Avatar billede raszor Nybegynder
15. december 2003 - 00:01 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

Gode designstørrelser til at arbejde med i Photoshop?

Jeg holder meget af at designe i photoshop, og vil derfor gerne igang med at lave et website design (som selvfølgelig skal skæres ud bagefter), men er der nogen der kender nogle gode størrelser at oprettet sin pds fil i?
ja der er jo 760x480 men er der andre?
Avatar billede pic Nybegynder
15. december 2003 - 10:19 #1
det smarteste er at tage udgangspunkt i et browservindue... tag et ss af din favoritbrowser i fx 1024x768 eller 800x600. så ahr du noget at gå ud fra!

installer fx sizer (søg på google), højreklik og vælg vinduestørrelse. tryk alt + print screen og paste ind i photoshop.

men alt i alt er fireworks nu federe til webdesign :D
Avatar billede staz Nybegynder
15. december 2003 - 15:29 #2
Ej, fireworks kan da slet ikke følge med PS når det gælder webgrafik. Når jeg laver et site i PS, så plejer jeg er gå efter 750 x 430. Men jeg laver altid mit dokument i 1600x1200 ( min skærmstørrelse) og så paster jeg den størrelse som jeg skal lave site i, derind i. Når jeg så vil få et glimt af sitet uden forstyrrende elemeter kan jeg lige trykke 2 gange på F og en gang på tabulator, så er det nemmere at bedømme =)

Men sådan er jeg bare =D
Avatar billede pic Nybegynder
15. december 2003 - 16:43 #3
ej... fireworks er nu bedst :D

og især til webgrafik... ps er stadig det bedste til manipulering og generelt billedbehandling.
Avatar billede staz Nybegynder
15. december 2003 - 17:25 #4
Sikkert en vanesag... men det kommer jo også an på hvad for noget webgrafik man skal bruge.
Avatar billede raszor Nybegynder
15. december 2003 - 19:49 #5
lad os komme tilbage til mit spørgsmål!!
Avatar billede staz Nybegynder
15. december 2003 - 21:07 #6
hvis mit svar ikke kan gøre det, så forklar lidt nærmere hvad du vil have svar på...
Avatar billede pic Nybegynder
15. december 2003 - 23:53 #7
ja... eller mit... :D
Avatar billede susanne_larsen Nybegynder
16. december 2003 - 19:00 #8
Størrelser er jo ret relative, du skal være obs på, at der f.eks. i IE er en del menuer der kan vælges til og fra (menu, status, værktøj m.fl.). Derudover kan man i IE også have værktøjslinien Foretrukne i venstre side. Det betyder at det er meget forskelligt hvor stort "et område" / skærmareal du rent faktisk har til rådighed.

Der er 3 metoder du kan bruge, hvis du vil sikre dig, at din side kan ses i alle opløsninger:

1. Design din side, så den er skalerbar - dvs. i %, da siden så automatisk kan tilpasses til den opløsning brugeren anvender. At designe i % er den metode der er mest fleksibel, men det kan være problematisk at styre layoutet.

2. Du kan også oprette et script der dedecterer hvilken opløsning brugeren har, og derefter sende denne til en side med den korrekte opløsning. (Kan være noget af et vedligeholdelses-helvede ;))

3. Eller - design din side, så den vises korrekt i 800 x 600, da alle brugere så kan se den. Hermed er det ikke nødvendigvis sikkert siden er specielt læsbar i f.eks. 1152x864. Det løser heller ikke problemet, hvis en bruger ikke har åbnet vinduet i fullscreen.

Der er en del debatteren om hvilken skærmopløsning der er mest udbredt. Nogen siger 800x600 og andre 1024x768.

Jeg plejer at lave en vurdering (evt. undersøgelse) inden jeg går i krig. Se om du ikke kan få defineret din målgruppe inden du vælger størrelsen.

Kan også varmt anbefale Sizer - et dejligt stykke sw. Du kan hurtigt kifte mellem forskellige størrelser, og danne dig et overblik over hvordan din side ser ud. Her et link http://www.brianapps.net/sizer.html
Avatar billede susanne_larsen Nybegynder
16. december 2003 - 19:06 #9
kifte = skifte ;)

.....og her lidt læsning http://html.dk/artikler/00025/
Avatar billede raszor Nybegynder
17. december 2003 - 20:08 #10
tak for alle svarene!