Avatar billede fraggel- Nybegynder
22. november 2003 - 15:39 Der er 14 kommentarer og
1 løsning

Upload script.

Harj derude,
Jeg skal bruge et upload script, det ska som sagt bare kunne uploade nogle billeder, men man ska kunne vælge hvilken mappe det skal være i, Fx upload.php skal ligge i roden, også mine billeder ligger images/blah og fx images/test/  og images/fest1.. så der skal være en drop down menu hvilken mappe de skal smides i... håber i kan fixe!
Avatar billede googolplex Novice
22. november 2003 - 16:29 #1
Havde et script liggende, vidst nok fra webcafe.dk (omskrevet):

<?php

/* Funktion der uploader en fil af tilladt filtype (MIME) med en maximal størrelse til et bibliotek */
/* Funktionen skal fodres med $_FILES['navn'] */
/* String upload_fil(Array fil [, Integer max_stoerrelse [, String bibliotek [, Array filtyper_tilladt]]])  */

function upload_fil($fil, $max_stoerrelse = 100, $bibliotek = 'default', $filtyper_tilladt = 'default')
{
    if ($bibliotek == 'default') {
        $bibliotek = '/upload';
    }

    if ($filtyper_tilladt == 'default') {
        $filtyper_tilladt = array('image/bmp', 'image/jpeg', 'image/pjpeg', 'image/tiff', 'image/png', 'image/gif', 'application/pdf', 'application/zip', 'application/arj', 'application/x-zip-compressed', 'application/octet-stream');
    }

    if ($fil['size'] > 0) {
        $filnavn = strtolower(ereg_replace(' ', '_', $fil['name']));
        $fil_sti = $bibliotek . '/' . $filnavn;
        $fra = $fil['tmp_name'];
        $fil_stoerrelse = filesize($fra)/1024;
        $filtype = $fil['type'];
        $fejl = 0;

        if (!in_array($filtype, $filtyper_tilladt)) {
            echo "<p>Filtypen '$filtype' er ikke tilladt. De tilladte filtyper er '" . implode("', '", $filtyper_tilladt) . "'. Filen '$filnavn' kan derfor ikke uploades!</p>";
            $fejl = 1;
        }

        if ($fil_stoerrelse > $max_stoerrelse) {
            echo "<p>Filen '$filnavn' er for stor og kan ikke uploades. Den fylder " . ceil($fil_stoerrelse) . " kb og der kan maximalt uploades $max_stoerrelse kb!</p>";
            $fejl = 1;
        }

        if ($fejl == 0) {
            if (file_exists($_SERVER['DOCUMENT_ROOT'] . $fil_sti)) {
                $pos = strrpos($filnavn, '.');
                $foerpos = substr($filnavn, 0, $pos);
                $efterpos = substr($filnavn, $pos + 1, strlen($filnavn) - ($pos + 1));
                $i = 2;

                echo "<p>Filen '$filnavn' eksisterer allerede i '$bibliotek' og filen omdøbes derfor til ";

                while (file_exists($_SERVER['DOCUMENT_ROOT'] . $fil_sti)) {
                    $filnavn = $foerpos . '(' . $i . ').' . $efterpos;
                    $fil_sti = $bibliotek . '/' . $filnavn;
                    $i++;
                }

                echo "'$filnavn'</p>";
            }

            $til = $_SERVER['DOCUMENT_ROOT'] . $fil_sti;

            if (move_uploaded_file($fra, $til)) {
                echo "<p>Filen '$filnavn' er uploadet!</p>";
                return $fil_sti;
            } else {
                echo "<p>Desværre, filen '$filnavn' kunne ikke uploades!</p>";
                return false;
            }
    } else {
        echo '<p>Der er ikke vedhæftet nogen fil!</p>';
    }

?>

Så skal du bare lave en formular med en select-box og kalde funktionen :)

Kan du hitte ud af det ?
Avatar billede fraggel- Nybegynder
22. november 2003 - 17:09 #2
hmm go make it :D
Avatar billede fraggel- Nybegynder
22. november 2003 - 17:34 #3
<form name="form" enctype="multipart/form-data" action="upload.php" method="post">
<input type="file" name="userfile"><br>
<input type="submit" name="submit" value="upload fil -> "><br><br>
</form>
Avatar billede fraggel- Nybegynder
22. november 2003 - 17:34 #4
?
Avatar billede fraggel- Nybegynder
22. november 2003 - 17:45 #5
Jeg er ikk lige med... gider du lige prøve at lave den form?
Avatar billede googolplex Novice
22. november 2003 - 18:11 #6
Øjeblik..vender tilbage snarest muligt :)
Avatar billede googolplex Novice
22. november 2003 - 18:46 #7
Prøv lige det her:

