Avatar billede ymmot Nybegynder
09. januar 2004 - 00:18 Der er 9 kommentarer

Ny Computer

Har en computer der er fyldt med mange programmer - samt en del opsætninger som internet netbank - e post og meget mere - det er en ældre computer som kører perfekt med Win XP en 80 GB harddisk delt op i 3 drev - samt en ekstra harddisk på 30 GB. godt grafikkort og lydkort.

HVIS jeg nu vil købe en ny computer større og flytte harddiskene over i den samt de lydkort skærmkort med videre - virker det så som på den gamle eller er det sådan at man skal starte op på ny - Det er sådan at jeg bare ønsker en hurtigere maskine. Bundkort og CPU.
Avatar billede roenving Novice
09. januar 2004 - 00:42 #1
Det burde der ikke være problemer med !-)

Har selv migreret en computer fornylig !-)

-- der kan selvfølgelig være noget med evt. indbyggede devices på bundkort, men så må do jo igang med manualen !-)
Avatar billede bartfreak Nybegynder
09. januar 2004 - 07:56 #2
hvis du blot vil ha´ en hurtigere maskine, kan du evt. bare købe en ny cpu.
Programmer m.m.. kan godt virke, men nogle skal geninstalleresm el. registres i registreringsdatabasen(regfil).
Avatar billede nva Praktikant
09. januar 2004 - 07:57 #3
Det er ikke sikker Win XP vil virke på den nye, da der checkes på 10 forskellige ting - netkort, harddisk, MB osv. - og udfra det dannes en nøgle. Denne nøgle må kun ændres en vis grad for at Win XP kan køre videre, hvis det er en OEM-version. Hvis det er en Retail-version, burde det virke. Jeg er IKKE ekspert på området, da jeg selv først lige er begyndt med XP.
Avatar billede agalion Nybegynder
09. januar 2004 - 11:28 #4
Det er meget usandsynligt at det vil virke (godt i hvert fald) bagefter, da computeren så har en ny HAL (Hardware Abstraction Layer). Det er klart det mest optimale at starte helt forfra.
Avatar billede mmt Nybegynder
09. januar 2004 - 12:41 #5
Når du nu gerne vil have en hurtigere computer, er den normalt også nødvendigt at købe en hurtigere hd. Medmindre din 80 gb, er helt ny.

Men umiddelbart, er det nok også bedst at geninstallere på den nye maskine. Men i yderste tilfælde vil du nok kunne få det gamle til at virke, hvis du sletter de gamle enhedshåndteringsdrivere og lader den nye comp installere nogle nye.
Avatar billede ymmot Nybegynder
09. januar 2004 - 15:37 #6
Tak for de mange svar - min harddisk er ny, ram nye - og min XP home er lovlig indkøbt - CPU'en kan ikke udskiftes (1100) da bundkortet ikke kan klare større CPU - Derfor nyt bundkort og ny CPU - men som de andre svar jeg har fået så er jeg måske nok nød til at bide i det sure trælse arbejde med at starte op forfra.
Nu er man jo ikke lige god til computere allesammen - og når man har kørt med samme opsætning i 2 år - ja så ligger der jo en del inde som man har installeret og noget hentet på nettet - Computeren kører perfekt - men hastigheden mangler.
Jeg må til at lave backup -
Men jeg kan ikke forstå at det skal være så svært - der må da' være mange der udskifter efter en 2 - 3 år.
Hvad skal man købe for at være med de næste 2 - 3 år ?? MHz (bærbar? eller stationær)
Godt Nytår til alle der gad svare
Avatar billede mmt Nybegynder
09. januar 2004 - 16:14 #7
Hvis du tager en backup af den mappe der hedder "documents and settings" og ligger den ind igen når du har geninstalleret. så burde de fleste af dine gamle indstillinger være bevaret.
Avatar billede roenving Novice
10. januar 2004 - 01:01 #8
-- hele registry forsvinder, når man installerer, men det kan være at en repair kan klare det !-)
Avatar billede bartfreak Nybegynder
10. januar 2004 - 15:12 #9
køb en stationær..O)
og del dit drev op i 2 el mere, lig de vigtige data på den anden partition. Og de gemt til den nye pc-...O)