Avatar billede hobbez Nybegynder
05. januar 2001 - 02:09 Der er 20 kommentarer og
1 løsning

Kun point som er optjent ved at hjælpe andre bør indgå i beregningerne af Top 10

Der pågår til stadighed en diskussion om, pointsystemet på Eksperten er godt eller skidt.

Jeg opdager nu (kald mig langsom) at det åbenbart er folks aktuelle pointbeholdning der er afgørende for placeringen på Top 10 og andre lister.

Det betyder (hvis jeg har ret) at placeringen afgøres således (eksempel):

To brugere - A og B - opretter sig samme dag. De får hver tildelt 300 point.

A laver ikke en skid, og har 100 dage senere i alt 800 point.

B hjælper en masse, og stiller spørgsmål som han/hun har brug for svar på. Efter de 100 dage har han/hun også fået 500 point i \'dagpointø\', men har samtidig i mellemtiden hjulpet andre, og på den måde tjent ydereligere 600 point, men har samtidig stillet og accepteret spørgsmål for 1000 point. Netto-resultat: 400 point.

HVIS jeg har fanget det her rigtigt, så ligger bruger A højere på Top-listen end B, da A har 800 point, og B har 300 point.

Er det korrekt opfattet?

Som jeg ser det har A ikke bidraget med en skid, og derfor bør det kun være de 0 point der indgår i Top-beregningen.

Tilsvarende for B bør det være de 600 point som er tjent ærligt der bør afgøre hans/hendes placering på Top-whatever!

Alle andre point - de 5 point om dagen, og point der er brugt - bør der ses helt bort fra i denne henseende.

Fordele:

* Top-10 og andre lister afspejler folks indsats.
* Folk er ikke så fedtede med at bruge deres point (mere gang i Eksperten?)

Ulemper:

* Der bliver rykket rundt på folks placeringer på Top 10 og Top-total, hvilket sikkert vil give lidt uro.

Har jeg ret?

Hvad syntes I om forslaget?

(Og nej, jeg aner ikke hvordan det påvirker min placering).

/Rob

Avatar billede tdaugaard Nybegynder
05. januar 2001 - 02:11 #1
Jeg synes det er en god ide!
Avatar billede tdaugaard Nybegynder
05. januar 2001 - 02:12 #2
\"Folk er ikke så fedtede med at bruge deres point (mere gang i Eksperten?)\"
Jeg ville stadig samle point selvom det var sådan ..
Avatar billede tdaugaard Nybegynder
05. januar 2001 - 02:13 #3
Men kategori Top 10 listerne bliver alleree regnet ud på denne måde, det er kun T10 Total der er på antal point
Avatar billede krusell Nybegynder
05. januar 2001 - 02:21 #4
Det kommer jo så an på hvad man mener top10\'en skal afspejle.
Den der er \"klogest\" eller den der har hjulpet/været mest på eksperten?
Hvis man tager antal indtjente point kun, kan man jo have brugt dem allesammen i en anden kategori, som man absolut ikke aner noget om og det afspejler jo ikke, den der ved mest her på eksperten.
Og det med indtjente point virker også kun, hvis man ikke regner point man har fået får et spørgsmål man selv har accepteret.
Men igen på den anden måde, med samlet antal point, tjae, der har du jo selv argumenteret, selvom det er et noget tænkt tilfælde.
Hvis man f.x. ser på tdaugaard, har han jo brugt over 11.000 point og er stadig på top10 (og rykker stadig), så det kan lade sig gøre, at ligge på top10 og stadig få besvaret spørgsmål (ret mig hvis jeg har taget fejl her tdaugaard)

Det skal dog lige sige, at det ikke er min endegyldige mening (da jeg er ret træt), men bare en foreløbig kommentar.
Avatar billede tdaugaard Nybegynder
05. januar 2001 - 02:24 #5
krusell:> helt korrekt :-)
Avatar billede wikings Nybegynder
05. januar 2001 - 02:26 #6
\"ded er ik\' så ringe end\'da.\"
Du har ret!! Godt tænkt!
Avatar billede krusell Nybegynder
05. januar 2001 - 02:35 #7
Nu hvor jeg har tænkt lidt over det, synes jeg egentligt systemmet er ok, som det er.
At man i de individuelle kategorier har placering efter besvarede point, dog skal man ikke krediteres for selvbesvarede spørgsmål, og at man i den overordnede top10 (der dog skulle udvides en del, men det er et andet spørgsmål) går efter samlet antal point, da det afspejler hvor meget man har svaret på, hvor meget man har haft brug for at få svar på og lidt ens engangement her (da nogle spørgsmål er gentagelser, eller lig., hvor først til mølle princippet træder i kraft).
Håber det gav mening (ikke at i behøver at være enige).

