Avatar billede z-i-g-m-a Nybegynder
11. december 2003 - 21:35 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Opsætning af server

hey eksperter!

jeg har en hjemmebyg pc 700mhz athlon 768mb ram  180gb hd, som jeg gerne vil sætte op som server på et LAN, er det muligt???

Hvad kræver det af hardware, og software??

Der er 5 klienter på LAN(3bærbare, og 2 stationære)!

Kan det lade sig gøre at bruge den både som filserver og netserver?

-  Z-i-G-m-A
Avatar billede netpxg Nybegynder
11. december 2003 - 21:40 #1
Det kan gøres med linux og windows med eksisterende hardware.
Hvis den kun skal være filserver har den sikkert kræfter nok.
Hvad mener du med netserver ?
Avatar billede fangel Nybegynder
11. december 2003 - 21:40 #2
som en windows filserver kan du

1) bare benytte windows - ikke verdens mest stabile løsning, men holder
2) installere Linux og bruge Samba

som web(http) server kan du

1) benytte windows og benytte dig af enteten
  1.1) Microsoft IIS hvis du skal bruge ASP
  1.2) Apache hvis du ikke skal benytte ASP men alt andet (perl, php, ...)
2) benytte linux og køre Apache

det kan sagtens køre fra den computer og krævet ikke andet end et netkort

Morten
Avatar billede z-i-g-m-a Nybegynder
11. december 2003 - 21:47 #3
hvad skal jeg bruge af router og switches osv... hvis den også skal dele en adsl forb.? Er det en dårlig idé at bruge windows 2002 / 2003 server???
Avatar billede fangel Nybegynder
11. december 2003 - 22:00 #4
normalt er det at foretrække at bruge en ekstern router - da denne ikke kræver så meget strøm da en router skal være oppe 24/7...

(det hedder kun windows 2003 server - ingen 2002)

og til 5 personer vil jeg sige at windows 2003 server er overkill ! her ville jeg bruge enten Linux eller Win XP Pro

Morten
Avatar billede z-i-g-m-a Nybegynder
03. marts 2004 - 22:10 #5
svar