Avatar billede xtom2 Nybegynder
05. januar 2001 - 06:13 Der er 24 kommentarer og
1 løsning

CD keys // serienumre

Vi kender vist allesammen http://www.eksperten.dk/info_regler.phtml

\"..Eksperten.dk skal bruges til lovlige formål. Det vil sige, at det ikke vil blive tolereret, hvis der er brugere, der søger efter warez (pirat-software), mp3 filer, serienumre eller anden form for informationer, der kan bruges til ulovlige formål..\"

Så hvad med at udbede CD-ROM \"identifikationsnummer\" fra de brugere som angiveligt ligger inde med en lovligt købt CD-ROM, når disse forespørger efter CD keys?

Identifikationsnummer er måske et dårligt valg af ord, men jeg snakker om det \"serie.nr\" der er påtrykt legale CD\'ere, og ikke selve CD-key\'en. Og står det ikke på CD-ROM kassetten, findes det som regel i den tilhørende manual eller påtrykt registreringskort.

Eksempel:

MDK (1) - id: INL-ICD-329-GEN
Avatar billede xtom2 Nybegynder
05. januar 2001 - 06:14 #1
\"Produktnummer\" dækker nok bedre :)
Avatar billede pstric Nybegynder
05. januar 2001 - 06:30 #2
xtom`>> Vistnok god ide. Hvor finder man den ID henne?
Avatar billede xtom2 Nybegynder
05. januar 2001 - 06:39 #3
Det varierer vist alt efter fabrikant og type af CD-ROM. MDK har den påtrykt indersiden af CD coveret, mens den fx i C&C står både i manual og på det dersens registreringskort til Westwood. På Windows98SE CD-ROM\'en er der dog både \"Artikelnummer\" og \"P/N\" (Prod.nr).
Avatar billede pstric Nybegynder
05. januar 2001 - 06:48 #4
Er det så meningen, at den der sidder med en CD-key skal tage det for gode varer, hvis spørgeren stikker ham et eller andet der ligner en ID.

Jeg mangler en CD-key til min Windows98. (Det passer ikke, den står på introhæftet, men jeg har faktisk manglet den første gang jeg geninstallerede og ikke var klar over at det var der, den stod. Men lad os nu bare tage det som et eksempel.)

På CD-en står der
0498 Artikelnr. X03-36180 DA
men på bagsiden af coveret står der
0598 Artikelnr. X03-36039 DA

Ville du gide at checke de numre, hvis du lå inde med en key til W98 ? Eller hvis det var til et eller andet program, du ikke kunne finde en hjemmeside til.
Avatar billede xtom2 Nybegynder
05. januar 2001 - 06:51 #5
Hvad så med P/N ?
Avatar billede pstric Nybegynder
05. januar 2001 - 06:58 #6
P/N, ID, Artikelnr. det er vist ligegyldigt.
Hvis jeg nu bad om en CD-key til MDK (1) (jeg aner ikke en gang hvad det er for et program), og sagde til dig at id: var ING-ICD-427-GEN, hvad ville du så stille op med det. Og skulle du så stå med ansvaret eller risikere at blive udelukket fra Eksperten, hvis der var en bruger der senere dokumenterede, at det ikke kunne være et korrekt id?
Vi kan vist ikke komme uden om, at der altid vil være nogle brodne kar, men generelt synes jeg nu ikke, at det er det store problem. Se f.eks. http://www.eksperten.dk/spm/41631, hvor synderen indså sin fejl og lovede bod og bedring, da han blev gjort opmærksom på reglen.
Avatar billede pstric Nybegynder
05. januar 2001 - 07:00 #7
Jeg synes hellere, at det skal være op til den enkelte bruger at sørge for, at man ikke brænder nallerne.
Avatar billede xtom2 Nybegynder
05. januar 2001 - 07:02 #8
Ligegyldigt mener jeg nu ikke. Artikelnummer betyder for mig at se noget som importør eller distributør har knaldet på den. P/N, Produktnummer, er fabrikantens sag.

Jeg har set pågældende spm. og flere til.. derfor lidt diskussion om emnet :)
Avatar billede pstric Nybegynder
05. januar 2001 - 07:09 #9
Jeg synes at du skulle melde dig på diskussionen om ændring af regler. Se http://www.eksperten.dk/spm/40319. Selvom jeg har argumenteret kraftigt i det spørgsmål for, at jeg synes de diskussioner bør foregå indenfor Eksperten.
Avatar billede snowball Novice
05. januar 2001 - 08:50 #10
xtom\': Det er som sådan en ganske udemærket idé, men som de andre også skriver: Hvordan vil du finde ud af om det brugeren skriver er rigtigt ??? Enhver kan jo bare skrive et eller andet der ligner det du har skrevet (INL-ICD-329-GEN) og så få en cd-key/Serial, hvilket jo ikke er ret smart !