<?php

/* Funktion der uploader en fil af tilladt filtype (MIME) med en maximal størrelse til et bibliotek */
/* Funktionen skal fodres med $_FILES['navn'] */
/* String upload_fil(Array fil [, Integer max_stoerrelse [, String bibliotek [, Array filtyper_tilladt]]])  */

function upload_fil($fil, $max_stoerrelse = 100, $bibliotek = 'default', $filtyper_tilladt = 'default')
{
    if ($bibliotek == 'default') {
        $bibliotek = '/upload';
    }

    if ($filtyper_tilladt == 'default') {
        $filtyper_tilladt = array('image/bmp', 'image/jpeg', 'image/pjpeg', 'image/tiff', 'image/png', 'image/gif', 'application/pdf', 'application/zip', 'application/arj', 'application/x-zip-compressed', 'application/octet-stream');
    }

    if ($fil['size'] > 0) {
        $filnavn = strtolower(ereg_replace(' ', '_', $fil['name']));
        $fil_sti = $bibliotek . '/' . $filnavn;
        $fra = $fil['tmp_name'];
        $fil_stoerrelse = filesize($fra)/1024;
        $filtype = $fil['type'];
        $fejl = 0;

        if (!in_array($filtype, $filtyper_tilladt)) {
            echo "<p>Filtypen '$filtype' er ikke tilladt. De tilladte filtyper er '" . implode("', '", $filtyper_tilladt) . "'. Filen '$filnavn' kan derfor ikke uploades!</p>";
            $fejl = 1;
        }

        if ($fil_stoerrelse > $max_stoerrelse) {
            echo "<p>Filen '$filnavn' er for stor og kan ikke uploades. Den fylder " . ceil($fil_stoerrelse) . " kb og der kan maximalt uploades $max_stoerrelse kb!</p>";
            $fejl = 1;
        }

        if ($fejl == 0) {
            if (file_exists($_SERVER['DOCUMENT_ROOT'] . $fil_sti)) {
                $pos = strrpos($filnavn, '.');
                $foerpos = substr($filnavn, 0, $pos);
                $efterpos = substr($filnavn, $pos + 1, strlen($filnavn) - ($pos + 1));
                $i = 2;

                echo "<p>Filen '$filnavn' eksisterer allerede i '$bibliotek' og filen omdøbes derfor til ";

                while (file_exists($_SERVER['DOCUMENT_ROOT'] . $fil_sti)) {
                    $filnavn = $foerpos . '(' . $i . ').' . $efterpos;
                    $fil_sti = $bibliotek . '/' . $filnavn;
                    $i++;
                }

                echo "'$filnavn'</p>";
            }

            $til = $_SERVER['DOCUMENT_ROOT'] . $fil_sti;

            if (move_uploaded_file($fra, $til)) {
                echo "<p>Filen '$filnavn' er uploadet!</p>";
                return $fil_sti;
            } else {
                echo "<p>Desværre, filen '$filnavn' kunne ikke uploades!</p>";
                return false;
            }
    } else {
        echo '<p>Der er ikke vedhæftet nogen fil!</p>';
    }

if (isset($_POST['send']))
{
$userfile = $_POST['userfile'];
$bibliotek = $_POST['bibliotek'];
upload_fil($userfile, 10000, $bibliotek);
}
else
{
?>

<form enctype="multipart/form-data" action="<?php $_SERVER['PHP_SELF']; ?>" method="post">
Vælg fil<br />
<input type="file" name="userfile"><br />
Vælg mappe:<br />
<select name="bibiotek">
    <option value ="/">Roden</option>
    <option value ="/billeder">Billeder</option>
</select><br />
<input type="submit" name="send" value="Upload Fil">
</form>

<?php
}
?>
Avatar billede fraggel- Nybegynder
22. november 2003 - 18:56 #8
Der er ikke vedhæftet nogen fil!
Avatar billede fraggel- Nybegynder
22. november 2003 - 18:56 #9
den fejl får jeg... :-/
Avatar billede googolplex Novice
22. november 2003 - 19:17 #10
Også her, men har brugt scriptet før og der virkede det...hmmm. Sikkert en eller anden tåbelig fejl, men kan ikke lige se hvad det er. Skal se på det senere.
Avatar billede googolplex Novice
22. november 2003 - 19:24 #11
LOL!! jeg har fundet den, TÅBELIG fejl :P

Prøv lige det her:

