Avatar billede nadster Nybegynder
25. november 2003 - 12:49 Der er 7 kommentarer og
2 løsninger

starthjælp til access

Hej

Jeg sidder og roder lidt rundt med en access-db, hvor jeg gerne vil have lavet nogle formularer til at kunne redigere og styre de forskellige poster. Det med formularerne er ikke lige noget jeg har siddet med før, så der kan jeg bruge noget hjælp.

Ved at bruge guide kan man nemt få lavet en redigerings-formular til en enkelt tabel, men hvis jeg gerne vil have flere tabeller, evt. forespørgelser, indover, hvordan dælen skal det så gribes an. Jeg er kommer frem til at få en kombinationsboks lavet, der henter nogle informationer fra en anden tabel. Men det med at få formularen til at huske hvad der er valgt i kombinationsboksen, og skrive det ned i tabellen kniber lidt.

Så et svar på ovenstående og nogle generelle tips og tricks til arbejde med formular vil være velset. Evt. hvis der var en (mod point selvfølgelig) der ville stille lidt mail-support til rådighed. Kun hvis det bliver aktuelt selvfølgelig.
Avatar billede bufferzone Praktikant
25. november 2003 - 13:13 #1
Jeg vil anbefale at du går på posthuset og køber et eller to af IDG's udemærkede hefter, Mener de koster 68 Kr. Der findes et par om access, og de er udemærkede
Avatar billede nadster Nybegynder
25. november 2003 - 13:16 #2
det var jo heller ikke på den måde. Jeg ved godt at hvis jeg skal sætte mig ordenlig ind i access's formularer, så skal jeg ud og invistere. Grunden til at jeg spørger på denne måde, er at vi på min uddannelse er igang med et projekt, hvor vi overveje at lave vedligeholdelse vha. access. Så inden vi går ud og køber noget, ville jeg bare se hvordan det umiddelbart så ud, og hvor nemt det var at gå til.
Avatar billede mugs Novice
25. november 2003 - 13:26 #3
Jeg har 13 Wordlektioner der omhandler det grundlæggende i at konstruere en db i Access. Du får den færdige db med. De er i Access97, men mange har lavet db i 2000, så det er ikke noget problem. Lektionerne er med skærmdumps og på det helt grundlæggende niveau. Hvis du lægger din e-mail sender det når jeg er hjemme fra arbejde.
25. november 2003 - 13:26 #4
Databasedesign er en kompleks sag. Du kan ikke bare lave noget venstrehåndsarbejde, og så regne med at du får den fulde funktionalitet.

Løsningen på dit problem med flere tabeller i en formular, kunne være en formular med underformular.
Avatar billede nadster Nybegynder
25. november 2003 - 13:35 #5
mugs>> hvis du gider at zippe dem ned og sende dem til pnorsk1@aabc.dk, så ville jeg være glad.

erikjuul>> okay, en formular med underformular. Det vil jeg kigge nærmere på...
Avatar billede mugs Novice
25. november 2003 - 13:39 #6
nadster -> Vær varsom med underformularer. De kan drille hvis man er ny i Access. Af dit spørgmål kan jeg se, at du har problemer med at gemme en valgt værdi i en kombinationsboks, og det fortæller at du er ny i Access.

Jeg zipper og sender når jeg er hjemme fra arbejde. Du må gerne sende din db til:

mugs@mail.dk

Så vil jeg tage et kig senere idag.
Avatar billede mugs Novice
25. november 2003 - 17:41 #7
Sendt.
Avatar billede camidoto Nybegynder
25. november 2003 - 23:48 #8
Jeg kan anbefale et besøg på biblioteket... der er et større udvalg rettet mod Access bla.access trin for trin som er udgivet af forlaget Globe
jeg sidder selv som dig og roder mig frem og min erfaring med biblioteket
er god
Avatar billede nadster Nybegynder
27. november 2003 - 11:28 #9
Vi har besluttet at droppe access til vores opgave, så det bliver ikke aktuelt alligevel. Men jeg siger tak for hjælpen, og tak til mugs. Nu har jeg i hvert fald mulighed for at sætte mig lidt bedre ind i access i fremtiden.