Avatar billede pic Nybegynder
11. december 2003 - 10:57 Der er 15 kommentarer og
2 løsninger

udbredelsen af lotus notes

vi har en kunde der sværger til lotus notes hvilket volder os en del problemer med at få optimeret html nyhedsbreve. han bruger version 5...

vi prøver og prøver men vi kan et eller andet sted ikke bruge al vores tid på at optimere til marginalklienter.

mit spørgsmål er derfor: hvor finder jeg en oversigt over hvor stor udbredelse de forskellige mail klienter har.

hvis der er nogen der har gode argumenter som jeg kan bruge når jeg skal forsvare at vi ikke bør understøtte lotus notes 5 må i gerne komme med dem oxo! :D
Avatar billede NanoQ Nybegynder
11. december 2003 - 11:10 #1
Lotus Notes er faktisk langt mere udbredt end mange tror. Der findes ganske enkelt ikke rigtigt nogle brugbare alternativer, når virksomheder først har indstillet sig på Notes måder at arbejde på.

Jeg har selv været med til at implementere Notes i 2 store virksomheder inden for de sidste par år. I dag arbejder jeg for en virksomhed hvor Notes er en grundlæggende komponent i virksomhedens it infrastruktur. Al håndtering af dokumenter foregår via Notes. Det ville være ganske utænkeligt at udskifte det.

Der er dog en meget vigtig detalje. Notes 5 er under udfasning. IBM har meldt ud, at supporten på produktet stoppes (jeg kan ikke huske pr. hvornår). Så det er en nødvendighed at begynde overvejelser om opgradering til 6.5.
Avatar billede pic Nybegynder
11. december 2003 - 11:15 #2
jeg skal lige se hvad andre skriver før jeg uddeler point :D
Avatar billede NanoQ Nybegynder
11. december 2003 - 11:15 #3
Jeg går ikke ud fra det var din mening at afvise mit svar...
Avatar billede pic Nybegynder
11. december 2003 - 11:22 #4
nopes - men jeg vil gerne vente med at acceptere svaret eftersom det umiddelbart ikke var svar på mit spørgmål... nu må vi se om der komme andre der kan svare. vores kunde mente at lotus notes's markedsandel var 25-40%! det mener jeg sq er et godt stykke ude i hampen!
Avatar billede snowball Novice
11. december 2003 - 11:24 #5
pic: Bare fordi der er lavet et svar, så behøver man ikke give point med det samme. Vent derfor med at afvise/acceptere svar til spørgsmålet skal lukkes ;)

Jeg er enig med Nanoq i at Notes nok er mere udbredt end de fleste tror. Vi bruger også Notes i den virksomhed (flere tusinde medarbejdere på verdensplan) jeg arbejder i, og det er også grundpillen i mange af vores ting, så jeg kan heller ikke lige forestille mig at vi skulle skifte til f.eks. Exchange eller andre MS produkter på den front. Vi har efterhånden rigtig mange ting til at køre i Notes - bookning af lokaler, diverse ressourcer og ferie, dokumentstyring, mail - u name it ;)

Snowballl
Avatar billede NanoQ Nybegynder
11. december 2003 - 11:26 #6
En markedsandel af hvilket marked?

Hvis det drejer sig om dokumenthåndtering/groupware, ligger det vel på 40-50%. Tænker man kun på Domino/Notes som en mailserver/client, ligger den naturligvis lavere. Men så har man også fået et helt forkert indtryk af notes. Maildelen er jo kun en lillebitte del.

