Avatar billede repsac Nybegynder
27. december 2000 - 21:54 Der er 21 kommentarer og
1 løsning

Mulighed for ikke at hjælpe en snyder.

Jeg eftersøger et lille icon ud for brugeren der kan fortælle mig om der er en anden bruger der har samme emailadresse/ip.
Det ville hjælpe os der ikke er på eksperten.dk hver eneste time med ikke at hjælpe en snyder.
Der er ofte diskussioner om folk der fusker. Derfor ville det måske være brugbart bare at ignorere disse brugere.
Et eksempel må min påstand om oprør pga. snydere ...
[http://www.eksperten.dk/spm/40360] - hvis du gidder at læse hele møg\'ed igennem ...
Avatar billede repsac Nybegynder
27. december 2000 - 22:09 #1
For at indikere samme emailadresse/ipadresse kunne man da også lave brugernavnet rødt ... det skal bare være synligt så man kan undersøge lidt om brugeren.
Det kan godt være at man får \"mistænkt\" nogle gode og ærlige brugere ved denne indikering, men hvis man har rent mel i posen har man vel intet at skjule.
Avatar billede klas Juniormester
27. december 2000 - 22:22 #2
2 brugere kan da nemt have samme ip hvis de sidder på samme netværk.

Og eksperten har vel forhåblig allerede lavet det sådan at vores email addresser er unikke ?
Avatar billede Slettet bruger
28. december 2000 - 00:03 #3
Ja hvis de sidder på samme netværk så kan de have samme ip, for eller går det rivende galt. En bruger som opretter sig flere gange bruger da ikke samme e-mail adresse, så ville vedkommende da blive fanget af admin ret hurtigt. Ved ikke engang om man kan bruge den samme e-mail flere gange, eller om ikke der er lagt spærre ind. Det gør andre service rudt om på nettet. Sååå de foreslåede markeringer dur ikke efter min mening, og kommer nok heller ikke til sin anvendelse, i den henseende du tænker på repsac. Tænk lige på, der kan godt sidde flere personer på et kursus, som måske bruger eksperten fra en og samme ip. Skulle disse vidt forskellige personer beskyldes for at være en bruger?
Avatar billede repsac Nybegynder
28. december 2000 - 12:46 #4
Nej ... det er også det jeg forsøger at antyde. Man skal ikke beskylde folk for at have to brugere bare fordi de sidder på samme proxy, MEN, hvis man kunne se at der er to brugere på samme ip så har man som \"hjæper/svarer\" mulighed for at få en chance for at opdage en snyder. Jeg kommer måske nok selv til at sidde lidt i klemme og får sandsyneligvis og et rødt brugernavn - eller hvad ved jeg, men i og med jeg har en forklaring og folk er 100% velkomne til at tjekke ALT hvad jeg har lavet her på eksperten har jeg i og for sig ikke noget problem i det.
Forstår I min tankegang?
Emailadressen er selvfølgelig ikke den samme når en bruger opretter sig to gange ... det har jeg set før ... påstand mod påstand, men hvis det bliver stoppet er det jo godt! (--> klas: det håber jeg da også!)
Måske kunne man lave en sammenligning ... Her en fiktiv situation: En person ønsker at få mange point og opretter derfor én bruger som kun besvarer spørgsmål og en anden som stiller spørgsmål. Det var måske derfor en idé at se brugernes ip og hvis der er 2 der har samme ip så at undersøge om begge stiller/besvarer spørgsmål (evt. i samme kategori) og derved måske fange nogle snydere ...

Er jeg helt ude i hampen eller hvad ...?
Jeg mener (og tror) det ville fange en del fuskere ... ikke alle da de jo sagtens kan lave nummeret med at stille spm. fra én bruger og besvare dem fra en anden fra to forskellige ip\'er (hjemme + skole/arbejde/bibliotek - hvad ved jeg ...)

Casper
Avatar billede prodic Mester
28. december 2000 - 14:28 #5
Et lille tankeeksperiment :
Hvad med at man have muligheden for at markere et felt ud for brugernavnet, der gjorde Admin opmærksomme på det brugernavn?? Langt ude men måske en ide. Eller ville det medføre mere arbejde for de stakkels Admins.

