Avatar billede falkonet Nybegynder
28. december 2003 - 23:17 Der er 12 kommentarer og
1 løsning

Install. af ex. harddisk

jeg skal ha' install en ex. harddisk.
Har nogen spørgsmål ang. dette:

Den nye harddisk skal være slave, altså sætter jeg jumperen på den som slave og sætte den i:
Lave den selv et drev bogstav ? Eks. E
Er den formattet når man får den som ny(fik den som julegave, og der var ingen papir med)
Da det er en 120gb, er det bedste at dele den op som 2X60?
er der nogen andre ting som jeg skal tage højde for ved install. af den ?
Avatar billede arlet Juniormester
28. december 2003 - 23:21 #1
ja, sæt den til slave og lade biossen finde den ..

Den finder selv et bogstav til den nye harddisk.

Den er ikke formateret, det gør du når den er fundet i biossen og i windows, så spørger den selv.

Hvis det er som ekstra harddisk er det ligemeget med at dele den..

Spørg, hvis der er mere du er i tvivl om..
Avatar billede arlet Juniormester
28. december 2003 - 23:22 #2
Det er bare at sætte den i, så går det helt af sig selv*S*

I biossen skal du sætte den til auto
Avatar billede spiritusanta Nybegynder
28. december 2003 - 23:23 #3
Først og fremmest hvad styresystem bruger du?
Jeg ville ikke dele den op i 2 partitioner.
Din primære harddisk's jumper står på primær og din nye hd's, juper sættes på slave.
Tror ikke din nye harddisk er formateret, men hvis du bruger XP, vil XP registrere din nye harddisk og du vil blive spurgt om du vil formatere.
Avatar billede follmann Novice
28. december 2003 - 23:24 #4
1. Den skal sættes som slave, for at den ikke forsøger at starte på den nye harddisk.
2. Den sætter selv drevbogstav på.
3. Den er sikkert ikke formateret, men det kan du gøre når den er fundet af dit styresyste.
4. Om du deler den op er en smagssag, det kommer an på om du vil sætte system i dine programmer/filer og samle dem i gruppper.
5. Du skal sætte den på samme kabel, som din anden harddisk sidder på. På den måde sikrer du dig også at den får et det efterfølgende drevbogstav.

Ellers kan jeg ikke lige komme på mere.
Avatar billede arlet Juniormester
28. december 2003 - 23:29 #5
3 ens svar*S*

Så kan du ikke være i tvivl...
Avatar billede frewald Nybegynder
28. december 2003 - 23:33 #6
Der kan kun sidde 2 ting på et IDE kabel. Hvis din nuværende harddisk og dit CD-Rom drev sidder på samme 'kæde' skal du bruge et IDE-kabel mere. Hvis der er plads skal du sætte det på samme kabel som din nuværende disk, og du skal sikre dig at sætte den nye disk til slave, hvis den 'gamle' disk er master.
Om den selv sætter drevbogstav på kommer an på hvilken version af Windows du bruger.
Jeg vil ikke umiddebart anbefale at dele disken, da det kan begrænse performance.
Du skal selv formatere den nye disk - og jeg vil anbefale at du bruger NTFS som filsystem. Og du kan bare quickformatere den, så tager det bare et par minutter.
Avatar billede falkonet Nybegynder
29. december 2003 - 13:59 #7
har nu install den, MEN jeg kan ikke finde den i min stifinder hvor imod den kan ses i Enhedshåndtering.
Hvad skal jeg gøre nu ?
Avatar billede falkonet Nybegynder
29. december 2003 - 19:32 #8
den har ikke oprettet noget bogstav, mener jeg kom nu jeg har sat point op.
Avatar billede arlet Juniormester
29. december 2003 - 22:28 #9
kontrolpanel - administration - computeradministation - diskhåndtering - find den derinde og højreklik på den og formater
Avatar billede falkonet Nybegynder
29. december 2003 - 23:03 #10
det er en primær partition, jeg skal bruge eller en udvidet ?
Avatar billede arlet Juniormester
29. december 2003 - 23:05 #11
Det må være en udvidet..
Avatar billede falkonet Nybegynder
29. december 2003 - 23:08 #12
Tak for hjælpen, point gik til arlet for tak til den sidste hjælp.
Men ellers tak til jer alle.
Avatar billede arlet Juniormester
29. december 2003 - 23:10 #13
Velbekommen