Avatar billede sky_walk Nybegynder
13. september 1999 - 09:08 Der er 15 kommentarer

min grafik er grovkornet

Min Grafik i Photoshop 5.5 er utrolig grovkernet, selv efter jeg har kørt den medfølgende gamma setup...HVAD gør jeg?!?
Avatar billede dkkarpen Nybegynder
13. september 1999 - 09:33 #1
Reducer billedets størrelse. Det kan muligvis være en for høj opløsning. Prøv at sende mig billedet på:

kongjohansen@post.tele.dk
Avatar billede lazze Nybegynder
13. september 1999 - 11:26 #2
Når du starter et nyt billede så sørg for at opløsningen er 72 dpi hvis det er til web. Ellers så skal den være ca 150 pdi alt efter hvor skarpt og farvemættet det skal være.
Avatar billede cyberesben Nybegynder
13. september 1999 - 16:19 #3
BTW er der nogen der kan forklare mig formålet med DPI, det er så vidt jeg troede kun noget man bruger til at måle det når det ER blevet printet...

hvad er f.eks. forskellen på et billede der er 400*300 i 72 dpi og et på 400*300 i 300 dpi?
Avatar billede skjoldby Nybegynder
13. september 1999 - 18:34 #4
Sky_walk -> Når du har været inde og rode med gammaen tvivler jeg på det har noget med opløsningen at gøre. Kan du ikke specifere 'grovkornet' lidt mere.
Er det alt grafik???

Cyberesben -> hvis du opretter et spørgsmål er der sikkert nogen der kan svare :)
Avatar billede lazze Nybegynder
13. september 1999 - 18:55 #5
----Cybersben-----
Prøv at lave et billede i 28 pdi og print det ud, så vil se forskellen hvis du laver det samme billede i 150 eller 300 pdi. Men nettet eller skærm visningen er altså 72 dpi og pixelse nok pr´ Inch til at det ser flot og mættet ud. Det ville ikke være tilfældet med et udprint. Det ville enten være meget lille eller meget uskarpt.
----Og må vi så ses den grafik? Der er måske måden du har lavet det på?
Avatar billede theartist Nybegynder
13. september 1999 - 21:59 #6
DPI på 300 og derudover er selvfølgelig meget finere og skal bruges til print. Jeg vil mene at en DPI på 150 er lidt skrabet hvis du skal lave noget til print.

En skærm kan ikke vise mere end 72 DPI og derfor laver man selvfølgelig ikke sine billeder i en højre DPI end dette, da det gør at de fylder mere.

Bare sådan lidt om DPI (DPI = Dot per inch) eller noget i den stil.

--:TheArtist:--
Avatar billede cyberesben Nybegynder
13. september 1999 - 22:39 #7
ja det ved jeg, og jeg forstår godt at hvis jeg f.eks. printer et billede der er 1200x1200px og jeg printer det i 300dpi, så komemr det til at fylde 4x4 tommer

men jeg forstår ikke anvendelsen af dpi på det digitale stadie, altså før det er printet på papir... på computeren kan man vel måle størrelsen i pixels
Avatar billede pcgrsh Nybegynder
26. september 1999 - 21:48 #8
Tryk på højre mussetast i skrivebordet, og vælg Egenskaber. Der vælger du instillinger, og under farver vælger du 24 bit eller 32 bit.
Avatar billede cyberlorx Nybegynder
15. oktober 1999 - 02:52 #9
theartist: ja det er næsten rigtigt...du mangler bare et s -> dots per inch ;o)
Avatar billede donkey Nybegynder
26. oktober 1999 - 11:38 #10
Sky_walker>> Har du forresten fået svar på dit spørgsmål?
Avatar billede graf Nybegynder
14. november 1999 - 00:35 #11
Du skal regne Photoshop som et "state of the art" program. Det er "dyrt", men kan også alt det det skal. Det du skal gøre er at sætte dig ned at læse hvordan man kalibrerer sin skærm. Og gøre dig klart hvad du vil bruge programmet til. Er det kun til web er det forholdsvis enkelt - til print en ganske anden sag. Altså fat manualen (eller F1). Når vi scanner gør vi det i PPI og ikke DPI som mange går og tror. Har du et specifikt spørgsmål er du meget velkommen.
Hilsen graf
Avatar billede lafemme Nybegynder
05. januar 2000 - 13:25 #12
Bare så du ved det :-)

DPI= dots per inch er printerens opløsning (antal blækklatter per tomme)
PPI=Pixels per inch. Billedets opløsning på skærmen. (antal firkantede kasser med farve per tomme)
LPI= Lines Per Inch >skærmresolution eller frekvens (antal liner per tomme)
Avatar billede cyberesben Nybegynder
05. januar 2000 - 15:27 #13
jaja men hvordan kan man så laver gfx på en computer som er i et antal DPI inden det kommer ud på tryk?
Avatar billede graf Nybegynder
06. januar 2000 - 12:29 #14
Scanning til tryksager foregår på samme måde som til skærm. Blot er der forskellige faktorer der skal tages i betragtning. For at gøre forvirringen total mellem PPI og DPI, anvender trykindustrien RASTER (se fx. et billede i en avis). Rasterets finhed skal afstemmes med scanningen efter en bestemt formel, så scanning og rasterfinhed passer sammen. Det er ikke bare nok at scanne i fx 600 PPI og så håbe på et godt resultat.
Avatar billede bitnissen Nybegynder
24. april 2000 - 05:36 #15
Helt ærligt... at sætte grafikdybden til 24 bit eller 32 bit hjælper sandsynligvis ikke... det råd er lidt ligesom at sige...  sæt skærmopløsningen til 1062463 * 57526 -så kan du ikke længere se at det er grovkornet. (no offense pcgrsh)

Men... der kan være flere grunde til at det er grovkornet, og for at rette det er man næsten nødt til at vide lidt mere om det.

Smid billedet op på en webserver og giv os adressen, så kan vi vende tilbage til det.. ok ? =)

Held og lykke