<?php

/* Funktion der uploader en fil af tilladt filtype (MIME) med en maximal størrelse til et bibliotek */
/* Funktionen skal fodres med $_FILES['navn'] */
/* String upload_fil(Array fil [, Integer max_stoerrelse [, String bibliotek [, Array filtyper_tilladt]]])  */

function upload_fil($fil, $max_stoerrelse = 100, $bibliotek = 'default', $filtyper_tilladt = 'default')
{
    if ($bibliotek == 'default') {
        $bibliotek = '/upload';
    }

    if ($filtyper_tilladt == 'default') {
        $filtyper_tilladt = array('image/bmp', 'image/jpeg', 'image/pjpeg', 'image/tiff', 'image/png', 'image/gif', 'application/pdf', 'application/zip', 'application/arj', 'application/x-zip-compressed', 'application/octet-stream');
    }

    if ($fil['size'] > 0) {
        $filnavn = strtolower(ereg_replace(' ', '_', $fil['name']));
        $fil_sti = $bibliotek . '/' . $filnavn;
        $fra = $fil['tmp_name'];
        $fil_stoerrelse = filesize($fra)/1024;
        $filtype = $fil['type'];
        $fejl = 0;

        if (!in_array($filtype, $filtyper_tilladt)) {
            echo "<p>Filtypen '$filtype' er ikke tilladt. De tilladte filtyper er '" . implode("', '", $filtyper_tilladt) . "'. Filen '$filnavn' kan derfor ikke uploades!</p>";
            $fejl = 1;
        }

        if ($fil_stoerrelse > $max_stoerrelse) {
            echo "<p>Filen '$filnavn' er for stor og kan ikke uploades. Den fylder " . ceil($fil_stoerrelse) . " kb og der kan maximalt uploades $max_stoerrelse kb!</p>";
            $fejl = 1;
        }

        if ($fejl == 0) {
            if (file_exists($_SERVER['DOCUMENT_ROOT'] . $fil_sti)) {
                $pos = strrpos($filnavn, '.');
                $foerpos = substr($filnavn, 0, $pos);
                $efterpos = substr($filnavn, $pos + 1, strlen($filnavn) - ($pos + 1));
                $i = 2;

                echo "<p>Filen '$filnavn' eksisterer allerede i '$bibliotek' og filen omdøbes derfor til ";

                while (file_exists($_SERVER['DOCUMENT_ROOT'] . $fil_sti)) {
                    $filnavn = $foerpos . '(' . $i . ').' . $efterpos;
                    $fil_sti = $bibliotek . '/' . $filnavn;
                    $i++;
                }

                echo "'$filnavn'</p>";
            }

            $til = $_SERVER['DOCUMENT_ROOT'] . $fil_sti;

            if (move_uploaded_file($fra, $til)) {
                echo "<p>Filen '$filnavn' er uploadet!</p>";
                return $fil_sti;
            } else {
                echo "<p>Desværre, filen '$filnavn' kunne ikke uploades!</p>";
                return false;
            }
    } else {
        echo '<p>Der er ikke vedhæftet nogen fil!</p>';
    }

if (isset($_POST['send']))
{
$userfile = $_FILES['userfile'];
$bibliotek = $_POST['bibliotek'];
upload_fil($userfile, 10000, $bibliotek);
}
else
{
?>

<form enctype="multipart/form-data" action="<?php $_SERVER['PHP_SELF']; ?>" method="post">
Vælg fil<br />
<input type="file" name="userfile"><br />
Vælg mappe:<br />
<select name="bibiotek">
    <option value ="/">Roden</option>
    <option value ="/billeder">Billeder</option>
</select><br />
<input type="submit" name="send" value="Upload Fil">
</form>

<?php
}
?>
Avatar billede fraggel- Nybegynder
22. november 2003 - 19:31 #12
ok nu uploader den... men hvis jeg opretter en mappe som hedder billeder... og siger den ska uppe i billeder... så upper den stadig i root... :-/
Avatar billede googolplex Novice
22. november 2003 - 20:10 #13
Ja, men mon ikke det er fordi jeg har glemt et 'l' i 'bibiotek' nede i select-boksen :P
Avatar billede fraggel- Nybegynder
22. november 2003 - 23:35 #14
fino... :D har sq lige været ude og æde derfor der først kommer svar nu :D
Avatar billede googolplex Novice
22. november 2003 - 23:40 #15
Scriptet kan dog lidt mere end det du ønskede. Det...

1. Tjekker om filen allerede eksisterer i mappen og omdøber evt. til navn02.ext
2. Tjekker størrelsen (satte den til 10000).
3. Tjekker Filtypen (MIME)

Takker for point :)