Avatar billede xenophobia Nybegynder
12. december 2003 - 13:35 Der er 20 kommentarer og
1 løsning

Bærbar - hvilken?

God eftermiddag

Sæt nu man vil købe en bærbar, hvilken skal man så købe?
Prislejde: 10k-15k
Brug: Grafik m.m.

Og hvad er der med de der "Mobile" processorer? Hvad er fordelen ved dem og hvorfor koster de lige så meget som en alm. der er dobbelt så hurtig?
Avatar billede ird Praktikant
12. december 2003 - 13:36 #1
Køb helst en bærbar med seperat ram til grafikkort, for uanset hvor meget ram du putter i maskinen, vil ydelsen aldrig være optimal.

Processoren skal endvidere hellere ikke være af typen Celeron eller AMD, de "æder" meget strøm. P4 eller P3 er et godt køb.

Læg også mærke til hvor lange bateriet holder, gå helst minimum efter batterier der kan vare i 4-5 timer. Batteriet skal også helst være af mærket Lition.

Når du køber en bærbar, er det oftest en fordel, hvis du mærker og hører hvordan bærbaren fungerer. Typisk er det "støjen" fra blæseren, som folk især lægger mærke til og hader, så den må ikke være for høj.

Jeg kan kun anbefalde mærkerne Dell, Asus og IBM, hvis prisklasser ligger mellem 10.000-25-000

De nye M2400N og S1300N serier er blevet endnu mere attraktive. Fx. får man for 13495,- inkl. moms en lækker ny Asus M2400N, med 512MB DDR RAM, 40GB harddisk og DVD-CDRW combodrev samt lav vægt på kun ca. 2,2 kg. De er baseret på den nye Intel Centrino teknologi, der sørger for lang batterilevetid (4-5 timer) og trådløst netværk. En Intel Centrino 1300 MHz CPU svarer ca. til en Pentium 4 2000 MHz i ydelse.

Skal du bruge en desktop-afløser, er der lige kommet en ny specialudgave af L3800 serien. Den understøtter ikke portbar (portreplikator), men er til gengæld utrolig billig.
Kun 13995,- inkl. moms for en workstation maskine med Mobile Pentium 4 2200 MHz, 512MB RAM, 60 GB harddisk og 15" SXGA TFT skærm (1400x1050 i opløsning)
Se konfigurationer og priser her på L3800
Se konfigurationer og priser her på M2400N

Desuden er der special kampagne på M2400E - P4-1800 Mobile, 384MB RAM og DVD-CDRW drev. 11495,- inkl. moms.

En bærbar med centrino processor er at foretrække efter min mening!

    Centrino:

Fordele ved centrino!

- Ydere mere
- Nyere teknologi (pladsbesparende)
- Lavere varmeudvikling
- Trådløs teknologi integreret
- Lavere batteriforbrug
Avatar billede ird Praktikant
12. december 2003 - 13:37 #2
jeg er ved at skrive en køberguide til folk der ikke ved så meget om dette, og den bliver snart offenliggjort

Asus laver kanon maskiner

Her er et par forslag:

http://www.laptop4u.dk/varer.php?serie=AsusM2400N
http://www.laptop4u.dk/varer.php?serie=AsusS1300N
http://www.midtdata.dk/asp/bestil/ProduktInfo.asp?model=A2500H-C-2240
http://www.midtdata.dk/asp/bestil/ProduktInfo.asp?model=L5800C-C-2860
Avatar billede ird Praktikant
12. december 2003 - 13:37 #3
Avatar billede xenophobia Nybegynder
12. december 2003 - 13:39 #4
Dem læser jeg lige igennem. Det skal sige at det _ikke_ er en afløser til min almindelige hightower b0x.
Avatar billede ird Praktikant
12. december 2003 - 13:40 #5
Du spørger bare hvis der er noget så skal jeg forsøge at løse det :)
Avatar billede xenophobia Nybegynder
12. december 2003 - 13:44 #6
ird: Lækkert du svarer så hurtigt. Jeg når vidst ikke at kigge det hele igennem nu, men vender lige tilbage i aften.
Avatar billede mufoxe Nybegynder
12. december 2003 - 13:44 #7
Jeg er enig i Centrino udtalelsen. Vær dog opmærksom på at Intel er ved at frigive en Celeron-M (eller hvad man nu skal kalde den), altså en CPU med labt strømforbrug. Jeg vil tro, uden at vide noget om det, at den vil være særdeles strømbesparende. Måske et interessant valg. Her er nyheden: http://forums.winxpcentral.com/showthread.php?t=7955
Avatar billede ird Praktikant
12. december 2003 - 13:48 #8
Du får ikke noget på nuværende tidspunkt edn den nye centrino