krusell
Avatar billede krusell Nybegynder
05. januar 2001 - 02:37 #8
Hov så også lige det med de 5 point om dagen.
Da jeg har lært en ufattelig masse den tid jeg har været her og ved andre også har, synes jeg egentlig godt at de kan tælle med, da jo længere man har været her, jo mere ved man.
Dog synes jeg at det 1\'ne point man får for bannerklik ikke skulle tælle med.
Avatar billede hobbez Nybegynder
05. januar 2001 - 02:45 #9
krusell >> Men i mit eksempel har A ikke været på Eksperten. Du får jo de 5 point uanset om du er her eller ej.

Og jeg forsøger ikke at devaluere tdaugaards point - tvært imod! Han ligger på top 10 med 27960 point, men har faktisk tjent 36.984 point, så det bør være de 36.94 der afgør hans placering.

Målet med mit forslag er NETOP at belønne de mest aktive !! Think about it !!!

tdaugaard >> Hvad med totalplaceringerne under plads 10? Plads 100? Plads 1000 osv? Det er vel samme beregning som for top 10?

/Rob
Avatar billede tdaugaard Nybegynder
05. januar 2001 - 02:51 #10
hobbez:> det er jo det .. hvis du ser på f.eks. sådan en som phylox2 eller sjensen så har de ikke >tjent< nær så mange ..

Og jo, den \"overordnede\" \"placering\"\'s liste er beregnet på antal point i alt
Avatar billede krusell Nybegynder
05. januar 2001 - 03:09 #11
Kan godt se hvad du mener...
Hvad de 5 point angår, skal jeg stadig lige tænke lidt mere over det, men det vil aldrig komme til at betyde noget længere oppe i hierakiet.
Og jeg mener nu stadig, at det skal være ens samlede point stilling (med eller uden de 5 point), der afgør ens placering. Da man jo kan have stillet et spørgsmål på et tidligere tidspunkt og senere svaret på det og dermed få point\'ne ind på topliste placeringen, selvom man har brugt point tidligere på at få svaret. Eller bare stadig ha brugt en masse point i en anden kategori.
Og der er alligevel mange andre uligheder i systemmet. Nogle får mange point for et ellers let eller åndsvagt spørgsmål og der er også mange flere point i programmerings/hjemmeside sektionen end f.x. i hardware delen, så hvis man ikke kan programmere eller dets lige, er det også sværere at komme til tops.
Også sitevurdering giver point efter først til mølle princippet og de point kan så give en en bedre placering, selvom man måske ikke er en bedre \"ekspert\".
(endnu engang håber jeg ikke at det blev alt for kryptisk til sidst :-)
Avatar billede pstric Nybegynder
05. januar 2001 - 04:29 #12
Jeg synes at det ene point for at klikke på bannere er helt i orden. Måske burde det endda i stedet være sådan at de 5 daglige points var lønnen for at klikke på et banner. Jeg er enig med hobbez i at A ikke har fortjent at ligge foran B. Men hvis man gik ind for at klikke på et banner hver dag, så kunne det jo være, at man engang i mellem faldt over et spørgsmål, man mente at man kunne svare på. Og man ville vel ikke besvære sig ind for at klikke på et banner, hvis man ikke syntes, at det kunne være bare lidt sjovt at få nogle points.

Derudover mener jeg at man kunne overveje at indføre en form for månedsrangliste, så alle havde en mulighed for at ligge nummer 1. erikjacobsen og de andre top 10\'ere har gjort et stort stykke arbejde, så det er naturligvis rimeligt at de ligger i toppen. Men af hensyn til motivationen af nye brugere kunne det være sjovt, hvis der var en liste, hvor den aktuelle aktivitet ville afspejle placeringen bedre.

