Avatar billede olano Nybegynder
12. december 2003 - 11:55 Der er 21 kommentarer

mysql password - php

Jeg har installeret en mysql server men ville meget gerne kunne sætte et password på den. da jeg via php kan conncte til min mysql uden bruge af password. hvordan ligger jeg et password ind...?
Avatar billede ztyxx Nybegynder
12. december 2003 - 12:04 #1
i WinMySQLadmin trykker du på fanebladet my.ini Setup
og laver en
user=bruger
password=hvaddetnuskalvære
Avatar billede olano Nybegynder
12. december 2003 - 12:05 #2
hvor skal det stå under..?
[mysql]  ?
Avatar billede ztyxx Nybegynder
12. december 2003 - 12:06 #3
[WinMySQLAdmin]
Server=C:/MYSQL/bin/mysqld-opt.exe
user=bruger
password=hvaddetnuskalvære
Avatar billede ztyxx Nybegynder
12. december 2003 - 12:07 #4
stien er jo så den på min maskine, den skal være det den er på din :-)
Avatar billede olano Nybegynder
12. december 2003 - 12:10 #5
ja men jeg har prøvet at ændre user og password under [WinMySQLAdmin] og efter jeg kan se gæller det kun for programmet winmysqladmin.
Avatar billede detox Nybegynder
12. december 2003 - 12:14 #6
olano -> Det er korrekt. Hvis du har phpMyAdmin, så brug den.
Avatar billede mufoxe Nybegynder
12. december 2003 - 12:16 #7
Du skal bare starte WinMySQLAdmin. Først gang mener jeg, at det beder dig om et password, som også bliver administrator passwordet på selve databasen.
Avatar billede olano Nybegynder
12. december 2003 - 12:22 #8
jeg har phpmyadmin. hvordan ændre jeg passwordet..?
Avatar billede mufoxe Nybegynder
12. december 2003 - 12:24 #9
du har også WinMySQLAdmin. Det findes i /bin folderen under den folder, hvori du installerede MySQL.
Avatar billede detox Nybegynder
12. december 2003 - 12:26 #10
På forsiden trykker du på 'Privilegier', der kan du trykke på 'Ret' ud for den bruger du vil give et password.
Avatar billede olano Nybegynder
12. december 2003 - 12:27 #11
jeg ved godt at jeg har winmysqladmin men det password man sætter der gæller kun for programmet og ikke databasen
Avatar billede mufoxe Nybegynder
12. december 2003 - 12:29 #12
Underligt. Første gang jeg kørte programmet bad det mig om et password og det har siden været det administrative password på DB. Du kan også ændre det med SQL. MySQL har en funktion kalder PASSWORD, som laver et krypteret password på baggrund af en streng. Hvis du kigger docs igenne vil du finde flere eksempler på, hvordan du helt præcist formulerer SQL'en (har desværre ikke en MySQL, som jeg kan prøve med her).
Avatar billede nikolajdu Nybegynder
12. december 2003 - 12:31 #13
Det er faktisk ikke smart at ændre password i phpmyadmin i første omgang. Næh opret hellere en ny bruger og når du så ved den virker.... Så sletter du den gamle "root"
Avatar billede olano Nybegynder
12. december 2003 - 12:33 #14
hvordan gør jeg det nikolajdu..?
Avatar billede nikolajdu Nybegynder
12. december 2003 - 12:35 #15
Problemet er at opstår der problemer så skal der installeres forfra....

Som deotx skriver - Gå ind i phpmyadmin - Klik Privilegier - Tilføj ny bruger.

Problemet med at sætte nyt password er at går der noget galt så er din mysq klar til at skulle geninstalleres - Det undgår ved at lade være med at pille ved root brugeren - Så kan du altid komme ind igen.
Avatar billede detox Nybegynder
12. december 2003 - 12:40 #16
nikolajdu -> Udemærket idé.
Og så skal du huske at ændre det i din 'config.inc.php' ud for:
$cfg['Servers'][$i]['password'] =
Avatar billede nikolajdu Nybegynder
12. december 2003 - 12:45 #17
detox - Tror jeg har geninstalleret mySql 225 gange indtil jeg gennemskuede at lave en ny bruger i stedet ;-)

Aha nu fandt jeg linket. Her forklarer jeg noget om flere brugere i mySql : http://www.eksperten.dk/spm/396010
Avatar billede detox Nybegynder
22. december 2003 - 12:39 #18
Har du fået det løst?
Avatar billede olano Nybegynder
09. februar 2004 - 13:14 #19
detox smid et svar
Avatar billede detox Nybegynder
09. februar 2004 - 13:30 #20
Ok
Avatar billede detox Nybegynder
27. marts 2004 - 18:31 #21
Er du der?