Avatar billede limo Nybegynder
24. november 2003 - 21:47 Der er 5 kommentarer

Jeg har en Købt en SATA hd som jeg ikke kan få til og virke

Jeg har købt en SATA HD fra Maxtor (Maxtor DiamondMax Plus 9 160GB). Jeg har et Gigabyte Mb. Men jeg kan ikke få den til og virke. Jeg kan dog se at maskinen kan se hd'en i bootfasen. Den laver det som noget raid ??? og derfor kan windows ikke se den.... Hvad gør jeg forkert ?
Avatar billede tumben Novice
24. november 2003 - 22:39 #1
kan den ikke ses i kontronpanel...administration/diskmanager i windows  (2000 el Xp )
Avatar billede halifax Nybegynder
25. november 2003 - 01:37 #2
Det skyldes sikkert, at din SATA controler er en RAID controler. Og det kræver to ens SATA diske tilsluttet.
Det er set før, at der på MB er en normal IDE controler, plus en SATA controler - men denne er altså til RAID = 2 diske.

Se dokumentation i manual til dit bundkort.
Avatar billede halifax Nybegynder
25. november 2003 - 01:49 #3
Du må altså have købt yderligere en tilsvarende disk for at kunne sætte dem i RAID på din SATA controler. Eller have den byttet til en IDE disk.

Vælger du RAID løsningen er de mest anvendte RAID tilstande 1) Data lagres med spredt fordeling på de to diske (for hastighed), eller 2) Data lagres ens på de to diske, spejling (for sikkerhed)

Ved IDE diske: vær opmærksom på, at ved diske over 137GB skal BIOS (IDE controleren) understøtte 48-bit LBA, og som styresysten skal anvendes w2k m/SP4 eller WinXP M/SP1.
Avatar billede d0wd Nybegynder
25. november 2003 - 08:51 #4
på mit a7v8x skal man osse ind omkring raid controlleren og sætte den op til raid først. så nej man behøver ikke nødvendigvis have 2 diske for at kunne bruge dem. men ok, nu har jeg osse 2 sata stik, 2 ide stik og 1 raid stik på mit mb :)
Avatar billede limo Nybegynder
25. november 2003 - 16:46 #5
d0wd som du siger ... "man kan godt nøjes med en hd. men hvordan ? Ja der er både
ide stik sata stik og ide raid stik på min mb. men der må jo være noget man kan gøre så hd'en ikke behøver og køre som raid.