Og så synes jeg også at der burde indføres en \'Top Alle\' liste. Jeg selv ligger lige nu placeret som nummer 4393. Uendeligt langt fra top 10. Men jeg aner ikke om jeg mangler 30 eller 3000 points for at nå nummer 4000.

Endelig synes jeg, at Jacob og Andreas Admin har valgt helt rigtigt ved at det ikke koster points at se på gamle spørgsmål. Alle nye deltagere har rimelig let - eller i hvert fald uhindret - adgang til at se, hvordan man opfører sig her på Eksperten, og tage ved lære af tidligere besvarelser. Det giver en let og ubesværet tone her på Eksperten. Nogle gange er der nogen der råber og skriger, og til tider har jeg græmmet mig over nogle folks opførsel. Men hellere det, end et totalitært styre, hvor ingen tør ytre sig af frygt for at blive hængt ved daggry.
Avatar billede microtec Nybegynder
05. januar 2001 - 09:42 #13
pstric >> Kan godt lide din ide med at de daglige 5 points skulle gives som bonus for at klikke på et banner.

1. Det ville sikre at kun brugere der kommer på Eksperten tjener points.

2. Det ville bidrage til Ekspertens drift.

Man skal selvfølgelig stadig kun kunne tjene 5 points om dagen på den måde. Points bør tjense ved at hjælpe andre.
Avatar billede andreas_admin Nybegynder
05. januar 2001 - 10:14 #14
Det er kun på den overordnede top-10 at optjente point medtælles.

Er der bred tilslutning til, at de 5 point, gøres afhængig af klik på bannere, i stedet for det ene ekstra point ?
Avatar billede pstric Nybegynder
05. januar 2001 - 10:18 #15
Uden på nogen måde at ville påvirke admin, så kunne jeg forestille mig, at det kunne øge klikkene og dermed indtjeningen til Eksperten.
Avatar billede microtec Nybegynder
05. januar 2001 - 10:26 #16
pstric >> ...og der ikke kan svarre på så mange spørgsmål vil stadig kunne være med.

andreas_admin >> Jeg vil gerne tilslutte mig, hvis de daglige poins så fjernes.
Det må for min skyld godt være 6 points for et dagligt banner-klik, så antallet af points forbliver det samme.

Avatar billede pstric Nybegynder
05. januar 2001 - 10:30 #17
5 eller 6 points, det kan nok være lige meget, hvis man vil på listen. Top 10\'erne har en daglig indtjening der ligger fra knap 30 points til tdaugaards 92 points. Og det er inden bannerpoints og de gratis points.
Avatar billede andreas_admin Nybegynder
05. januar 2001 - 10:31 #18
microtec>> Det ene point for klik er en meget ny opfindelse, så det kan ændres.

Øvrige>> Hvad er I andres holdning ??
Avatar billede krusell Nybegynder
05. januar 2001 - 11:10 #19
Jeg synes de 5 point skal fortsætte som før, da der er nogle gange jeg glemmer at trykke på et banner og der sikkert er andre der også gør. Det kan godt gøres sådan at det kun er de dage man er aktiv, man får de 5 point, men så skal det også ske automatisk bare ved man logger på. Det kan være, som nævnt i et tidligere spørgsmål, at man kun får dem sålænge man er under 300 point.
Det ene point for bannerklik kan egentlig være ligemeget, det er ikke noget der rykker på nogen balance, men hvis det skal være der, men ikke tælle med i den endelige stilling, er der jo ikke nogen grund til at trykker på bannere, da så kun er dem med under 15 point, der skal bruge det til at stille et point.
Til resten har jeg vist skrevet rigeligt :-) , men følger stadig med
Avatar billede pstric Nybegynder
05. januar 2001 - 11:14 #20
Det med at gøre de 5 points afhængig af at man trykkede på et banner, var nu også mere ment som et forslag til Eksperten til større indtjening end det var ment som en hjælp til os brugere. Det kunne evt. suppleres med en visuel markering af, at men endnu ikke havde klikket på et banner den pågældende dag.
Avatar billede johannielsen Nybegynder
17. februar 2001 - 18:52 #21
------>Adm.

Jeg synes kun man skal have de 5 point, hvis man er online. Det med bannerklik, er IKKE så fedt!