Avatar billede matt69 Nybegynder
12. oktober 2003 - 23:38 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

Kan ikke opgradere XP Home

Jeg ville reinstallere XP Home, idet jeg er i England med min computer og ikke kunne få et 56K modem til at køre ordentligt. Jeg fik en computer-whiz til at checke det hele, og han mente at jeg skulle opgradere Windows (der var intet galt med udbyderen, telefonlinierne, modemet el.lign.; altså måtte problemet være i min computer). Jeg satte recovery-CD'en i, og på et tidspunkt ville den genstarte computeren ... men så gik opgraderingen/installationen lissom i stå ... og nu er det sådan, at hver gang jeg starter computeren, spørger den (inden Windows startes) om jeg bruger XP Home eller XP Professionel. Hvad gør jeg? Måske er det nemmeste at geninstallere Windows helt fra bunden ... men er det så nødvendigt at formattere harddisken??
Avatar billede fromsej Praktikant
12. oktober 2003 - 23:41 #1
Start=>Kør Msconfig, der kan du rette i bootmenuen.
ellers find filen Boot.ini, den ligger i C:\
Ret den til, eller kopier den herind, så skal vi rette den.*S*
Avatar billede matt69 Nybegynder
12. oktober 2003 - 23:51 #2
Jeg kan ikke finde boot.ini ...?? Men jeg har kørt msconfig, og kommer til "Systemkonfigurationsprogram", og under fanebladet boot.ini står der følgende:

[Boot Loader]
Timeout=5
Default=C:\$WIN_NT$.~BT\BOOTSECT.DAT
[Operating Systems]
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)WINDOWS="Microsoft Windows XP Home Edition" /fastdetect
C:\$WIN_NT$.~BT\BOOTSECT.DAT="Microsoft Windows XP Professional Installation"
Avatar billede arlet Juniormester
12. oktober 2003 - 23:58 #3
Gå i søg og søg på boot.ini. søg i skjulte filer og mapper, når den er fundet sletter du det her

C:\$WIN_NT$.~BT\BOOTSECT.DAT="Microsoft Windows XP Professional Installation"
Avatar billede arlet Juniormester
13. oktober 2003 - 00:01 #4
Når du finder boot.ini sletter du hvad der står og kopier det her derind i stedet

[boot loader]
timeout=0
default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS
[operating systems]
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS="Microsoft Windows XP Home Edition" /fastdetect
Avatar billede matt69 Nybegynder
13. oktober 2003 - 00:05 #5
Jeg har fundet boot.ini nu ... men når jeg åbner den i notesblok og kopierer det ind, du skrev, kan jeg ikke gemme ændringerne ... den skriver: "Filen C:\boot.ini kan ikke oprettes. Kontroller, at stien og filnavnet er korrekt."
Avatar billede arlet Juniormester
13. oktober 2003 - 00:08 #6
du kan bare dobbeltklikke på den, så ret den derinde
Avatar billede arlet Juniormester
13. oktober 2003 - 00:10 #7
når du har rettet den lukker du den bare, så spørger den om du vil genne og det siger du ja til
Avatar billede matt69 Nybegynder
13. oktober 2003 - 00:16 #8
Så lykkedes det sgu! (Først ku' jeg ikke finde filen boot.ini, fordi jeg under mappeindstillinger havde afkrydset i "skjul systemfiler" osv., og jeg ku' ikke rette i filen fordi den var skrivebeskyttet) ... fedt nok - tusind tak for hjælpen :-)

Jeg forstår bare ikke hvorfor jeg ikke kunne opgradere windows?
Avatar billede arlet Juniormester
13. oktober 2003 - 00:18 #9
Godt det lykkes..

Takker for point *S*

Kan være der er en fejl på cd`en
Avatar billede matt69 Nybegynder
13. oktober 2003 - 00:20 #10
Ja, måske ... men i hvert fald, tak for hjælpen!