Avatar billede windos Nybegynder
07. december 2003 - 14:20 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Tilslutte eksterne harddisk til switch?

Jeg står for at skulle købe en ekstern harddiskboks, der kan tilsluttes min pc via USB2 eller Firewire. Men det ville jo unægteligt være smart, hvis det var muligt at tilslutte den til min switch. Så kunne alle brugere på vores hjemmenetværk få fordel af den.

Jeg er i besiddelse af en USB-ethernet adapter, der gør det muligt at tilslutte et netkabel til USB-porten.

Men kan man købe en boks der kan det hele?

Hilsen Michael
Avatar billede aopen Nybegynder
07. december 2003 - 14:34 #1
hmm..... den har jeg ikke så meget forstand på, men jeg har mere forstand på at hjælpe med at lave fek.s. 3dchats..

kan ikke hjælpe dig:(
Avatar billede windos Nybegynder
07. december 2003 - 14:39 #2
OK!?
Avatar billede bufferzone Praktikant
07. december 2003 - 15:40 #3
Det kan du sagtens, en såkaldt NAS (network attached storrage) løsning. Dette er dog ikke helt billigt, da der skal noget intilligens med diskene, derfor er der faktisk et motherboard og en processor i nas bokse.

De kan sagtens lade sig gøre at skrue noget sammen selv, af en ældre computer og et par diske, men skal dataoverførslen gå bare lidt hurtigt, så skal der godt udstyr til, og så kommer det til at koste
Avatar billede windos Nybegynder
07. december 2003 - 15:59 #4
Tak! Det lyder lidt som om jeg skal holde mig til den eksterne harddiskboks. Min økonomi er ikke helt til dyre løsninger.

Faktisk så styres mit netværk af en linux-server (E-smith 5.6) i kælderen. Der skulle være understøttelse for USB, så det var måske en mulighed? Så skal jeg bare lige finde ud af hvordan man mounter sådan en tingest via USB-porten.

Hilsen Michael
Avatar billede sommer2000 Nybegynder
14. februar 2004 - 09:44 #5
Hej Michael!!

Der findes flere forskellige såkaldte ”SOHO NAS” (network attached storrage)produkter på markedet, og de behøver ikke at være kostbare.

Der er dog ikke mange danske udbyder for sådanne produkter på nuværende tidspunkt.

Nogle af de støre produktudbyder er som regel villige til at tage dem hjem, på en konkret bestilling,
Du kan naturligvis også selv vælge at købe via nettet, du skal så huske at vis varen komme uden fra EU
På læges der moms og eventuel særskilt afgift.

Her er et par links.

Med venlig hilsen

Henrik V Sommer

http://www.overlandstorage.biz/nas101r.html

http://www.trittonsales.com/Networking/tri-nas120.htm
Avatar billede windos Nybegynder
18. februar 2004 - 21:25 #6
Hej Henrik!

Tusind tak - jeg vil straks granske begge løsniger :-)

De bedste hilsener
          fra Michael
Avatar billede sommer2000 Nybegynder
19. februar 2004 - 17:50 #7
Her er et nogle mere informative links:

http://en.nasgenie.com/products/nas/nas-101rw/nas101rw.asp