Avatar billede stiegl Nybegynder
04. december 2003 - 02:25 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Bevægende pencel

Jeg har fået den ide,at jeg vil lave en streg, der bliver tegnet i flash. Kan nogen fortælle mig, hvordan i alverden jeg skal gøre det henne.
Det kan godt ske, at mit spørgsmål er lidt svært at forstå, men så klik her: http://www.georgjensen.com

Der kan I forhåbentlig se, hvad jeg mener.

Håber på nogle gode råd...

mvh Stiegl
Avatar billede docks Nybegynder
04. december 2003 - 09:23 #1
en måde at gøre det på er at benytte masker. Du tegner din streg og bruger en maske som du tweener så du gør mere og mere af linien synlig...
Avatar billede lyden Nybegynder
04. december 2003 - 10:41 #2
Avatar billede stiegl Nybegynder
04. december 2003 - 14:40 #3
> lyden

Jeg jeg kigget lidt på filerne, men jeg kan stadigvæk ikke finde ud af det. Jeg er lidt ny i flash og har aldrig arbejdet med masker før.
Kan du ikke forklare det punkt for punkt eller lave en video med det, hvor jeg kan se, hvordan du gør.

PS. Jeg bruger Flash MX 2004
Avatar billede lyden Nybegynder
04. december 2003 - 15:10 #4
hehe......... lave en video...... ;o)

1. lav en ny film
2. tegn en streg i første keyframe, indsæt en frame ved tallet 20 på din tidslinie !(lås layeret)
3. opret et layer, ctrl klik på layeret - vælg mask når menuen kommer op ! dette layer bliver så din maske. læg mærke til at begge layers skifter form samt farve.
4. Tag rectangel værktøjet & lav en rectangel i maske layerets første frame der akkurat lige dækker stregen. (grupper den - Modify/grupper).
5. Placer rectangelen til venstre, så den støder op til stregen - den må ikke dække stregen (alt hvad du masker bliver synligt når masken ligger oven på objektet)
6. Opret en keyframe i samme layer ved tallet 20 - (placer din mus i frame 20/Ctrl klik & vælg insert keyframe), der vil nu komme en kopi af din "maske". Hold shift nede & placer masken så den dækker stregen helt.
7. Gå til første frame i maske layeret, åben properties menuen(jeg tror du skal trykke F3). Vælg Motion under tween. (der kommer nu en "pil" til syne der dækker dit layer & indikerer at layeret bliver tweenet !

test din film !

skriv hvis du ikke forstår - jeg har formentlig glemt nogle detaljer - gik lidt stærkt :o)

MacVHLyden
Avatar billede lyden Nybegynder
04. december 2003 - 18:19 #6
lykkes det ?
Avatar billede stiegl Nybegynder
04. december 2003 - 22:51 #7
Jep - Det gør det. Tak skal du ha

Men skal du ha nogle point er du nød til at oprette et svar...
Avatar billede lyden Nybegynder
04. december 2003 - 23:01 #8
:o)
Avatar billede lyden Nybegynder
05. december 2003 - 16:39 #9
.