Avatar billede kagehuset Nybegynder
05. november 2003 - 16:06 Der er 12 kommentarer og
1 løsning

Slå USB porten fra når PC er slukket.

Hey

Jeg sidder med et lille problem... Har en dims som er tilsluttet USB porten på mit Soltek SL-DRV2 som det er meningen skal tænde samtidigt med PC'en... Men nu ligger landet sådan at der åbenbart er strøm på USB portene når puteren er slukket - er der nogen der kender et smart sted i BIOS eller noget hvor man kan slå det fra?

mvh - og på forhånd tak!
Mads
Avatar billede halifax Nybegynder
05. november 2003 - 16:59 #1
Det er noget man ser med især nyere bundkort at USB optræder som aktiv skønt slukket PC. Efter min erfaring, da jeg også kender til det. Hvorfor det skal være sådan, ved jeg ikke, eller om det er til nogen skade. Jeg har blot ladet det være. For synes det er drastisk nok at slå USB fra I BIOS af den grund.
Avatar billede kagehuset Nybegynder
05. november 2003 - 20:51 #2
Hey

Det var nu ikke for meget om USB portene være slået til eller fra, men om skal ha' strøm når puteren er slukket. Det er en lille lampe der kører på USB portens strøm om den skal kun være tændt når puteren er tændt... Kan man ikke sætte den til ikke at give strøm til USB når den er slukket!

mvh
Mads
Avatar billede opium33 Nybegynder
06. november 2003 - 09:10 #3
Nu skriver du ikke noget om hvilket styresystem du kører med, men på bundlinien er der et ikon for USB enheden, tryk på den og slå USB enheden fra før du slukker computeren, når du har gjort det et par gange plejer systemet selv at koble USB fra når du slukker computeren
Avatar billede kagehuset Nybegynder
06. november 2003 - 11:25 #4
Hey

Troede det var i BIOS man gjorde sådan noget - derfor ikke nævnt styresystem... Der er ikke noget USB ikon på bundlinien, og hvis jeg slår USB fra når jeg skukker skal jeg slå det til igen når jeg tænder - har prøvet et par gange...

mvh
Mads
Avatar billede opium33 Nybegynder
06. november 2003 - 15:20 #5
Når en enhed er tilsluttet en USB port (kortlæser el.lign.) vil der være et ikon til venstre for uret (win 2000 og XP ) her kan man lukke den aktuelle enhed, og herefter tage den fra. Jeg har selv oplevet at en lampe på en kortlæser lyser selv om PC er stoppet, efter at have slået den fra nogle gange sørger systemet selv for at gøre det nu, det er vist noget med ATX mobo. Har du slukket for enheden starter den selv op når du tænder PCen igen
Avatar billede kagehuset Nybegynder
06. november 2003 - 19:40 #6
Hey igen

Troede jeg havde oplyst styresystem i sidste post, men åbenbart ikke...
Jeg kører Win 98SE, og selvom der er ikoner for mus og printer er der ikke for denne enhed...
Avatar billede opium33 Nybegynder
07. november 2003 - 09:29 #7
I win 98 mener jeg ikke det er nødvendigt at lukke enheden ned inden du tager den fra, så det nemmeste er nok bare at tage USB enheden fra før du lukker pc ned, prøv evt at se i kontrolpanel og USB enheder om den kan deaktiveres heri.
Kører selv win 2000 og XP og her er det lidt anderledes.
Det er rigtigt at der står spnding på USB når du lukker din pc via styresystemet ATX hvorimod hvis du slukker bagpå dit kabinet så slukker du også for den spænding der står på USB porten.
Avatar billede kagehuset Nybegynder
01. december 2003 - 19:09 #8
Har selv fundet en løsning...
Avatar billede zepierre Nybegynder
28. januar 2004 - 11:49 #9
Hej Mads

Kan du fortælle hvilken løsning du fandt. Vi kan evt. finde ud af noget med nogle points senere?

Jeg har lige købt en elspareskinne, som jo skulle slukke for mine eksterne enheder, når jeg slukker PC, men det virker ikke.

mvh
Zepierre
Avatar billede nite_hawk Nybegynder
28. januar 2004 - 15:58 #10
hey.  har osse lige købt sådan en djævel..  har samme problem!!!

vil osse meget gerne ha et svar..
Avatar billede kagehuset Nybegynder
28. januar 2004 - 16:56 #11
Hejsa

Det er også sådan en fætter jeg har - og den er jo ikke meget sjov når der ikke slukkes for strømmen på USB portene...

Jeg satte en PS2 -> USB omformer som fulgte med til min mus på USB stikket fra strømskinnen, og fyrede den så i PS2 musestikket i stedet - der er der nemlig ikke strøm i når puteren er slukket... Det kræver selvfølgelig at man har en USB mus og ikke en PS2 :-)

Håber i kan bruge det til noget!

mvh
Mads
Avatar billede nite_hawk Nybegynder
28. januar 2004 - 17:30 #12
tak. det var smart..  men min ps2 porte er fyldt...  :-(

skod..  andre bud??  man må da kunne slå lortet fra på en eller anden måde..
Avatar billede nite_hawk Nybegynder
28. januar 2004 - 17:44 #13
hmm har lige set på www.asrock.com at man skal flytte en jumper...  men det gælder jo nok kun for asrock bundkort..

det må da være samme prob:

Q: After I shut down the system, my USB mouse is still light on. Why?

A: In order to solve this problem, please adjust the PS2_USB_PWR1 jumper to pin 1-2(+5V).