Avatar billede napalm885 Nybegynder
22. december 2003 - 18:15 Der er 17 kommentarer

Generel fejl ved opstart af windows

Ok .. her er bøffen..

Da jeg tændte min computer den anden dag begyndte HD at sige underlige lyde under windows start up. Efter et par minutter kommer fejlmeldingen "Generel fejl et eller andet med HD", herfra er eneste mulighed at slukke comp.

Jeg har derefter forsøgt mig via dos-prompt at komme ind i windows, men her siger den at filen Himem.sys mangler. Jeg prøvede så adskillige gange at geninstallere windows, men installationen gik altid kold på det samme sted...

What to do .. bær over med at jeg er newb :P ..

4000 flade til det første brugelige svar
Avatar billede fet321 Nybegynder
22. december 2003 - 18:19 #1
Det kunne godt lyde som om der er noget fysisk galt med HD.
Prøv at partionere, formatere og geninstallere.
Hvis du har mulighed for at smide en anden disk i, så prøv det - og se om fejlen stadig er der.
Avatar billede napalm885 Nybegynder
22. december 2003 - 18:21 #2
det er nemlig det.. jeg vil helst prøve alle andre muligheder før jeg formaterer da jeg har en helvedes masse billeder på som jeg ikke har backup af... billeder fra de sidste 5 år af mit liv.. vil jeg helst gemme..
Avatar billede fet321 Nybegynder
22. december 2003 - 18:33 #3
Hvis din harddisk indeholder billeder fra de sidste 5 år, og den begynder at sige underlige lyde, så er første projekt:
BACKUP BACKUP BACKUP!
For din egen skyld ;)
Avatar billede napalm885 Nybegynder
22. december 2003 - 18:54 #4
ok øhm... ;P .. ja jeg er en palle til comp, men hvordan dælen kan man tage back up af ting på hd når man ikke kan komme ind i Windows ??
Avatar billede fet321 Nybegynder
22. december 2003 - 19:04 #5
Der er mange metoder.

Du kan montere den omtalte HD som slave i en anden PC, og overføre data til denne PCs HD.

Du kan indsætte en ny HD som master i din nuværende PC, og sætte den gamle HD til slave. Installere OS på den nye HD og overføre data'ene fra den gamle til den nye.

Der er sikkert andre muligheder.
Avatar billede fet321 Nybegynder
22. december 2003 - 19:06 #6
Jeg skal nok uddybe ovenstående, hvis du bestemmer dig for et af forslagene.
Avatar billede napalm885 Nybegynder
22. december 2003 - 22:54 #7
hm, men jeg har desværre ikke lige overskydende HD her på stående fod... hvad er Himem.sys ? kan man gå udenom den eller noget på en eller anden trixy måde ? .. 200 bobs på spil :P
Avatar billede fromsej Praktikant
22. december 2003 - 22:58 #8
Så skal du boote i ren DOS, skrive edit config.sys<Enter> finde linien der indeholder Himem.sys og skrive REM foran den, gemme din config.sys og genstarte.
Avatar billede napalm885 Nybegynder
22. december 2003 - 23:09 #9
hm.. når jeg skriver edit config.sys i dos siger den "forkert kommando eller filnavn" ?
Avatar billede fromsej Praktikant
22. december 2003 - 23:33 #10
Står du i C:\> ?
ellers skriv CD\<Enter> først.
Avatar billede napalm885 Nybegynder
22. december 2003 - 23:57 #11
jep .. den står i C:\> .. stenet ingen af delene virker ..
Avatar billede fromsej Praktikant
22. december 2003 - 23:59 #12
Hvis du skriver Dir *.sys kan du så se enten config.sys eller Himem.sys?
Avatar billede napalm885 Nybegynder
23. december 2003 - 00:05 #13
ok.. nu er jeg inde i config.sys .. men her står næsten ingenting .. 2 linier.. den ene et eller andet med ESSAUDIO og den anden står der REM [Header] .. skal jeg selv oprette en linie med Himem ?
Avatar billede fromsej Praktikant
23. december 2003 - 00:10 #14
Nej.
Helt nøjagtig hvor går din win98 installation kold?
Jeg tror vi skal angribe fra en anden vinkel.
Bor du i Odense?
Avatar billede napalm885 Nybegynder
23. december 2003 - 00:13 #15
nej århus.. Efter noget tid i går den kold med linien "overfører filer til windows installation" eller noget lignende .. altid lige på det sted
Avatar billede fromsej Praktikant
23. december 2003 - 00:31 #16
Jeg tvivler på du har andre muligheder end at få den disk sat i en anden PC, og så få reddet hvad reddes kan.
Avatar billede fet321 Nybegynder
10. januar 2004 - 12:53 #17
Hva så napalm. Gik den helt død?