Avatar billede msnilsson Nybegynder
24. oktober 2003 - 10:06 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

Store bogstaver i URL

Jeg er ved at flytte et website fra en Windows til en UNIX-server. Hidtil har jeg brugt stort begyndelsesbogstav i ved alle mappenavne, og det betyder blandt andet at disse URL'er er blevet bookmarked af brugerne. Nu viser det sig, at UNIX af en eller anden tåbelig grund (5 points ud af de 30 til den der kan komme med en god grund  :-)  skelner mellem store og små bogstaver. Men mange vil jo taste forkert, f.eks. bruge små bogstaver. Hvis jeg ændrer alle mappenavne til små bogstaver, vil brugernes bookmarks ikke virke (og det er heller ikke lige så pænt).

Er der en måde at oversætte forkerte indtastninger i adressefeltet til de rigtige?

Jeg bruger Frontpage og ASP, det bliver hostet eksternt, og så vidt jeg har forstået må jeg ikke bruge MOD rewrite når jeg samtidig har Frontpage. Jeg har overvejet om man kan lave noget smart med 404-filen (og det vil jeg kunne gøre selv hvis det bliver nødvendigt), men håber at der er en smartere/nemmere måde at gøre det på, evt. på serveren.
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
24. oktober 2003 - 10:50 #1
Du kan oprette "Mappe" og "mappe", og sørge for omdirigering i et eller flere scripts.
Det er godt at skelne mellem store og små bogstaver ;)
Avatar billede dex_dexter Nybegynder
24. oktober 2003 - 10:55 #2
hvad er det for en webserver du vil køre?
Avatar billede msnilsson Nybegynder
24. oktober 2003 - 11:54 #3
Det hedder vel "Internet Information Server til Unix"? - Jeg har ikke megen forstand på disse server-ting :-)
Avatar billede skau Nybegynder
24. oktober 2003 - 12:16 #4
I unix operativsystemet har man altid skelnet mellem store og små bogstaver - det slår så også igennem på din webserver da den jo "bare" referer til mapper og filer på serveren.

I unix findes kommandoen ln -s der laver symbolske links - du kan oprette links til dine mapper/filer så har du både rent lowercase og linkene kan så være dem der er "pæne" det vil virke.
Avatar billede skau Nybegynder
24. oktober 2003 - 12:17 #5
Jeg arbejder udelukkende med unix - og er kommet til at lide at der er forskelle på store og små bogstaver ... men det er vel en vanesag
Avatar billede cybermike Nybegynder
24. oktober 2003 - 14:51 #6
Jeg vil skyde på du kører apache, iis er nok ik lige udgivet til unix, det ville nok være at skyde sig selv i foden fra microsofts side.
Avatar billede msnilsson Nybegynder
25. oktober 2003 - 15:47 #7
ok? - men i hvert fald kan jeg bruge active server pages - jeg ved ikke om Apache giver mulighed for dette?
Avatar billede cybermike Nybegynder
26. oktober 2003 - 22:10 #8
du har nok chiliasp men lad vaere med at bruge asp, det betyder at du begraenser dig kun.
Avatar billede msnilsson Nybegynder
23. november 2003 - 12:19 #9
lukker
Avatar billede msnilsson Nybegynder
23. november 2003 - 12:19 #10
lukker
Avatar billede msnilsson Nybegynder
12. april 2004 - 17:01 #11
Nu har jeg selv løst problemet - hvis der er andre der har det samme problem, har jeg lagt en vejledning og et script ud her:
http://www.forbrugerportalen.dk/sider/casesensitiv404.htm