Avatar billede stefanfuglsang Juniormester
29. oktober 2003 - 10:11 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Aflæse URL på position i vindue?

Lidt svært at forklare, måske:
Kan man fra et eksternt program aflæse den URL, der står på en bestemt position i et IExplorer-vindue?

Forudsætninger: jeg har et handle til vinduet, en (x,y)-position og ved at der er et link på den position.

Alternativt: danne en liste over URL's og finde deres (x,y)-positioner i vinduet.
Avatar billede superdan Nybegynder
29. oktober 2003 - 13:08 #1
find de controls der er hyperlinks, læs deres properties og find derfra deres position. en af disse må være den du leder efter.

Men vær opmærksom på at bare fordi du har xy koor på en url, betyder det ikke at control'en har præcis samme xy koor
Avatar billede stefanfuglsang Juniormester
29. oktober 2003 - 15:55 #2
Vil det sige at URL er en slags "childwindows" til vinduet - eller er det noget andet du mener med "controls"?
Avatar billede bertelbrander Novice
29. oktober 2003 - 23:44 #3
Jeg _tror_ ikke at url's er child-windows.

Hvis du finder en løsning der virker i IE vil den sansynligvis ikke virke i Netscape (og omvendt).

Man kan _måske_ hente siden og parse den, _måske_ kan man ... Med det vil vist være mere end almideligt svært.

Må man spørge om hvad formålet er?
Avatar billede bertelbrander Novice
30. oktober 2003 - 00:27 #4
På nogle sider bliver url'en vist på status bar'en når man holder musen over en link, _måske_ kan man fange den besked.
Men hvis ikke man har styr på musen virker det jo ikke.
Avatar billede stefanfuglsang Juniormester
30. oktober 2003 - 15:01 #5
Formål: man skal bruge musen frygteligt meget når man surfer, ideen er at lave en forbedret tastatur-navigation med et keyboard-hook.
Det er ligemeget om det virker i Netscape.
Ideen med statuslinien er måske ikke så ringe (musen kan jeg styre)...
Avatar billede bertelbrander Novice
30. oktober 2003 - 20:19 #6
Hvis du kan flytte cursoren rundt, kan du så ikke også simulere et tastetryk?
Avatar billede stefanfuglsang Juniormester
31. oktober 2003 - 10:03 #7
Jo, jeg kan simulere tastetryk. Jeg har ikke prøvet så meget endnu, men det største problem er at give den aktuelle URL fokus - det er også mere eller mindre problemet i IExplorer: man tab'er rundt 117 gange for at ramme et link.

Når jeg siger at jeg kender positionen af URL'en, passer det vel heller ikke helt: jeg vil netop søge efter den nærmeste URL:

Mit program skal i store træk gøre følgende:
Opret en  markør, der kan flyttes med piletasterne. Markøren starter, der hvor den alm. cursor er. En tast flytter markør+focus til nærmeste link i forhold til denne markør. En anden tast (mellemrum eller enter) aktiverer linket. Funktionerne slås til og fra med Scroll lock-tasten. Funktionerne skal virke, selv om cursoren står i en frame, et tekstfelt, ... osv.}
Avatar billede stefanfuglsang Juniormester
31. oktober 2003 - 10:12 #8
Jeg har så følgende muligheder at arbejde med indtil videre:
* linket vises i statuslinien (hvis denne ikke er ændret af et script)
* den aktuelle linie kan kopieres til clipboardet
* når cursoren står på link skifter den alm. cursor til "hånd" (som default)
* højreklik + kopier genvej på link kopierer linket til clipboard
Jeg skal prøve nogen ting. Og opretter et nyt spørgsmål, når jeg har mere præcise spørgsmål
Læg et svar, jeg vil gerne give point til bertelbrander for inspiration (det kan godt være det først bliver søndag).
Avatar billede stefanfuglsang Juniormester
04. november 2003 - 12:53 #9
Lukker spm.