Og at bruge muligheden for at logge ip-nr. den er jeg klart imod. Da jeg selv sidder på et netværk med fast ip ud af huset. Internt noget helt andet. Og vi er mange der bruger Eksperten.dk, og hvis en af dem klokker i det, så skal jeg ikke blokkes pga det.
Avatar billede dar Nybegynder
28. december 2000 - 16:20 #6
Så er det her \'hængning i fuld offentlighed\' da bedre. Der kan alle diskutere frit og svindleren kan ligeliedes komme med indsigelser mod det.
Avatar billede repsac Nybegynder
29. december 2000 - 11:28 #7
Jo men kan I se mit problem?
Der bliver stillet et spørgsmål om at lave noget grafisk ... Jeg bruger tiden og laver (heldigvis kun) 1/3 af det færdige resultat (3 forsk. bogstaver). Når jeg så har uploadet det et sted og har svaret spørgeren med en url finder jeg ud af efter at have refresh\'et (via svaret) at det er en idiot af en snyder!
Jeg føler mig sq taget ved næsen ... jeg har lavet et stykke arbejde, godt nok begrænset men hva\' fa\'en, og så opdager jeg at det er point der er fusket sig til. Jeg er møg irriteret over at have hjulpet en eller anden fusker med et stykke arbejde, heldigvis kun 1/3, men alligevel.

Casper
Avatar billede prodic Mester
29. december 2000 - 16:13 #8
Du kan jo altid fjerne dit bidrag fra dit sted, og vente på om han virkligt bruger det svar du har givet.
Så er den da ikke længere.
Bruger han det så, så er der jo altid advokaterne....
Avatar billede repsac Nybegynder
30. december 2000 - 10:28 #9
Jeg men jeg føjer mig snydt når jeg har lavet et stykke arbejde for en snyder ... hvad fa\'en gør man med point\'ene?
Jeg har da brugt tid på at lave det grafik til ham (og jeg er ret sikker på at han har hentet det ned for længst) ... Skal jeg så bare tage til takke med at få slettet brugeren og ikke få nogle af point\'ene?
Jeg er ligeglad med de point, men det er princippet i det ... jeg har lavet noget som jeg skulle have fået belønning for, men det er en fusker ... og så bliver han slettet og mit arbejde var forgæves ... ikke helt da fuskeren jo har fået noget ud af det, nemlig det stykke grafik som jeg allerede havde lavet.

Casper

PS. \"Bruger han det så, så er der jo altid advokaterne ...\" - yearh right ...
Avatar billede prodic Mester
30. december 2000 - 15:49 #10
Klart, der er et problem i sagen. Og hvad der skal gøres ved det kan jeg ikke svare på.
Men rent faktisk så burde, det spørgsmål slet ikke havde været oprettet i den kategori - det er så en helt anden sag.

Men Kontakt admin eller vent på at de kommer forbi dette spørgsmål, de kommer måske med et indlæg.
Avatar billede repsac Nybegynder
30. december 2000 - 16:35 #11
Tjaehh .. problem og problem ...
Det jeg ville med dette var at forhindre en sag af samme art. Det er helt sikkert umuligt, men hvis changen for at opdage fuskeren blev større ville der selvsagt også være færre snydere - der fik noget ud af det i hvert fald.

Hmm jeg troede egnetlig de var temmelig aktive så de ville opdage en sådan diskussion som denne ... jeg kontakter dem med en reference ...

Casper
Avatar billede prodic Mester
30. december 2000 - 16:42 #12
Jeg mener faktisk de har været aktive her de sidste par dage, men de har vel bare holdt ferie som så mange af os har.
Avatar billede repsac Nybegynder
30. december 2000 - 23:00 #13
... og det kan jeg da helt sikker også unde dem!
  - alligevel har jeg gjordt dem opmærksom på vores lille udveksling af ord ...

Anyway ... Ka\' I (du) ha\' et BrAvEnDe Nytår!
Avatar billede parazite Nybegynder
30. december 2000 - 23:15 #14
Nogen af Jer, der har kigget forbi qxl.dk? En online auktions-tingest. Når man har handlet med en bruger har man muligheden for at give en karakter, samt en lille kommentar om hvordan man synes brugeren er. Hvert brugernavn efterfølges så af et lille ansigt, der viser hvad andre brugere synes om personen (sur mand, neutral mand eller glad mand). På denne måde kan man hurtigt finde ud af om den generelle holdning til brugeren er overvejende negativ eller positiv. Er den negativ kan man klikke sig ind og se nærmere på hvad der har forårsaget dette.

Var det ikke noget admins kunne skrive på deres \"lille\" liste med things to come?

