Avatar billede kramerfan Nybegynder
07. januar 2004 - 10:13 Der er 51 kommentarer og
1 løsning

Foreskellen på router og swith

Jeg har en Linksys Cable/DSL Router med indbygget 4-ports switch. Min forbindelse er en bredbåndsforbindelse på et netværk i den boligforening, hvor jeg bor.
Jeg er interesseret i at bruge switchen til at fordele, så jeg kan have to computere på samtidig. Men det virker ikke rigtigt.

Er det fordi en router ikke kan fungere på samme måde som en switch og/eller skal jeg gøre noget bestemt for kun at benytte switch funktionen i routeren?
Avatar billede powerade Nybegynder
07. januar 2004 - 10:15 #1
Hvilket kabel bruger du til at forbinde din router med boligforeningens netværk? Du skal muligvis bruge et krydset kabel for at routeren kan få signalet til nettet rigtigt.
Avatar billede skalpellen Nybegynder
07. januar 2004 - 10:19 #2
Den fungere sikkert allerede som switch, men du har ikke mulighed for at benytte den som Router før du har sat den op til det. Du skal logge på din router ved at skrive den ip-adresse som routeren har. Derefter skal du konfigurere den.
Avatar billede jpvj Nybegynder
07. januar 2004 - 10:23 #3
En switch fungerer automatisk som knudepunkt for et netværk (med mindre vi taler mere avancerede switche, der er blevet konfigureret specielt med ex. VLAN's så de ikke kører i default konfiguration.)

Der kan være nogle problemer med specielle applikationer igennem en router, men til en start *skal* du kunne komme på Internettet med ex. Internet Explorer.

Der er ikke forskel på en kombineret router/switch og de to produkter adskilt.

En router sørger for at trafikken mellem to netværk kommer frem og tilbage.
En switch sørger for at trafikken på 1 netværk kan flyde mellem maskinerne på netværket.

Der kan være flere forskellige fejlmuligheder:
1) Bruger du rigtige kabler?
2) Er din router konfigureret rigtigt?

Mvh JP
Avatar billede kramerfan Nybegynder
07. januar 2004 - 10:23 #4
Er det ikke meget nemmere for mig at købe en switch. Jeg har ikke bruge for nogen routerfunktion. Jeg har været med til at sætte en switch op, det tog ikke 2 sek.
Avatar billede powerade Nybegynder
07. januar 2004 - 10:26 #5
Tjoe, men hvis du ku nøjes med at skifte kabel ville det jo være billigere... Men du har helt ret... Et skift til en switch og du er kørende in-no-time. ;o)
Avatar billede espersen Novice
07. januar 2004 - 10:30 #6
En Router sørger for at forbindelsen fordeles til de forbundne pc'ere : den optræder som bindeleddet til internettet. Med routeren kan du koble flere pc'ere på nettet (fx. hvis du har besøg af venner/familie osv. får en ekstra PC eller flere).

En router langt mere intelligent end en switch/hub - Den har som standard minimum indbygget :

1) DHCP
2) FIREWALL
3) Mulighed for at få tildelt en ip adresse,gateway, dns fra din ISP som den herefter kan fordele til x antal klienter

en router gør det derfor meget nemmere at vedligeholde/administrere sit netværk...

Der dog også et sikkerhedsmæssigt synspunkt !
Firewall'en i en router er en såkaldt hardwarefirewall og beskytter dig "allerede ved havelågen"
En software-firewall som jo er installeret på PC'en; stopper først en evt. ubuden gæst ved fordøren/bagdøren/vinduet.

Rent sikkerhedsmæssigt vil det dog være bedst at benytte begge løsninger, da softwareløsningen giver dig en lille advarsel om at et program er på vej på nettet, hvorved du kan tillade eller nægte dette efter at undersøgt om det er OK.

