Avatar billede tkorsgaard Nybegynder
11. september 2003 - 12:55 Der er 12 kommentarer og
1 løsning

domæne navn i adresse felt i stedet for ip.

Hej Eksperten

Jeg har lige fået redelegeret mit domænenavn til min server, via gratisDNS.dk. Det virker også fint. Jeg kan skrive www.ndvf.dk i addresse feltet, og så bliver jeg smidt videre ind på min side. Nu er mit spørgsmål: Hvordan sætter jeg apache op til at behold www.ndvf.dk i addresse feltet, og ikke bare skrive, http://212.242.92.41/~thomas/web/, som er sides egentlige addresse?

Jeg tror at dette er den rigtige gruppe, og hvis det ikke er så må i undskylde.

Mvh
/Thomas
Avatar billede leif Seniormester
11. september 2003 - 13:00 #1
Hvordan har du konfigureret Apache ??

Har du brugt Virtualhost ???
Avatar billede draeber Nybegynder
11. september 2003 - 13:07 #2
Har du lavet en redelegering???

Hvorfor ikke bare køre siden direkte fra din maskine (evt. med VirtualHost), uden redelegering, så har du ikke det problem.
Avatar billede leif Seniormester
11. september 2003 - 13:49 #3
draeber -> Der skal jo køre en DNS server for domænet, der bruger han GratisDNS.dk, men den peger bare videre på en server lige som DNS serveren for Eksperten.dk gør !!!
Avatar billede leif Seniormester
11. september 2003 - 13:56 #4
Lige så snart jeg går ind på IPen kommer jeg til http://212.242.92.41/~thomas/web/
Avatar billede draeber Nybegynder
11. september 2003 - 13:58 #5
->leif Det ved jeg skam godt! Kører også selv webserver... Men gratisDNS tilbder så vidt jeg husker at redelegere et domæne (eller subdomæne for den sags skyld) til en URL som f.eks. http://212.242.92.41/~thomas/web/
Derfor spørger jeg, om det er den service der benyttes!!!
Avatar billede leif Seniormester
11. september 2003 - 14:12 #6
draeber -> Det er så an på hvordan man bruger begreberne !!! Redeligering mener jeg er noget andet, nemlig det at flytte Nameservere !!!
Avatar billede draeber Nybegynder
11. september 2003 - 14:20 #7
ja, selvfølgelig - min fejl.... Jeg mente naturligvis forward! :-)
Jeg må vist være træt, for at kunne lave sådan en fejl...
Jeg har i øvrigt lige checket, at gratisdns tilbyder 'URL forward' - Det gør de....
Avatar billede tkorsgaard Nybegynder
11. september 2003 - 16:12 #8
Jeg bruger VirtualHost. I httpd.conf har jeg tilføjet:

<VirtualHost ndvf.dk>
ServerAdmin webmaster@sundancekid.dk
DocumentRoot /home/thomas/public_html/
ServerName ndvf.dk
ServerAlias *.ndvf.dk
</VirtualHost>

Og på gratis dns har jeg tilføjet et cname tror jeg nok. For at få www til at virke. Jeg er ikke så meget inde i DNS. Er det der problemet ligger?

/Thomas
Avatar billede draeber Nybegynder
11. september 2003 - 16:25 #9
Hos gratisDNS.dk skal du lave en A-record med dit domænenavn, som peger på den IP, din server står på.
Andet skal du ikke bruge... CNAME bruges netop til at forwarde dine brugere fra www.ndvf.dk til http://212.242.92.41/~thomas/web/
En A-record viser "bare" hen til din IP-adresse derefter står Apache for resten.
Avatar billede draeber Nybegynder
11. september 2003 - 16:26 #10
æææhhh..... ok.... ikke helt rigtigt, hvad jeg sagde om CNAME, men ikke desto mindre er det stadig bare en A-record du skal have på gratisdns.dk
Avatar billede tkorsgaard Nybegynder
11. september 2003 - 17:54 #11
Hvad er det så jeg skal gøre? Skal oprette en A-record, som hedder www.ndvf.dk som peger på 21.242.92.41 og så slette mit CNAME? Jeg er vist ikke helt med...

/Thomas
Avatar billede leif Seniormester
11. september 2003 - 20:07 #12
Du opretter følgende:
A-Record: ndvf.dk som peger på IP
Cname: *.nvdf.dk som peger på ndvf.dk

Kan du smide hele din http.conf, der må ligge noget mere i din conf.

Lige for at på det rene et cname peger bare på samme IP som det A-record den peger på, dvs. peger a-record på 212.242.92.41 peger cname på den samme IP og serveren skal gøre resten.
Avatar billede tkorsgaard Nybegynder
11. september 2003 - 22:35 #13
Ok A-record og CNAME er nu rigtige, som leif siger.

min httpd.conf kan findes på
212.242.92.41/~thomas/httpd.conf

Hvis du kunne lure hvad jeg skal tilføje ville det være dejligt.
På forhånd tak
/Thomas