Avatar billede hardcorg Nybegynder
01. januar 2001 - 23:11 Der er 12 kommentarer og
6 løsninger

Gratis program til C/C++

Er der nogen, der kender en webside, hvor man kan downloade en gratis C/C++ editor...
Avatar billede jd Nybegynder
01. januar 2001 - 23:15 #1
Avatar billede jd Nybegynder
01. januar 2001 - 23:16 #2
dvs. at den jo kun er gratis i en begrænset periode :)
Avatar billede jd Nybegynder
01. januar 2001 - 23:18 #3
- er det ike sår\'n det er ?
Avatar billede rm Nybegynder
02. januar 2001 - 00:28 #4
hvis det er en gratis c/c++ compiler du mener er Borland C++ Compiler 5.5 (http://www.borland.com/bcppbuilder/freecompiler/) eller djgpp (http://www.delorie.com/djgpp/) et godt bude.
Vis du mener en gratis C/C++ editor er zuse (http://www.zeusedit.com/) min fortrukne.
Avatar billede alquesm Nybegynder
02. januar 2001 - 01:13 #5
Du spørger efter en editor!? Husk at du jo sagtens kan programmere C i notesblok...du skal bare bruge en compiler! Og du kan bare bruge den der djgpp....
Avatar billede ultik Nybegynder
02. januar 2001 - 03:54 #6
stones texttool er udmærket til C++ kodning, har syntaksfarvning, og mulighed for at kompilere med en genvejstast ( MENER JEG ), men den nyeste beta er altså ikke noget værd, hver gang man åbner en fil, skal man lige kopiere indholdet over i et nyt dokument, ellers vil den ikke vise scrollbars.......
Avatar billede moykal Nybegynder
02. januar 2001 - 11:11 #7
Hmmm... Er djgpp ikke kun til DOS? Det var den i hvert fald i gamle dage. Hvis du skal have en GNU-compiler til Windows, så skal du da bruge CyGnus (www.cygnus.com/gnu-win32/)

Men det er en editor. Og det er vel det du søger, så antager jeg på de andres svar, at du anvender en eller anden form for DOS/Windows. Jeg ville evt. overveje emacs. Den er ret fed. Til X (Unix/Linux - eller rettere alt, der understøtter X) er der Xemacs, der automatisk har syntaks-hightlightning til div. sprog, både C, C++, HTML, TCL-TK... I standard emacs, skal du lige hente nogle ecl-filer, så er den såmænd også på plads der. Og emacs er 100-pct. gratis.

moykal
Avatar billede rm Nybegynder
02. januar 2001 - 13:18 #8
moykal >> er emacs ikke et dos program, min emacs til dos/windows kan f.eks. ikke lave syntaks-hightlightning, vis det er fordi jeg har den forkerte version må du meget gerne fortæle mig hvor jeg kan downloade en windows version.
Zeus har den fordel at den kan sætes op til at bruge emacs\'s tastaturopsætning
Avatar billede moykal Nybegynder
02. januar 2001 - 13:29 #9
Emacs er en kæmpestor platform-uafhængigt \"ting\", der bl.a. er en editor, et email-program etc. I visse versioner har den også sin egen browser (GNU-scape). Den findes til DOS, Windows (NT-emacs), X-windows, Linux-konsol etc. Det værste ved standard-emacs er, at man skal sætte den op i en stribe .el-filer, der er en slags lisp, hvor man beskriver, hvorledes emacs skal opføre sig i div. situationer, bl.a. når den har en .c, .h, .C, .cpp, .html fil inde. For mig er det totalt ulæseligt. Men jeg har da haft det til at virke for år tilbage. Der må virkeligt findes nogle standard opsætninger på nettet. Som sagt er det totalt standard i Xemacs, der er en X-udgave af den gamle Lucid-emacs.

Elisp er beskrevet her: http://www.cl.cam.ac.uk/texinfodoc/elisp_toc.html

Emacs er beskrevet her:
http://www.cl.cam.ac.uk/texinfodoc/emacs_toc.html

i section 38 og frem, er der også lidt om specielle DOS-issues.
Avatar billede moykal Nybegynder
02. januar 2001 - 13:34 #10
Check evt. flg. emacs-klon: http://sunsite.dk/jde/
Avatar billede moykal Nybegynder
02. januar 2001 - 13:39 #11
Avatar billede beaviz Nybegynder
03. januar 2001 - 03:41 #12
Beaviz anbefaler idag fra menuen MED (Tidligere Mr.Ed fra OS/2 hvis nogen husker den)

Se evt.: http://www.utopia-planitia.de/indexus.html
Avatar billede jinxed Nybegynder
03. januar 2001 - 10:51 #13
Ultra Edit er ikke gratis men god

http://www.ultraedit.com/downloads/index.html

Hvis du vil havde syntax highlightning skal du hente en wordfile:

ftp://ultraedit.com/wf/c.txt
Avatar billede jd Nybegynder
03. januar 2001 - 16:04 #14
jinxed-> Mås man spørge hvad der skal ske med disse wordfiles for at UEDIT kan bruge dem til noget? -og vil de også passe til en \"gammel\" version 5.0 ?
Avatar billede hardcorg Nybegynder
04. januar 2001 - 22:10 #15
Mange tak. Jeg vil lige prøve programmerne, jeg er nemlig i gang med at lære C/C++, hvis i har nogle andre gode forslag får I nogle flere point..
Avatar billede jd Nybegynder
05. januar 2001 - 00:00 #16
jinxed-> Fandt selv ud af det...
Avatar billede jinxed Nybegynder
05. januar 2001 - 12:01 #17
jd >> Sorry, har ikke været på før nu : (

Jinxed ; ]
Avatar billede jd Nybegynder
05. januar 2001 - 15:49 #18
jinxed-> Helt i orden ;) Jeg fandt jo ud af det, og desuden er det jo ik mit spm..