Det bedste af de 2 er nok hardwarefirewallen i routeren, men en god software holder desuden øje med hvilke programmer der går på nettet, hvorfor kombinationen af disse 2 er at foretrække.
Avatar billede espersen Novice
07. januar 2004 - 10:31 #7
her er et eksempel på en velkendt model til små 389 incl. fragt - eller ca. 350,- hvis du selv kan hente den:
http://www.edbpriser.dk/netvaerk/netvaerk-top10.asp?ID=1674597895
Avatar billede kramerfan Nybegynder
07. januar 2004 - 10:33 #8
Hvad skal jeg vide for at sætte routeren op - jeg har fundet ud af at komme ind i opsætningen, men skal jeg have nogle oplysninger af bredbåndsudbyderen?
Avatar billede espersen Novice
07. januar 2004 - 10:34 #9
men den du har er jo fin !!  Spørgsmålet er jo nok hvorledes du har sat routeren og din PC op ?

Routeren skal gerne være sat op med det IP som du har fået tildelt (hvis du har fast IPadresse; hvorefter Routeren tildeler den/de PC'ere der er tilsluttet en intern IP (Ip til dit eget lille net)
Avatar billede espersen Novice
07. januar 2004 - 10:36 #10
hvilken model har du (modelnr. ?)
Avatar billede kramerfan Nybegynder
07. januar 2004 - 10:38 #11
Linksys BEFSR41
Avatar billede kramerfan Nybegynder
07. januar 2004 - 10:39 #12
Jeg er ikke sikker på at jeg har en fast IP!
Avatar billede espersen Novice
07. januar 2004 - 10:40 #13
Hvilken udbyder står bag ved forbindelsen ?
Hvilket styresystem har du ? Win98, Win2000 eller WinXP ?
Avatar billede skalpellen Nybegynder
07. januar 2004 - 10:41 #14
det er i mange tilfælde muligt at vælge dynamisk adresse i Routeren. Der efter er det nemmere at administrere hvis du sætter din pc til at have fast ip da, men så kan styre vilke adgange de forskellige ip skal have...
Avatar billede oesten Nybegynder
07. januar 2004 - 10:42 #15
En router er et en-til-en forbindelsepunkt mellem to netværk, Internet og lokalnetværk typisk. En switch sidder som fordeler i et netværk. Switches og routers kan købes separat men er ofte bygget sammen i en enhed. Vær derfor opmærksom på hvad forhandlerne skriver i deres salgsmateriale. Derfor til espersen: Hvis du var startet med: En router med indbygget switch ... havde det nok været mindre forvirrende.
Avatar billede kramerfan Nybegynder
07. januar 2004 - 10:44 #16
Styresystem XP og jeg har fast IP.
Avatar billede kramerfan Nybegynder
07. januar 2004 - 10:45 #17
Hvad skal routere konkret vide?
Avatar billede espersen Novice
07. januar 2004 - 10:48 #18
Vil du lige checke følgende;
Ude på skrivebordet
1. Højreklik på netværkssteder
2. vælg egenskaber
3. Højreklik på Lan-forbindelse
4. vælg egenskaber
5. Under "Denne forbindelse bruger følgende elementer" vælger du "Intenetprotokol (TCP/IP) og klikker på Egenskaber

Du skal ikke ændre noget ! bare fortælle om der står at den henter IP automatisk ?
Avatar billede skalpellen Nybegynder
07. januar 2004 - 10:50 #19
på siden http://www.linksys.com/products/product.asp?prid=20&grid=5 ligger der en kæmpe manual, der står bla. hvordan man skal configurere den i Windows XP.
Avatar billede espersen Novice
07. januar 2004 - 10:56 #20
(det er jo ikke sikkert at routeren skal konfigureres yderligere - måske det er den anden PC som manler lidt indstillinger?)
Avatar billede kramerfan Nybegynder
07. januar 2004 - 10:59 #21
Til espersen
den finder selv IP
Avatar billede kramerfan Nybegynder
07. januar 2004 - 11:01 #22
Det ser ud til at denne router skal være forbundet med et modem - kan det passe. Kan man ikke bruge det direkte på sin bredbåndsforbindelse?
Avatar billede espersen Novice
07. januar 2004 - 11:01 #23
Gør den anden PC også det ??  - og hvilket styresystem er den med ?
Avatar billede kramerfan Nybegynder
07. januar 2004 - 11:03 #24
De er begge med XP-pro - og finder selv IP
Avatar billede espersen Novice
07. januar 2004 - 11:04 #25
Øhhh... hvor har du det fra ? (med det modem?)
Avatar billede kramerfan Nybegynder
07. januar 2004 - 11:05 #26
Står på Linksys hjemmeside:
Note:
This unit requires an external Cable or DSL modem with an Ethernet RJ-45 interface
Avatar billede espersen Novice
07. januar 2004 - 11:05 #27
men er du ikke på nettet med den ene maskine ?
Avatar billede topboy Nybegynder
07. januar 2004 - 11:06 #28
Hvilken udbyder har du.?
Avatar billede kramerfan Nybegynder
07. januar 2004 - 11:08 #29
Jo - jeg er på nettet. Men ikke når jeg forsøger at sætte routeren/switchen på.

