Avatar billede chrede Nybegynder
19. november 2003 - 21:00 Der er 5 kommentarer og
3 løsninger

Navision Attain & MS SQL Server

Jeg er meget forvirret!
Jeg har fået ansvaret for en server som kører windows 2000 server, navision attain & MS SQL Server. Serveren har 3 klienter p.t.

Jeg kan se i backup programmet (veritas) at der bliver taget backup af en masse, bla. følgende fil d:\AttainDatabase\database.fdb
Udfra en hurtig søgning i google er jeg nået frem til at det en navision database (jeg havde det lidt på fornemmelsen i forvejen..hehe)

Ydermere tages der backup af c:\mssql7\data mappen (mener jeg den hedder) som indeholder en fil der hedder noget med insight. Jeg kan ikke huske præcis hvad filen hedder da jeg ikke befinder mig der hvor serveren er lige nu.

den omtalte fil som hedder noget med insigt er på 200-300mb ... så den indeholder et eller andet, men Hvad?

Hvorfor kan jeg ikke finde nogen admin værktøjer til SQL serveren, så jeg kan komme ind og se hvad det der insigt halløj er for noget?

Hvorfor er der egentlig MS SQL på serveren, når det tyder på at navision kører på sin egen database (.fdb) ?

Jeg forstår det ikke helt...

Har det firma som "havde" ansvaret for opsætning lavet noget mystisk, eller er det bare mig der ikke forstår det?

Håber der er nogen der har noget indput der kan hjælpe mig til at finde ud af hvordan tingene hænger sammen.

Firmaet er meget interesseret i og høre om de kan regne med deres Backup, og det kan jeg ikke garantere så længe jeg ikke ved hvilke DB der tages backup af, og hvor attain dataerne er.
Avatar billede chrede Nybegynder
19. november 2003 - 21:03 #1
Det skal lige siges at det firma som havde ansvaret, er blevet overtaget af et andet firma nu, og de medarbejder der har opsat løsning ikke arbejder der mere ... så derfor er der ikke meget hjælp og hente der, med mindre man har pungen fuld af $$$$$
Avatar billede m_skau Nybegynder
19. november 2003 - 21:26 #2
Navision Attain kan køre enten med sin egen database, eller med SQL Server. SQL Server softwaren skal anskaffes separat.
Insight kender jeg som navn på to forskellige produkter, det ene arbejder kun sammen med Oracle databaser, så det er der nok ikke tale om her, det andet er Compaq Insight Manager, et server managementprogram, der kommer med Compaq servere. Faktisk rummer dette program muligheden for gratis at installere den nedgraderede udgave af MS SQL server der kaldes MSDE (den ligger på Insight Manager CD'en), for at bruge den som database til Server management events. Det kunne være årsagen til at der ligger en SQL server på din maskine.
Bemærk at det ikke er optimalt at backe en SQL Server database op ved bare at lade Veritas Backup Exec backe databasebibliotekerne op. Der skal installeres en Veritas SQL server agent, der tillader backup og restore på transaktionsniveau.
Avatar billede chrede Nybegynder
19. november 2003 - 21:34 #3
Okay, nu begynder der og falde noget på plads!

Jeg har lige et tillægsspørgsmål ang. Attain DB'en (.fdb):
Skal navision service'en ikke stoppes inden der tages backup af d:\AttainDatabase\database.fdb filen ?

Det gør vi i et tilsvarende system på en anden lokation (der hvor jeg normalt er)
Avatar billede m_skau Nybegynder
19. november 2003 - 21:44 #4
Jo, det er tilrådeligt. Man bør ikke arbejde i Navision mens der køres backup. Der er en indbygget backupfunktion i Navision Attain (tools/backup), der tillader at der arbejdes samtidig, men den kan ikke automatiseres. Hvis din Veritas ikke kan stoppe servicen før backup jobbet, så lav en kommandofil (bat fil), med flg. linie
NET STOP <servicenavn>
Sæt bat filen til at køre umiddelbart før backup jobbet er skemasat, gør det med AT kommandoen (skriv AT i en kommandoprompt for hjælp).
Når backuppen er færdig (se i backup loggerne hvor lang tid det plejer at tage, læg så ½-1 time til), så skal en anden AT kommando have skemasat en bat fil med flg kommando:
NET START <servicenavn>
Avatar billede amtoft Novice
19. november 2003 - 21:47 #5
Tag et kig på den genvej I bruger når Navision startes.
Hvis den hedder fin.exe bruger I ikke sql - det gør I hvis den fil I kører finsql.exe
Uanset om det er det ene eller andet går tingene "via" Navisions egen database.

Umiddelbart kan jeg ikke finde nogen grund til at I skal køre sql med 3 klienter - sql bruges ofte hvis man vil undgå "låsning" af systemer med mange brugere.

Jo - det vil være smart at stoppe Navision servicen når I tar' backup.
På den måde kan klienter ikke lave ændringer i databasen samtidig med at der tages backup. Eller nærmere omvendt - hvis der er brugere på Navision når backupprogrammet kommer til filen, ser backup'en at filen er "låst" og springer filen over
Avatar billede j112 Nybegynder
19. november 2003 - 21:58 #6
1: Helt sikkert det er ikke tilrådelig at arbejde i Navision når der arbejdes i basen.

Hvis du ønsker 24 timers drift på serveren, og ikke vil NET STOP...., så er der følgende 2 metoder:

a: Anvend et script program til at gennemføre navision backup.

b: Navision medlevere et HOTCOPY program, som også kan køres som services, og denne kan danne en kopi af en kørende database, når du så har dannet denne kopi, så kan du stille og roligt trille den ud på et bånd.

Husk at det er altid tilrådeligt om du kan læse dit bånd ind på en anden maskine og gennemføre en database test uden fejl på denne, sådan at du opdager en evt kritisk fejl i tide. Hvis ikke du har udstyr til at udføre denne test selv, findes der leverandører som tilbyder denne service til fornuftigepriser, som tillæg til hotline aftale.
Avatar billede j112 Nybegynder
19. november 2003 - 22:00 #7
Hold da op, 3 svar på en time, er der slet ikke noget på TV i aften :-)
Avatar billede chrede Nybegynder
19. november 2003 - 22:09 #8
Jeg tror løsning bliver at lave en Net stop og så kører filen over på bånd, der er ikke behov for 24timers drift på systemet.
Er det ikke korekt at jeg kan se om der i forvejen er lagt noget i OS scheduleren ved blot at skrive "at" uden parametre. Jeg skulle jo nødigt lave net stop / net start, hvis de allerede kører.

Burde net start / net stop ikke være scheduleret i forvejen, når backup programmet IKKE brokker sig over at DB filen er åbnet.

Det der insight halløj... kan det virklig passe at det fylder 200-300MB, og hvad skal det bruges til? er det bare log? ...er det vigtigt? skal jeg gøre noget ved det eller bare lade det være?