Snowball
Avatar billede victor44 Nybegynder
05. januar 2001 - 09:36 #11
Dårlig ide !
Jeg vil personligt ikke udlevere mine licens, serie nr eller lignende til andre end mig selv.
Avatar billede xtom2 Nybegynder
05. januar 2001 - 09:40 #12
Du forudsætter jeg taler om at udlevere vore egne licenser. Det var ikke min tanke.
Avatar billede pstric Nybegynder
05. januar 2001 - 09:42 #13
Så forstår jeg ikke hvad det går ud på.
Avatar billede xtom2 Nybegynder
05. januar 2001 - 09:50 #14
Links. Kontakt til producent på vegne af forbruger. P/N-idéen mener jeg også man for smidt i hovedet ved hotline support hos microsoft.dk
Avatar billede pstric Nybegynder
05. januar 2001 - 09:52 #15
Okay, så må du lige forklare hvor jeg finder det P/N på min Win98 CD.
Avatar billede andreas_admin Nybegynder
05. januar 2001 - 10:07 #16
Jeg mener ikke umiddelbart det er praktisk muligt at checke oplysninger om serienumre m.m.. vi har ikke kapaciteten til det p.t. !
Avatar billede Slettet bruger
05. januar 2001 - 10:25 #17
Hvis man ude i noget defust og måske dunkel noget, så kan spørge via ICQ AL listen inden man stiller spørgsmålet her på eksperten. Jeg har nemlig bemærket at der er spørgsmål, som ryger lige i de eksterne søgemaskiner.
Avatar billede altinet Nybegynder
05. januar 2001 - 12:37 #18
Der er kun een løsning:
Drop enhver snak om CD-key\'s, serials, cracks, warez m.m.

Enhver der har en original software CD-ROM kan, med lidt egenindsats, få udleveret erstatnings registreringskode af producenten.
Det kan godt være at det ikke kan løses kl. 4 om natten, men helt ærligt....*S*

\"Eksperten\" skal ikke (må ikke!) blive (mistænkt for at være) en central for uberettiget udveksling af CD-keys etc.

Ellers tror jeg det bliver rimelig svært at få \"de store\" It firmaer til at optræde som sponsorer for arrangementer, præmier ved konkurrencer etc.

Bortset fra det; Hvad med os der sidder og koder?? vi undergraver sgu (pardon my french) da vores egen eksistens hvis vi accepterer udveksling af CD-key\'s og ligenende på denne måde ?!!

:-) Lars
Avatar billede andreas_admin Nybegynder
05. januar 2001 - 13:13 #19
altinet>> Helt enig i din sidste kommentar ! Også derfor sletter vi alt som omhandler dette, så snart vi bliver gjort opmærksom på det !
Avatar billede cstern Nybegynder
05. januar 2001 - 13:16 #20
Jeg er helt enig med altinet/lars!

Der er ingen easy way out. Hvis man mister sin Key må man møde op/ringe til sin forhandler eller hvad ved jeg. Det er ikke noget vi kan eller skal hjælpe med.

Faktisk mener jeg at brugere der oplyser SN, Keys eller henviser til crack/serialz/warez sites burde slettes omgående, uanset hvor kendte disse sites måtte være.

Avatar billede altinet Nybegynder
05. januar 2001 - 13:36 #21
Godt at høre en klar udmelding fra admin!

Og lad os så stoppe denne diskussion !?

:-) Lars
Avatar billede xtom2 Nybegynder
05. januar 2001 - 17:58 #22
Stoppet.

Og selv om jeg er enig med altinet, så kan I jo selv tjekke rundt og se hvor mange brugere der frit smider deres serials rundt, selv om vi gør dem opmærksom på reglerne.
Avatar billede wikings Nybegynder
06. januar 2001 - 15:14 #23
En engel gik igennem Eksperten!! 0;o)
Avatar billede Slettet bruger
06. januar 2001 - 17:55 #24
Bemærk, at disse serials kan findes på et utal af databaer rundt om på nettet. Som sagt før en alm. søgning i f.eks. jubii kan give adgang. Så skulle den diskution vel være afsluttet. Altså Man behøver rent faktisk ikke at spørge her på eksperten for at få fat i et sådan hmmm nr.
Avatar billede xtom2 Nybegynder
07. januar 2001 - 00:08 #25
Jeg kender et ganske udmærket antal databaser med den slags, tak :)