Avatar billede nettack Nybegynder
13. december 2003 - 17:49 Der er 9 kommentarer og
3 løsninger

Computeren lukker!

Hjælp!

Jeg har lige købt ny computer, og har selv samlet den. Det hele ser ud til at virke, jeg kunne sagtens installere xp uden problemer. Problemet er så at der en gang i mellem kommer en besked op om at systemet lukker om X antal minutter, pga uventet afbrydelse af et Remote Produce Call. Beskeden virker lidt ligesom blaster virussen (mener det var det den hed) hvor at systemet selv lukker ned. Men da jeg ikke har installeret noget som helst ud over xp, så kan jeg da ik nå at få virus.
Jeg har geninstalleret xp flere gange, men det gør ingen forskel, beskeden bliver ved med at komme... fatter det simpelthen ikke.
Håber der er nogle der kan hjælpe?

mvh Morten
Avatar billede bredker Nybegynder
13. december 2003 - 17:51 #1
Avatar billede bredker Nybegynder
13. december 2003 - 17:52 #2
hvis du ikke har opdateret den på windows update kan du få den på få sekunder
Avatar billede arlet Juniormester
13. december 2003 - 17:53 #3
For lige hele vejledningen

Du har fået besøg af blaster ormen eller en variant

1. Klik start og klik kør
2. Skriv i feltet : shutdown -a

så genstarter den ikke mere

luk først Dcom http://grc.com/files/DCOMbob.exe
Kør det, tryk på fanebladet "DCOMbobulate me" tryk på "Disable DCOM" og genstart
læs mere om dcom her : http://www.spywarefri.dk/tipsogtricks.htm#DCom

Windows har nogle huller, som blaster og andre virusser angriber igennem,
de kan lukkes ved at hente samtlige opdateringer på windows update

Hent alle opdateringerne på windowsupdate :
http://v4.windowsupdate.microsoft.com/da/default.asp

Så er der lukket af for yderligere angreb af blasterormen,

Prøv først at slette blasterormen med stinger http://vil.nai.com/vil/stinger/ det sker engang i mellem at stinger ikke finder den, så må vi ty til hijackthis.

Derefter hijackthis : http://www.spywarefri.dk/vaerktoj.htm#hijackthis
direkte link :         http://www.webattack.com/get/hijackthis.html
den udpakker du og kører Hijackthis, scan, save log og kopier logfilen herind, så kigger vi på den.

DU MÅ IKKE FIXE NOGET SELV. NÅR VI HAR TJEKKET LOGGEN IGENNEM FORTÆLLER VI DIG HVAD DER SKAL SLETTES...

Manual for installering af hijackthis:
http://www.spywarefri.dk/hijackthis.man.htm
Avatar billede nettack Nybegynder
13. december 2003 - 17:58 #4
hmm.. vil prøve det nu.
Men jeg kan bare ikke forstå hvordan jeg kan have fået virus. Det eneste jeg har gjordt er at installere xp, og derefter køre windows update, som den aldrig når at blive færdig med.
Avatar billede arlet Juniormester
13. december 2003 - 18:05 #5
hvis man ikke har lukket dcom og en firewall installeret efter formatering, så er blasteren der med det samme.

Så følg min vejledning, så får vi den væk og så kommer den ikke mere og så kan du få hentet dine opdateringer
Avatar billede nettack Nybegynder
13. december 2003 - 20:46 #6
Jep.. i er sq for seje! Nu har jeg fået installeret alle opdateringer til windows, og computeren køre... tak skal i ha' ;)
Jeg har kørt Stinger men den fandt ikke noget, her er log-filen fra hijackthis:

Logfile of HijackThis v1.97.7
Scan saved at 20:44:25, on 14-12-2003
Platform: Windows XP SP1 (WinNT 5.01.2600)
MSIE: Internet Explorer v6.00 SP1 (6.00.2800.1106)

Running processes:
C:\WINDOWS\System32\smss.exe
C:\WINDOWS\system32\winlogon.exe
C:\WINDOWS\system32\services.exe
C:\WINDOWS\system32\lsass.exe
C:\WINDOWS\system32\svchost.exe
C:\WINDOWS\System32\svchost.exe
C:\WINDOWS\system32\spoolsv.exe
C:\WINDOWS\Explorer.EXE
C:\WINDOWS\System32\SERVlCES.exe
C:\WINDOWS\System32\igfxtray.exe
C:\WINDOWS\System32\hkcmd.exe
C:\Programmer\Analog Devices\SoundMAX\Smtray.exe
C:\Programmer\Messenger\msmsgs.exe
C:\WINDOWS\System32\sndloader.exe
C:\Programmer\Analog Devices\SoundMAX\SMAgent.exe
C:\Programmer\Internet Explorer\iexplore.exe
C:\Documents and Settings\Mette Hansen\Skrivebord\hijackthis\HijackThis.exe

