfinde den dybe tallerken to gange.

Via COM kan du indlejre Word, eller for den sags skyld alle andre Automation servere, i din application.  Når brugeren trykker på den del af din form, der består af et Word dokument, vil din menu ændre sig til en word menu, således at brugeren får ALLE word funktioner til sin rådighed.

Læs om COM og Automation.  Der er gode kilder på nettet.  Bl.a. er der på Borland\'s site en god demo af hvorledes man benytter Excel og Word fra sin Delphi application - den er lidt gammel, men stadig go\'.

Delphi