Faktisk bruger vi netop IKKE notes til mail her i huset. Her kører vi op mod en Exchange. Notes benyttes udelukkende til dokumenthåndtering og særligt udviklede Notesapplikationer.
Avatar billede NanoQ Nybegynder
11. december 2003 - 11:33 #7
På sigt vil Microsoft sikkert vinde ind på Notes, med deres Sharepoint Portal Server. Men den er ganske enkelt ikke god nok til at konkurrere med Notes endnu. Jeg kunne forestille mig det begynder at se anderledes ud om 5+ år.
Avatar billede pic Nybegynder
11. december 2003 - 12:30 #8
mit spørgsmål gik på email klient-markedet... jeg er som sådan ligeglad med alle deres andre programpakker osv. jeg er kun interesseret i at vide hvor stor en del af dem der tjekker email der bruger lotus notes.
Avatar billede NanoQ Nybegynder
11. december 2003 - 12:54 #9
Det er jo så en unfair sammenligning, da Domino/Notes på ingen måde må sammenlignes direkte med Exchange/Outlook.

Som jeg skrev er der VÆSENTLIG flere Exchange installationer end Domino installationer. Her er jeg sikker på Dominoandelen er under 5% - sikkert meget under endda. Men det er et helt forkert sammenligningsgrundlag.
Avatar billede pic Nybegynder
11. december 2003 - 14:07 #10
jeg er lidt ligeglad med sammeligningsgrundlaget... jeg er KUN interesseret i at vide hvor mange mail klienter der rent faktisk er lotus notes. jeg er ikke interesseret i programpakken, dokumentstyring eller noget som helst andet. alene af den grund at jeg vil vide om det er værd at optimere min kode til lotus notes mail klienten! ikke at min kode ikke validerer - men der er en del ting der skal rekodes, hvis jeg skal have den til at spille i førnævnte program.
Avatar billede NanoQ Nybegynder
11. december 2003 - 14:21 #11
Det finder du ingen officielle statistikker over. Det ville jo være det samme som at spørge efter en statistik over hvor mange der bruger cigarrettændere i biler i forhold til hvor mange der bruger lightere - når man går ud fra at man kun benytter bilen for at tænde cigaretter... sådan lidt groft sagt ;)
Avatar billede pic Nybegynder
11. december 2003 - 14:40 #12
det er det sikkert... og jeg kan heller ikke finde noget om emnet - det er derfor jeg oprettede et spørgsmål herinde fordi i er så skide kloge :D
Avatar billede pic Nybegynder
18. januar 2004 - 21:06 #13
ingen kunne åbenbart komme nærmere ind på hvor mange % der brugte lotus notes... og underbygge med nogle tal... tak for hjælpen! :D
Avatar billede rossonero Nybegynder
04. marts 2004 - 13:41 #14
Notes og Zap er vel de 2 verdener hvor der er flest penge at hente :) -Notes er nummer nummer et hvad angår store virksomheder - ikke at Microsoft ikke kan bruges, men hos dem gælder ordsproget "hvorfor gøre noget let, når det kan gøres indviklet"

Men hvor procent der bruger lotus notes .. tjaa det er da ikke uden videre til at svare på.
Avatar billede flemmingn Nybegynder
27. april 2004 - 14:15 #15
Det er korrekt, at det er meget svært at finde nøjagtige tal for udbredelsen af Lotus Notes som mail-klient.
Sidst jeg checkede (og det er blevet delvist bekræftet af en fra IBM), ligger det på ca. fifty-fifty mellem Outlook og Lotus Notes.
Men det er hvis man tæller mail-brugere.
Men da Lotus Notet primært benyttes i større virksomheder (koncerner, banker, forsikringsselskaber o.lign.) er antallet af virksomheder (og altså ikke brugere) der benytter Outlook væsentlig større på Outlook.
Avatar billede NanoQ Nybegynder
27. april 2004 - 15:15 #16
Jeg tror nu ikke på det ligger på 50/50. Og da slet ikke når man taler mailklienter. Mange steder hvor Domino/Notes benyttes, bruges faktisk Exchange/outlook til mail, kalender osv. Domino/Notes force ligger jo i dokumenthåndteringen.
Avatar billede flemmingn Nybegynder
27. april 2004 - 15:19 #17
Jeg synes også selv det lyder højt.
Men tallene skulle være på verdensplan og Lotus Notes er relativt mere udbredt i f.eks. USA end i Danmark. Jeg vil gætte på, at andelen er noget lavere i Danmark.