Avatar billede cybermike Nybegynder
24. oktober 2003 - 14:56 Der er 14 kommentarer og
1 løsning

DecSystem 5100 root pass recovery

Maskinen kører ultrix v4.4 , har stået på en dansk skole, ingen kan huske root pass og jeg skal have det fjernet somehow så jeg kan komme ind i maskinen.

Har forsøgt at boote i singel user mode men alt jeg har prøvet der (også af diverse guides fra nettet) er mislykkedes, enten får jeg at vide at jeg har brugt bootprom kommandoen 'boot' forkert eller også booter den og ber om password.

passwd kommandoen i bootpromp har jeg prøvet at lege med men det ser ikke ud til at den kan ændre root passet, selv om ham jeg fik den af mente at jeg kunne bruge den cmd til at ændre det med.

200 points til ham der gir mig guiden til at fjerne password så jeg kan bruge maskinen uden reinstall.

Har omtrendt 500kg manualer til den, hvis nogen kan fortælle mig præcis hvilken manual jeg skal kigge i for at finde svaret er der 100 points.

Hvis nogen jager mig ud og rode 500kg manualer igennem for at finde en manual og svaret ikke står deri er der pisk med en hestepisk til synderen :p
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
24. oktober 2003 - 14:59 #1
Har du rettigheder til at ændre i /etc/passwd og/eller /etc/shadow kan
du fjerne password med en editor, fx. vi
Avatar billede cybermike Nybegynder
24. oktober 2003 - 15:03 #2
jeg kan slet ikke logge ind på maskinen, ku jeg boot i singelmode ville det være nemt nok at fjerne password, så ligenu ligger problemet i at få den bootet i singel mode.
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
24. oktober 2003 - 15:15 #3
Ok - så er jeg med så langt ;)

Pil harddisken ud og sæt den i en anden maskine. Med en "binær harddisk
editor" finder du /etc/passwd, hvor der står "root", og patcher password
væk.
Avatar billede cybermike Nybegynder
24. oktober 2003 - 15:19 #4
maskinen indeholder 7 harddiske.... den løsning havde jeg tænkt på men den kræver:

a: viden om ultrix's password database opbygning(den tager backup af passwd og recover den ved hver boot så simpel binær ændring ik er muligt)
b: viden om hvilken harddisk /etc ligger på
c: en maskine med en scsi controller der har samme standard som den i maskinen.
d: lysten til at skille den ad før man har set den bootet.

Der skal være en metode til at gøre det uden, det kan alle andre unix'er jeg har leget med indtil nu. Er ved at se om jeg kan gøre noget med det ultrics boot-boot-bånd jeg har.
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
24. oktober 2003 - 15:26 #5
He he, ok. Jeg kan godt se det måske ikke lige er det første du skal prøve ;)
Avatar billede cybermike Nybegynder
24. oktober 2003 - 15:27 #6
gir den lige et sidste forsøg på at boote den i singel mode ellers vil jeg prøve det boot bånd og se om jeg kan aborte install processen og få en shell, mounte root partition og kaste root password til månen.

Hvis ultrix har chroot mounter jeg filsystemerne , chrooter ind i dem og kaster an passwd root, ellers må jeg finde /etc/passwd og se om jeg an ændre den eller tilføje en ny bruger med root privs.
Avatar billede cybermike Nybegynder
24. oktober 2003 - 15:38 #7
doh....ctrl c under fsck gav mig en singel mode root console.
Avatar billede cybermike Nybegynder
24. oktober 2003 - 15:41 #8
de 200 points gives til ham der giver mig hurtig forståelig guide til ed (gud forbande den editor)
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
24. oktober 2003 - 15:49 #9
vi /etc/passwd

Ctrl-H,J,K og L flytter musen
x sletter et tegn
ZZ går ud

Slet alt hvad der ligner krypteret password mellem to :-ere i linien med root
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
24. oktober 2003 - 15:49 #10
Ja, det kunne være sjovt at kunne flytte på musen. Hvis den er så gammel,
så flytter den nok kun markøren ... ;)
Avatar billede cybermike Nybegynder
24. oktober 2003 - 15:50 #11
jeg sagde 'ed' , vi er en fed editor og jeg er ekspert i at bruge den :) men den har jeg ikke mulighed for at bruge og så har du btw ingen 'mus' i vi, men derimod en cursor :p
Avatar billede cybermike Nybegynder
24. oktober 2003 - 15:55 #12
Men efter at mounte /usr fik jeg lov at bruge vi men også passwd så nu har jeg sat root pass, rebooter spændt og ser om det kører.
Avatar billede cybermike Nybegynder
24. oktober 2003 - 17:49 #13
Løste det selv og skrev herefter flg. på det engelske board hvorpå jeg først spurgte(og heller ik fandt svar):
i mounted /usr and got access to 'vi' and also 'passwd' changed the root pass and logged in. Here a short guide on how to do when or if the problem arises for somebody else:

How to recover root password on Utrix 4.4 or DECsystem 5100, proberly works on other systems as well.

Boot the system, when the fsck begins (harddisk checking) press ctrl+c (might be names 'code' instead of 'ctrl' if your on a vt420 terminal)

You will now be granted with a root promt in singelmode, now type 'mount /usr' and then 'passwd' you will now be asked for the password you want to set to be roots, type it in, afterwards it will ask you to repeat, do that to.

Now type reboot and log in with your new password.

Håber at næste gang nogen behøver hjælp til det at google kan finde denne stump tekst til dem :)
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
24. oktober 2003 - 20:13 #14
Næste gang? Er der flere Dec 5100 tilbage i verden?

(just joking)
Avatar billede cybermike Nybegynder
26. oktober 2003 - 21:50 #15
Arh hold op, den er kun lige lidt mere end 10 aar gammel :D