Processorfabrikant Intel, er næsten enerådende indenfor processorer til det bærbare marked. Intel har i dag tre forskellige modeller, nemlig Celeron, Pentium 4 samt Pentium M.
Intel Celeron processoren er rettet mod forbrugerne, der oftest kræver meget værdi for pengene, hvorimod Intel Pentium 4 processoren er rettet mod det hastighedskrævende marked, som skeler mindre til prisen, men mere til højest mulig hastighed. De to processorer komplementerer fint hinanden mht. hastighed og pris. Ydelsesforskellen er ca. 20% i Pentium 4's favør, hvis de to processorer kører samme hastighed.
I 2003 introducerede Intel den vel nok største nyhed indenfor notebooks i lange tider. Centrino platformen blev introduceret, for at efterkomme ønsket der generelt går igen for alle notebookejere - længere batteritid! Kort beskrevet består Centrino platformen af 3 ting. Den nye Pentium M processor, 855 chipsettet samt indbygget 802.11b trådløst netværk. Ydelsen er på højde med de bedste Pentium 4 processorer, men varmeudledningen er holdt på et minimum pga. den meget

strømeffektive Pentium M processor, så en Centrino notebook er generelt en pæn del mere støjsvag, end en Pentium 4 notebook
En anden fabrikant på det mobile processormarked er AMD (Advanced Micro Devices). De leverer i øjeblikket "kun" den prisbillige Athlon XP Mobile processor til det mobile marked. Den er på samme måde som Centrino, som yder det samme som Pentium 4, men opererer ved en del lavere MHz. Derfor har AMD en produktrating som de bruger i stedet. Dvs. en AMD Athlon Mobile XP2500+, i virkeligheden kun kører 1833 MHz, men yder det samme som en tilsvarende Intel Pentium 4 der kører ca. 2500 MHz.
Avatar billede ird Praktikant
12. december 2003 - 13:51 #9
Centrino er en hardware-platform bestående af en processor, chipsæt og komponenter til trådløst netværk. Processoren, der hidtil har gået under kodenavnet Banias, er blevet døbt Pentium M.
Banias er konstrueret med to ting for øje, nemlig lavt strømforbrug og høj ydelse - i den rækkefølge. Fra ende til anden er der først og fremmest tænkt på batterilevetiden. Hertil kommer, at pc'er med Banias skal være små, og det skal være nemt at komme trådløst på nettet.
Der sker ikke så tit, at Intel bygger en ny processor op fra bunden. Når det gælder processorer til bærbare pc'er, er det faktisk kun sket en enkelt gang før, nemlig med 386SL i 1990