- Parazite
Avatar billede prodic Mester
31. december 2000 - 15:04 #15
parazite : Mener det er på deres To-Do liste, ihvertfald har det været nævnt overfor dem før.
Men kunne det ikke gå helt galt med den liste....når man tænker på f.eks nogle af de udbrud der kommer fra der pre-pupertære(dahm et godt ord, men nok stavet forkert) del af Eksperten.dk. De ville hurtigt få det system misbrugt. Jeg er nærmest ligeglad om jeg fik en sur mand, men kunne man ikke finde på et andet system. F.eks den personlige Black-list - den hælder jeg mere til.
Avatar billede parazite Nybegynder
31. december 2000 - 16:00 #16
prodic : Det er netop det, der er det største problem med min løsning. Man må så bare håbe, at seriøse eksperten-brugere ud fra kommentarerne, der selvfølgelig skal være en del af en brugers vurdering, kan se om det er en præ-pubertær (aner heller ikke hvordan det staves! :o) ) unge, der har spammet.

Man kunne eventuelt lave det så man i sine indstillinger kan vælge om man vil se det lille fjæs, eller bare vil hjælpe uden tanke for andet.

Problemet med en personlig blacklist er at andre brugere, der måske ikke tilbringer så meget tid på eksperten, ikke har mulighed for at vide om det er en snyder de hjælper. Gør man det offentligt hvad folk mener om andre brugere, så vil det pludselig også hjælpe at holde en venlig tone, og ikke blive sur over småting.

- Parazite
Avatar billede prodic Mester
31. december 2000 - 16:10 #17
Para: Nu er \"størstedelen\" af Ekspertens brugere efter min mening ikke at betegne som Seriøse. Måske er de, men jeg syntes bare man bruger for lang tid på at hjælpe snydere eller andet skidt istedet for at få niveauet banket lidt hen af den mere seriøse stil.
Derfor kunne man frygte at, de også ville spamme ens brugernavn med ligegyldeige indlæg om at nu er den og den blevet snydt af den og den. Uden måske at have noget reelt indhold i sig.
Hvis en ny bruger nu ser det/de indlæg, så har man med det samme en negativ holdning til den person. Og det er vel ikke meningen med systemet....det er det samme som med dårlige og gode kunder, hvis du ved hvad jeg tænker på.

Men der kunne godt trænge til nogle flere tiltag på Eksperten.dk som kunne hjælpe forumet det rigtige vej.

ps. Hopper du ikke lige på ICQ\'en..har lige et spørgsmål af en anden karakter.
Avatar billede repsac Nybegynder
31. december 2000 - 16:29 #18
Tjaeeh ...
Men problemet er så bare ... hvad skal de lave af tiltag som ikke bliver misbrugt?
Jeg har også tænkt på jeres forslag, men så går der garanteret mere eller mindre masakkkkkkkre i det hele - forstå mig ret ... ;o)
Folk ender så med at hakke ned på hinanden i stedet for at bruge ansigterne til deres formål ... på qxl.dk er det vidst også kun muligt at afgive en \"stemme\" for eller imod sælgeren hvis man er køber ... Det er måske lidt svært her på eksperten, men ligger man de ellers kloge hjÆrner i blød tror jeg da på en løsning.

Samme ip ... jeg kan ikke lade være med at vende tilbage til det. Jeg kommer selv i fedte fadet, men da jeg ikke har noget at skjule kan folk selv se efter.
Det er nok umuligt at undgå fuskere, men at reducere antallet er da heller ikke værst.
Måden de skal reduceres på ???? we need someone REALLY wise ... ;o)
Avatar billede prodic Mester
31. december 2000 - 16:33 #19
http://www.eksperten.dk/spm/40319 - der bliver arbejdet på et bedre regelsæt og nogle retninglinier for de nye brugere.Måske kunne i kaste et blik forbi.
Avatar billede nikolajdu Nybegynder
31. december 2000 - 16:34 #20
Forslaget med Co-admins har været fremme længe og det er nok en af de bedste måder at holde fuskerne væk på....

Me klog man.
Avatar billede repsac Nybegynder
01. januar 2001 - 19:36 #21
Co-admins ... det kan godt være, men det kræver arbejde ... det skal være let at afvise/\"knalde\" en fusker.
Er nu også med i diskussionen som prodic refererer til ...
Som jeg skriver ...
\"Hvad er det vi mangler her på eksperten.dk?

1) Et fast regelsæt
2) At brugerne overholder dem\"

Punkt 3) skal så være at brugerne skal have \"Mulighed for ikke at hjælpe en snyder\" - som \"spm-overskriften\" lydder. Altså at forebygge at en snyder for noget ud af at snyde hvilket selvsagt vil resultere i at færre snydder ...
Avatar billede repsac Nybegynder
31. januar 2001 - 16:21 #22
Ingen respons fra admins side ... sørgeligt, men sandt ...

Er noget lignende på jeres ToDo-liste eller er det droppet?