Avatar billede procsus Nybegynder
28. september 2003 - 11:45 Der er 8 kommentarer og
2 løsninger

Virus via netværk!?

Forestil jer en computer uden anti-virus, som derfor får virus.
Kan en sådan virus (er det tænkeligt) sprede sig selv over netværket? (dette er uden der er blevet overført data af brugeren fra den inficerede computer til den "raske" computer.)
Den "raske" computer har et "up-to-date"-antivirus-program.

Hvis denne virus kan sprede sig selv over netværket, burde den "raske" computer så ikke - >
1. Have noget delt på sin computer.
2. Stoppe et eventuelt virus-angreb, da den selv har et meget godt anti-virus program?

Jeg taler hypotetisk, så det er ikke en bestemt virus - en tilfældig.

Håber I kan give mig lidt feedback, og evt. spørge mere til mit lille hypotetiske spørgsmål. :D

På forhånd, tak!
Avatar billede kenp Novice
28. september 2003 - 12:04 #1
hejsa, en orm ville kunne sprede sig via netværk selv om man ikke flyttede filer. og der ville et antivirus program (forudsat at den kan tage det) gøre således at den ikke kom ind på den raske computer.

en alm. virus m.m. at den er programeret til det så ville den ikke kunne gøre det!

jeg har oplevet en "virus" som gjorde det på win98/me som kunne flytte sig uden man havde gjort noget! og der hjalp antivirus ikke noget (selv om det var opdateret), så der måtte vi stoppe al fildeling, på netværket.
Avatar billede tewee Nybegynder
28. september 2003 - 12:10 #2
Jeg skal lige hører! Har den computer uden antivirus adsl, eller en anden forbindelse som altid er online ?
Fordi de KAN også godt komme den vej. Men om kenp siger, en orm vil godt kunne gå over netværket uden at der er noget "manuel" trafik fra brugeren.

Er der da sket noget som du ikke kunne forstå. Om ikke andet kunne du jo installere et gratis antivirus program på den computer som ikke har noget. De findes :)

- Pelle Ravn (TeWeE)
Avatar billede procsus Nybegynder
28. september 2003 - 13:04 #3
tewee - Computeren uden antivirus har ADSL.

Jeg synes at kunne forstå på jer begge, at selv om fx en orm prøver at komme ind på en computer med antivirus over netværket, så burde antivirusprogrammet reagere?

Hvis antivirusprogrammet ikke kan tage "ormen", så kunne den lige så vel komme via internettet som netværket?
Avatar billede tewee Nybegynder
28. september 2003 - 13:07 #4
Jep! Det har du helt ret i!

Så tror du ikke at du skal finde en antivirus og installere på den anden computer også ??? Hvad er det for en du har på den anden computer ???
Avatar billede procsus Nybegynder
28. september 2003 - 13:49 #5
Jo, der skal installeres et antivirus på computeren.
Jeg ved ikke hvilket antivirusprogram den anden computer har, da det drejer sig om en mindre virksomhed. :)
Avatar billede tewee Nybegynder
28. september 2003 - 13:51 #6
okay! Men vil du have et gratis et ? Du kan søge på www.download.com og husk at kigge efter dem hvor licensen er "free" :) Kan godt fortælle et godt et hvis det er....
Avatar billede procsus Nybegynder
28. september 2003 - 14:12 #7
Det er pænt af dig, men jeg har allerede et antivirusprogram i tankerne.

Jeg siger mange tak for hjælpen til både kenp, og dig tewee. :D
Avatar billede kenp Novice
28. september 2003 - 14:15 #8
så må man hellere ligge et svar
Avatar billede procsus Nybegynder
28. september 2003 - 14:17 #9
Det ville være en hjælp. :)
Avatar billede tewee Nybegynder
28. september 2003 - 14:19 #10
No Problem :)