Hehe kunne snakke herfra og til jul men dette har du slet ikke gavn af *GG*

Min guide bliver offenligtgjort sammen med den nye version af E4. Den skulle gerne kunne guide folk til valg af en bærbar der netop passer til ham/hende
Avatar billede mufoxe Nybegynder
12. december 2003 - 13:55 #10
Jeg ved ikke så meget om Centrino platformen, men jeg lagde mærke til at der blev nævnt at Celeron-M var baseret på Pentium-M. Jeg ledes til at tro, at Celeron-M må være mere strømbesparende end Pentium-M eller er det helt ude i hampen?
Avatar billede ird Praktikant
12. december 2003 - 13:58 #11
Produktnavn: Pentium M
Kodenavn: Dothan
Hastighed: 1.8GHz - ?GHz
FSB: 400MHz
Cache: 2MB
Transistorstørrelse: 0.09µ
Forventet lancering: 2004
Kommentar: Banias' efterfølger bliver Dothan, der sandsynligvis blot overtager Pentium M navnet. 2MB L2 cache bliver største nyhed for processoren, der ventes prissat præcis som den nuværende Pentium M ved sin introduktion. FSB'en bliver stadigvæk 400MHz, hvilket kan ligne at Intel ikke har implementeret en form for net-burst arkitektur i Pentium M kernen. Brugen af 400MHz FSB betyder også at Dothan stadigvæk vil benytte Intel's ICH4 Southbridge.
Avatar billede ird Praktikant
12. december 2003 - 13:58 #12
http://www.hardinfo.dk/show.asp?page=3122

Kik her for der er guf på vej til os nørder *GG*
Avatar billede mufoxe Nybegynder
12. december 2003 - 14:01 #13
I artiklen, som jeg linkede, nævnes der at Celeron versionen bliver med en FSB på 800MHz, altså hurtigere end den nuværende Pentium-M og den efterfølgende version. Der står endvidere at den bliver introduceret før end forventet (den var ventet i 2004).
Avatar billede ird Praktikant
12. december 2003 - 14:06 #14
Læs mit sidste link mufoxe
Avatar billede espersen Novice
12. december 2003 - 17:07 #15
hhmm... den her ser da ret fed ud fra Asus (større skærm)

http://uk.asus.com/prog/spec.asp?m=M6000N%20Series&langs=01
har set priser her i DK på :
14.195 for 1,5 mhz og 15,1" skærm
15.195 for 1,6 mhz og 15,4" skærm

ird : har du lidt kommentarer til den ?
Avatar billede NanoQ Nybegynder
12. december 2003 - 17:10 #16
tag lige et kik på @computer's Note-it maskiner med centrino processorer.

Jeg havde et eksemplar mellem hænderne for nyligt, og blev mildest talt lettere forbavset over det umiddelbare kvalitetsudtryk. De virker simpelt hen utroligt lækre, prisen taget i betragtning.

http://www.midtdata.dk/asp/bestil/produktUgroup1at.asp?model=N4510/DK/0/0
Avatar billede valde_55 Nybegynder
12. december 2003 - 17:16 #17
Det er efterhånden ligemeget, hvilken bærbare computer du vælger. 70% af alle bærbare kommer fra de 2 førende fabrikker..
Avatar billede valde_55 Nybegynder
12. december 2003 - 17:17 #18
Som producerer henholdsvis på ODM og OEM basis..
Avatar billede NanoQ Nybegynder
12. december 2003 - 17:18 #19
Umiddelbar indskydelse: vrøvl ;)

Der er kæmpe forskel på kvalitet af tastaturer og mousepad/trackpoint. Dette er en meget vigtig faktor for mig, når jeg køber bærbare.
Avatar billede valde_55 Nybegynder
12. december 2003 - 17:19 #20
Ja, det er der, men indmaden er den samme og kvaliteten i opbygningen er den samme.
Avatar billede ird Praktikant
12. december 2003 - 18:59 #21
På Intels udviklerkonference i Silicon Valley blev Banias demonstreret, og effekten kunne måles til syv watt ved hård belastning, i dette tilfælde videokomprimering med en hastighed på 30 billeder i sekundet. Når processoren bare skulle holde liv i Windows uden at afvikle applikationer, faldt strømforbruget til mindre end en watt. Til sammenligning kan de hurtigste Pentium 4-processorer til stationære pc'er sluge langt over 50 watt.  Centrino-teknologien fra Intel kan næsten fordoble batteritiden og gøre sådan at der spares strøm overalt, hvor det kan lade sig gøre, hvilket i praksis betyder at de kan køre på batteri en hel arbejdsdag.  Som regel skal du fravælge alle bærbare hvor der ikke er mobile CPU i, alm. desktop CPU’s  bruger nemlig meget mere strøm og derved udvikler de også meget mere varme = blæseren skal køre meget mere = mere støj