Avatar billede netfest Nybegynder
30. december 2000 - 20:55 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

Harddisk

Min pc er gået meget ned på det sidste så jeg har brugt reset knappen en hel del og hver gan kørt skandisk men kan man ødelægge en harddisk på den måde i starten kunne den godt gå ned 10 gange på en dag nu er det ca 1 gangom dagen
Avatar billede krusell Nybegynder
30. december 2000 - 20:59 #1
Det at den går ned, burde ikke fysisk ødelægge harddisken, men at bruge reset-kanppen så meget kan godt få harddisken til at skrive på sig selv på en uheldig måde. Og jo mere scandisk og diskfragmentering jo mere bliver harddisken brugt og dermed går det hurtigere med at den går i stykker. At strømmen fluktuere hele tiden når du resetter, er der ingen af tingende i maskinen, der har godt af. Men alt dette her er ikke noget, der for alvor smadrer noget, det nedsætter bare levetiden en lille smule. Du skal hellere bekymre dig om hvorfor den går ned hele tiden.

krusell
Avatar billede cyberesben Nybegynder
30. december 2000 - 21:15 #2
du kan stort set ikke ødelægge en HD ved at sidde ved compen og gøre ting og sager, hvis en HD går i stykker så er det pga. fejl i den eller også er det fordi den er blevet smidt rundt!

det slider ikke mere på en harddisk at bruge scandisk end at bruge den til alt muligt andet!

men i øvrigt, hvis din comp går så meget ned, så skift til windows NT eller 2000! det hjælper altid!
Avatar billede jj2 Nybegynder
31. december 2000 - 20:05 #3
>>netfest

Prøv evt. følgende:

1. -Check Enhedshåndteringen. -Der må ikke være gule udråbstegn nogen steder og heller ingen konflikter.

2. -Brug Regclean41, scandisk & defrag hyppigt lige før du lukke ned for computeren.
-Indstil defrag så den flytter filer således at computeren køre hurtiger. -Det reducere slitage på armen.

3. -Afinstallere alle de programmer du ikke bruger og se efter at alle kataloger er fjernet.

Håber det hjælper?

-Ellers må du nok oplyse nogle flere detajler om dit styresystem?

HDD-drives er meget robuster og de skulle kunne klare mindst 30000 timer såvidt jeg husker?
-Hvis du trækker 220 volt-stikket & RJ11-modem-stikket ud i tordenvejr? -Vil din HDD antagelig kunne køre fint i mange år?

Godt nytår!
jj2
Avatar billede cldu Nybegynder
02. januar 2001 - 16:45 #4
Kold reboot KAN faktisk skade filsystemet på en HD - grunden til dette er, at FAT (File Allocation Table) først bliver skrevet og lukket ved restart/shutdown.

Problemet er dog større på EXT2, NTFS og HPFS systemerne, da FAT på disse filsystemer er mere sårbart end fx. FAT32 til 98.

Så tænk over hvor tit du bruger resetknappen. Og kør altid diskcheck efter du evt. har gjort det.
Avatar billede cldu Nybegynder
02. januar 2001 - 16:47 #5
Der sneg sig en lille fejl ind. FAT bliver skrevet on-the-fly i alle systemer, men først lukket ved restart/shutdown.

Derfor kan du miste data, du har været ved eller lige har skrevet til disken hvis du resetter.
Avatar billede cyberesben Nybegynder
03. januar 2001 - 02:29 #6
cldu>> jeg tror vi snakker om fysiske skader på HD\'en - dem kommer der ingen af
Avatar billede cldu Nybegynder
08. januar 2001 - 09:14 #7
korrekt, der kommer ikke fysiske skader på din HD fordi du bruger reset for meget.
Avatar billede krusell Nybegynder
08. januar 2001 - 18:50 #8
Den strømudsvingning der kommer har maskinen ikke godt af, men der sker nok ikke noget mærkbart...
Avatar billede cyberesben Nybegynder
08. januar 2001 - 21:32 #9
krusell>> der kommer ingen stromudsvingning, det eneste der sker når du resetter er at du gør RESET-indgangen på CPU\'en høj og dermed træklker CPU\'en hele systemet med ned

MVH: Esben
Avatar billede krusell Nybegynder
08. januar 2001 - 21:51 #10
Hvad så med de mekaniske lyder der kommer fra hd\'en?
Og jeg forstår ikke, hvad du mener med det du har skrevet, kan du ikke uddybbe/omformulere?
Avatar billede cyberesben Nybegynder
08. januar 2001 - 22:03 #11
en CPU i en computer har en masse ben, og nogle af dem er til at styre RAM, andre er indgange og udgange osv..

et af disse ben er en reset-pin som resetter CPU\'en når der kommer strøm til det

når du trykker på reset knappen kommer der altså strøm til det ben, og den resetter alle kredsløbene i computeren

de mekaniske lyde fra drevene er fordi at controlleren også udsender et reset-signal som bedre drevene om at \"genstarte\"