Avatar billede groundconnect Nybegynder
20. januar 2001 - 00:35 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

IDE Slave-hardisk halvdød

Oplysninger: PC 486DX2, Conner Master Harddisk 403 MB, Controller IDE interface,CD-Rom drev med seperat controller kort.

Problem: Har prøvet at installere en ekstra harddisk, Conner Slave 210 MB. Sat på samme kabel som master. Jumpere sat korrekt på begge. BIOS indstillet manuelt.
Virker ikke. Computeren starter op begge diske snurre lidt men ingen reaktion.

Har prøvet: Vende kablet \"rigtigt\", forskellige strøm stik, automatisk detection i BIOS programmet: (den fandt master, men ikke slave), hvis slave harddisken sættes som single kører den fint, der er ikke flere hardisk controller stik på I/O kortet.

Avatar billede handmade Nybegynder
20. januar 2001 - 00:39 #1
\"Jumpere sat korrekt på begge.\"
På visse ældre HDD er der en indstilling der hedder noget i retning af \"standalone\"..
I denne tilstand accepterer den overhovedet ikke andre drev på den påg. controller
Avatar billede groundconnect Nybegynder
20. januar 2001 - 01:16 #2
Jumperne sidder korrekt, så gamle er hardiskene heller ikke. Kun 12 år sammenlagt.Men de var gratis.
Avatar billede xtom2 Nybegynder
20. januar 2001 - 06:14 #3
Har du prøvet \'cable select\' i BIOS?
Avatar billede c-holst Novice
20. januar 2001 - 06:44 #4
har du evt set om cd romdrevet også står til at være slave, og ikke cableselect eller noget i den stil
Avatar billede c-holst Novice
20. januar 2001 - 06:45 #5
Jeg har i hvertfald ingen problemer i denne stil med 486 dx40 2*hd og cd drev lydkort og det hele
Avatar billede groundconnect Nybegynder
21. januar 2001 - 02:48 #6
Problemet er løst. Sådan går det når man har noget gammelt lort hvor brugervejledningen e.lign. er forsvundet. Dog er der på toppen af begge harddiske et diagram som viser hvordan 2 forskellige jumpere på harddiskene skal sættes for at bruge dem som single, master eller slave. For at indstille til slave skal der (i følge diagrammet) ikke side nogen jumpere i. Alligevel prøvede jeg at sætte en i over de \"forkerte\" ben og det gav succes. Ellers tak for indsatsen.
Avatar billede xtom2 Nybegynder
21. januar 2001 - 02:50 #7
Så lav et svar og accepter det :)
Avatar billede groundconnect Nybegynder
21. januar 2001 - 02:53 #8
Se sidste kommentar fra GC