Det er Tiscali, der er udbyder i denne egendom.
Avatar billede topboy Nybegynder
07. januar 2004 - 11:16 #30
ok, jeg har selv stofanet, og det er også tilsluttet
som netværk/bredbåndsforbindelse for alle os der bor der.
dvs. jeg har kun et netstik i væggen(altså intet modem af nogen
art).
Jeg har selv fire Pc`ere tilsluttet via en Router og det virker fint
jeg prøvede først med en switch men det virkede ikke, så hvis det er
samme forbindelse du har så skal du bruge en Router.
Avatar billede kramerfan Nybegynder
07. januar 2004 - 11:17 #31
Til toyboy

Hvordan har du sat din router op?
Avatar billede espersen Novice
07. januar 2004 - 11:18 #32
Kablet fra væggen sætter du ind i "uplink-porten" på Linksys-Routeren m/switch.

Kabel mellem router og PC1 sættes til et af de 4 stik i Linksys'en (glem alt om PC2 i første omgang!)
Avatar billede espersen Novice
07. januar 2004 - 11:19 #33
Sorry - du skal nok smide kablet i "WAN"-porten istedet for "uplink" !!!!
Avatar billede kramerfan Nybegynder
07. januar 2004 - 11:22 #34
Espersen

alt det der har jeg prøvet - det må enten være nogle setup ting i routeren der ikke er rigtige eller også noget med min relation til udbyderen.
Avatar billede skalpellen Nybegynder
07. januar 2004 - 11:25 #35
Jeg syntes det lyder meget som et konfigurations problem. Vi er enige om at di kan komme på nettet igennem den nu. Der står i manualen, side 44 at du skal vælge "optain an ip automaticlly". Du skal betragte din router som værende en pc der prøver at komme på nettet. Hvad jeg mener er at den skal have den IP adresse som du for tildelt (da det sikkert kun er en, og skal selv lave nogle til dine pcere. Men det er noget du selv kan vælge at lave dynamiske eller statiske.
Avatar billede espersen Novice
07. januar 2004 - 11:26 #36
OK; det er ofte en kilde til fejl - og det fremgik ikke om det var tjekket.

Mht. routeren så er der her en kort version af hvorledes den skal sættes op : ftp://ftp.linksys.com/qinstalls/befsr41_fs.pdf
Avatar billede espersen Novice
07. januar 2004 - 11:28 #37
den er meget overskuelig (meget bedre end den store manual) og har tilhørende skærm-prints.
Avatar billede topboy Nybegynder
07. januar 2004 - 11:32 #38
Min Router har ikke indbygget switch, det er kun en Router
det kan være at det er der problemet ligger.?
Ang Tilslutning:
1,Et kabel fra netstik i væggen til Router.
2,Derefter har jeg trukket et kabel til hver enkelt pc.

Jeg mener dog at da jeg havde sat det hele til gik jeg i dos
mode og Releasede/renewede ip-adresserne på pcerne.
Avatar billede skalpellen Nybegynder
07. januar 2004 - 11:33 #39
ja fair nok der må jeg bukke mig ;-)... Held og lykke med det!
Avatar billede kramerfan Nybegynder
07. januar 2004 - 11:37 #40
Jeg går ud og køber en switch - det her gider jeg ikke bruge mere tid på!
Tak for hjælpen alle sammen
Avatar billede skalpellen Nybegynder
07. januar 2004 - 11:39 #41
så skal du bare være klar over at du skal købe dig ekstre ip adresser for at få alle maskiner på nettet...
Avatar billede espersen Novice
07. januar 2004 - 11:43 #42
jeg turde ikke nøjes med en Switch pga. risikofaktoren !!
+ ville ikke betale extra for IP-adresser (koster extra pga. knaphed)
Avatar billede skalpellen Nybegynder
07. januar 2004 - 11:45 #43
helt enig, der er mange fordele ved at haven en router, og det at der er en Hardwear firewall er ikke en dårlig ting...
Avatar billede topboy Nybegynder
07. januar 2004 - 11:47 #44
Men uden og vide det kan det også være nok at sætte
"optain an ip automaticlly" til som "skalpellen"
nævner.
Avatar billede espersen Novice
07. januar 2004 - 11:52 #45
har du prøvet at følge den lille guide jeg har linket til her til sidst ?

