Avatar billede syrena Nybegynder
15. oktober 2003 - 17:00 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

Aptiva og Windows XP

Jeg har en specialbygget IBM PC/AT, der blev leveret med Windows 98 i sommeren 2001.

Nu vil jeg gerne gå over til Windows XP, men en "bedrevidende" ven siger, at en IBM (Aptiva) ikke kan køre Windows XP!
Er det rigtigt? Eller kan jeg anskaffe mig programmet og lægge det oveni 98eren?
Avatar billede arlet Juniormester
15. oktober 2003 - 17:01 #1
Her står det trin for trin

http://www.hcma.dk/tips&tricks.htm
Avatar billede arlet Juniormester
15. oktober 2003 - 17:03 #2
Ingen problemer. Det kan du sagtent.

Installering/Formatering af Windows xp med et andet operativ system kørende.
Tænd din computer og vent til dit nuværende operativsystem er indlæst.
Læg din Windows XP Cd-rom i dit Cd-rom drev.
Autorun-funktionen starter og et vindue vises, hvorfra der kan vælges mellem 3 forskellige punkter.

Hvis dette vindue ikke kommer frem på din pc, skal du dobbeltklikke på "Denne Computer" dobbeltklikke på dit Cd-rom drev - og dobbeltklikke på filen Setup.exe.

Vælg i setup-programmet menupunktet "Installer Windows XP".
Efter lidt harddisk-aktivitet spørger setup-programmet, om der ønskes at udføres en opgradering eller en nyinstallation. Vælg "Nyinstallation" og klik på "Næste".
Avatar billede orangefisk Nybegynder
15. oktober 2003 - 17:03 #3
Maskinen er en PC som alle andre, og burde ikke have nogen problemer med at køre xp. Det kan ,uæigvis være at du skal hente nye drivere fra IBM.com
Avatar billede ole_madsen Ekspert
15. oktober 2003 - 17:09 #4
Jeg har en aptiva (850) som har kørt XP upåklageligt det sidste årstid.

Dog døde den her i sidste uge, og det er endnu ikke lykkedes mig at regne ud hvorfor - nogle ting tyder på et diskcrash. Men den har som sagt kørt uden problemer i et lille årstid.

Personligt foretrækker jeg dog stadig Windows 2000, som jeg har kørt på den i 2 år uden nogen former for problemer.

Kig på IBM´s hjemmeside, søg på Aptiva modelnummeret. Her står også om der er problemer med XP eller ej.
Avatar billede victor-1 Nybegynder
15. oktober 2003 - 17:10 #5
Her kan du læse om Windows XP systemkrav.
http://www.microsoft.com/Danmark/Products/Windows/windowsxp/guide/sysreq_pro.asp
Og ja, - det kan godt la' sig gøre :o)

/victor-1
Avatar billede arlet Juniormester
15. oktober 2003 - 17:13 #6
Ja, jeg har da aldrig kørt om det...

Så købt roligt en xp og indstaller den, det vil du ikke fortryde...
Avatar billede resten Nybegynder
15. oktober 2003 - 17:18 #7
Test din IBM på dette link og se om den kan køre med xp.

http://www.pcpitstop.com/xpready/default.asp
Avatar billede arlet Juniormester
15. oktober 2003 - 17:19 #8
Takker for point *S*

Følg vejledningen slavisk, så får du ingen problemer
Avatar billede syrena Nybegynder
15. oktober 2003 - 17:21 #9
Tak for alle de gode råd. Det tog al min usikkerhed væk!
Avatar billede victor-1 Nybegynder
15. oktober 2003 - 17:23 #10
Ikke forstået ????
Men var mit svar ikke ok ?

Du spurgte om din maskine kunne køre Windows XP - og jeg svarede, at det kan den.

/victor-1