Avatar billede andersfraranders Nybegynder
03. december 2003 - 22:11 Der er 3 kommentarer

Renter og gebyrer direkte i fakturaen - ikke rentenotaer!

Jeg har set, at store firmaer som TDC og Texaco "indfletter" renter og gebyrer i fremtidige fakturaer. Der er altså ikke tale om en separat rente/gebyr-nota. I stedet påføres beløbet næste faktura som en del af total-beløbet.

Denne fremgangsmåde må være langt mere effektiv end de normale rentenotaer, som folk alligevel ikke betaler.

Hvorledes laves et sådan system? Er det et modul man køber?

Vi bruger idag C5 og udskriver ca. 1.000 fakturaer om måneden.

Mvh.
Anders Grønborg
Avatar billede dma Nybegynder
03. december 2003 - 22:41 #1
1. Det findes ikke til C5 i standard
2. Jeg har ikke kunnet finde nogen der har lavet det
3. Det kan programmeres af en kapabel C5-programmør og vil koste 3-5.000 + moms
Avatar billede mariaf Juniormester
03. december 2003 - 22:56 #2
Nu har du jo mange faktura hver måned, men hvis man kun har få, der skal rente/gebyr på, så lav kørslen, og i stedet for at bogføre linierne i finanskladden, så læg dem ind på ordren/projektet. Du skal så have oprettet dem som vareydelser (pas på momsopsætningen), men det ville kunne fungere selv som det er en lidt tung løsning - afvejningen er selvfølgelig om det bedst kan betale sig at få lavet det ordentligt kontra hvad det koster at bogholderen skal bruge den ekstra tid.
Avatar billede amtoft Novice
14. december 2003 - 21:09 #3
Bemærk lige - jeg mener ikke det er lovligt at påføre renter direkte på et kontoudtog f.eks.
Der skal sendes specifikt rente/gebyr-nota, ellers kan kunden blot se bort fra det.
Sådan var det ihvertfald i sin tid da jeg lærte lidt om sådan noget, men tør selvfølgelig ikke garantere at det stadig er sådan. Men jeg synes det er værd at undersøge.