Den er nem og overskuelig
Avatar billede kramerfan Nybegynder
07. januar 2004 - 12:27 #46
Nu har jeg købt en switch - det tog 2 minutter at sætte op og det kører med det samme!!! Jeg har ikke brug for mere, det er bare for at jeg kan have to maskiner på nettet på samme tid.
Avatar billede kramerfan Nybegynder
07. januar 2004 - 12:28 #47
Er der nogen der vil købe en billig Linksys router?
;-)
Avatar billede espersen Novice
07. januar 2004 - 12:47 #48
ellers tak : den giver alt for dårlig sikkerhed ;-)
Avatar billede espersen Novice
07. januar 2004 - 13:47 #49
nej den er sgu ok : bare synd at du ikke vil give det en ekstra chance : gem din router - du fortryder det jo nok *G*

;-)
Avatar billede ®azzer® Nybegynder
07. januar 2004 - 15:39 #50
espersen din forklaring af en router er temmelig forkert. En router skal kun som standard ses som et bindeled imellem 2 netværk og intet andet. Det er korrekt at routere er blevet mere intelligente.

Og at en router har firewall funktion er ikke ensbetydende med god sikkerhed hvis ikke at man sætter den funktion korrekt op.
Avatar billede espersen Novice
07. januar 2004 - 15:44 #51
@azzer@ du har fuldstændig ret i at at sikkerheden kun er der hvis man roder lidt indstillingerne.

Fra It-leksikon :
ROUTER;  enhed, der (ligesom en bridge) sammenkobler to enheder (subnet) i et netværk, og som samtidig sørger for at finde den mest optimale rute til afsendelse af data i et netværk.
Her er man ikke interesseret i fri adgang mellem netværkene, hvorfor man ofte benytter routere i forbindelse med en virksomheds forbindelse til Internettet.
Kan også sammenkoble forskellige topologier, eksempelvis Ethernet og TokenRing.
Avatar billede ®azzer® Nybegynder
08. januar 2004 - 00:44 #52
En router er _ikke_ en firewall. Nogle routere har enkelte firewall features. Og 1 og 3 af det du skriver er iøvrigt det samme - nemlig DHCP.

Du skrev:
"Med routeren kan du koble flere pc'ere på nettet (fx. hvis du har besøg af venner/familie osv. får en ekstra PC eller flere)."

Dette gælder kun hvis du er begrænset i antallet af IP-adresser, ellers behøves du ikke en router for det. (så ville man dog nok vælge en eller anden form for firewall ;)

Du skrev:
"en router gør det derfor meget nemmere at vedligeholde/administrere sit netværk... "

Gør den det? En router router routes ;) Hvis det er fordi du vil kunne manage så kan du skam også det med en switch.

Du skrev:
"Rent sikkerhedsmæssigt vil det dog være bedst at benytte begge løsninger, da softwareløsningen giver dig en lille advarsel om at et program er på vej på nettet, hvorved du kan tillade eller nægte dette efter at undersøgt om det er OK."

Har du sat din "hardware"firewall korrekt op, så er der ikke brug for en softwarefirewall. Den er iøvrigt også primært beregnet som en lag2 firewall (og så kan du komme med nok så mange påstande om at den er sikker at bruge på lag 3 ;-))

Herudover hentyder du til IT-leksikon:
"Her er man ikke interesseret i fri adgang mellem netværkene, hvorfor man ofte benytter routere i forbindelse med en virksomheds forbindelse til Internettet"

Det de skriver her er mere eller mindre forkert formuleret, da virksomheder med en ordentlig IT-sikkerhed vælger at bruge de dedikeret firewall.