R0 - HKCU\Software\Microsoft\Internet Explorer\Toolbar,LinksFolderName = Hyperlinks
O3 - Toolbar: &Radio - {8E718888-423F-11D2-876E-00A0C9082467} - C:\WINDOWS\System32\msdxm.ocx
O4 - HKLM\..\Run: [Sound Loader] sndloader.exe
O4 - HKLM\..\Run: [Configuration Loader] SERVlCES.exe
O4 - HKLM\..\Run: [IgfxTray] C:\WINDOWS\System32\igfxtray.exe
O4 - HKLM\..\Run: [HotKeysCmds] C:\WINDOWS\System32\hkcmd.exe
O4 - HKLM\..\Run: [Smapp] C:\Programmer\Analog Devices\SoundMAX\SMTray.exe
O4 - HKLM\..\RunServices: [Sound Loader] sndloader.exe
O4 - HKLM\..\RunServices: [Configuration Loader] SERVlCES.exe
O4 - HKCU\..\Run: [MSMSGS] "C:\Programmer\Messenger\msmsgs.exe" /background
O9 - Extra button: Related (HKLM)
O9 - Extra 'Tools' menuitem: Show &Related Links (HKLM)
O16 - DPF: {9F1C11AA-197B-4942-BA54-47A8489BB47F} (Update Class) - http://v4.windowsupdate.microsoft.com/CAB/x86/unicode/iuctl.CAB?37968.4034722222
Avatar billede fromsej Praktikant
13. december 2003 - 20:48 #7
O4 - HKLM\..\RunServices: [Sound Loader] sndloader.exe
O4 - HKLM\..\RunServices: [Configuration Loader] SERVlCES.exe
Her er din orm.*S*
Jeg tjekker lige hele loggen igennem.
Avatar billede fromsej Praktikant
13. december 2003 - 20:54 #8
Deaktiver systemgendannelse:
http://www.spywarefri.dk/virus.htm#alle

Kør Hijackthis, scan, sæt flueben ved linierne listet her, luk alle vinduer undtaget Hijackthis, klik på fix checked, genstart i fejlsikret(Tryk <F8> under opstart) og slet filerne listet nederst.

O4 - HKLM\..\Run: [Sound Loader] sndloader.exe
O4 - HKLM\..\Run: [Configuration Loader] SERVlCES.exe

---------------------------------------
Slettes i fejlsikret.
C:\WINDOWS\System32\SERVlCES.exe =>Bemærk det er et lille "L" servLces.exe
C:\WINDOWS\System32\sndloader.exe
---------------------------------------
Genstart og kom med en ny logfil, så vi kan se om alt er med.
Avatar billede nettack Nybegynder
13. december 2003 - 22:57 #9
Done.. den nye log:

Logfile of HijackThis v1.97.7
Scan saved at 22:56:04, on 14-12-2003
Platform: Windows XP SP1 (WinNT 5.01.2600)
MSIE: Internet Explorer v6.00 SP1 (6.00.2800.1106)

Running processes:
C:\WINDOWS\System32\smss.exe
C:\WINDOWS\system32\winlogon.exe
C:\WINDOWS\system32\services.exe
C:\WINDOWS\system32\lsass.exe
C:\WINDOWS\system32\svchost.exe
C:\WINDOWS\System32\svchost.exe
C:\WINDOWS\system32\spoolsv.exe
C:\WINDOWS\Explorer.EXE
C:\WINDOWS\System32\hkcmd.exe
C:\Programmer\Messenger\msmsgs.exe
C:\Programmer\Analog Devices\SoundMAX\SMAgent.exe
C:\Documents and Settings\Mette Hansen\Lokale indstillinger\Temp\Midlertidig mappe 4 for hijackthis.zip\HijackThis.exe

R0 - HKCU\Software\Microsoft\Internet Explorer\Toolbar,LinksFolderName = Hyperlinks
O3 - Toolbar: &Radio - {8E718888-423F-11D2-876E-00A0C9082467} - C:\WINDOWS\System32\msdxm.ocx
O4 - HKLM\..\Run: [IgfxTray] C:\WINDOWS\System32\igfxtray.exe
O4 - HKLM\..\Run: [HotKeysCmds] C:\WINDOWS\System32\hkcmd.exe
O4 - HKCU\..\Run: [MSMSGS] "C:\Programmer\Messenger\msmsgs.exe" /background
O9 - Extra button: Related (HKLM)
O9 - Extra 'Tools' menuitem: Show &Related Links (HKLM)
O9 - Extra button: Messenger (HKLM)
O9 - Extra 'Tools' menuitem: Messenger (HKLM)
O16 - DPF: {9F1C11AA-197B-4942-BA54-47A8489BB47F} (Update Class) - http://v4.windowsupdate.microsoft.com/CAB/x86/unicode/iuctl.CAB?37968.4034722222

Er det fint så?
Avatar billede arlet Juniormester
13. december 2003 - 22:59 #10
Ja, så er du ren og kan aktiver din systemgendannelse igen

For at sikre din fremtidige færden på nettet vil jeg foreslå at du henter følgende freeware programmer :
Spywareblaster & Spywareguard & IE-SPYAD & Empty Temp Folders

Alle programmerne finder du her http://www.spywarefri.dk/vaerktoj.htm

Hvor der også er en beskrivelse af programmerne, samt en installations vejledning..

Alt sammen skal løbende opdateres, Du kan følge med hvornår programmet sidst er opdateret nederst på www.spywarefri.dk.

Det er meget vigtigt at du også holder dit windows og IE opdateret.

du skal lige sørge for at få lukket Dcom. Her kan du se hvordan du skal gøre det : http://www.spywarefri.dk/tipsogtricks.htm#DCom

Derefter kan du trygt surfe på nettet, uden at få alt det snavs på computeren.
Avatar billede fromsej Praktikant
13. december 2003 - 23:04 #11
Dejlig nem og overskuelig log.*S*
Den kan kun blive renere, hvis du formaterer og lader være med at installere noget igen. ;o)
Installér de prg som Arlet anbefaler, så er du meget mere sikker på nettet.
Hvad med en virusscanner, hvis du ikke har en, vil vi da gerne anbefale Avast eller AVG, begge er freeware, selvopdaterende og effektive.
http://spywarefri.dk/virus.htm
Avatar billede fromsej Praktikant
13. december 2003 - 23:07 #12