Avatar billede pernille_bergman Nybegynder
10. september 2003 - 11:01 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Adgang til webservice via Outlook?

Hej Eksperter,

Jeg har fået til opgave at programmere en funktion i Outlook, der skal have adgang til en webservice. Jeg arbejder normalt med .net, og har aldrig programmeret i outlook før, men kan forstå at det er Visual Basic, hvilket jeg er rigmelig rutineret i.

Mit spørgsmål er om man overhovedt kan få adgang til en webservice via outlook? Jeg går udfra det bliver nødt til at blive skrevet i VB.net for at kunne bruge en webservice?
Er der andre hensyn der skal tages?

På forhånd tak

Pernille Bergman
Avatar billede bufferzone Praktikant
10. september 2003 - 11:14 #1
Jeg ved ikke nøjagtig hvad webservice er, men der findes nogle CDO (colaborative data objects) der bl.a. bruges dil at programmere adgang mellem outlook og exchange og IIS. Der findes en bog fra Microsoft Press, derbeskriver dette godt (titlen er noget med "Programming Outlook and exchange" du kan jo prøvr at søge om Microsoft Press eller Amazon)

Mht tilgang til exchange er der lavet noget der hedder Outlook Web Access, der giver web adgang til exchange via en flade der minder om outlook. Dette er lavet i ASP via COD og kan sagtens ændres til ag bruges til andet, Kik på det
Avatar billede odegaard Nybegynder
10. september 2003 - 11:16 #2
Dit største problem bliver vel nok at hvis du skal programmere til Outlook, skal du bruge VBA (hvilket egentlig er VB6), og her har du ikke den nemme mulighed for at interface webservices, som man har med .NET frameworket.
Dvs. du skal lave din egen SOAP requester/fortolker.
Avatar billede lgy Nybegynder
10. september 2003 - 13:15 #3
Avatar billede lgy Nybegynder
10. september 2003 - 13:15 #4
Ups - Primary Interop Assemblies
Avatar billede pernille_bergman Nybegynder
10. september 2003 - 15:07 #5
tak :)
Avatar billede odegaard Nybegynder
10. september 2003 - 15:13 #6
Igy: Interop benyttes til at bruge almindelige COM moduler i .NET programmer. Den går desværre ikke den anden vej (dvs. fra .NET over i VBA).
Avatar billede burningice Nybegynder
14. september 2003 - 10:15 #7
odegaard>> der er ikke noget der forhindrer dig i, at pakke .Net assemblies ind i COM-wrapper, så du når den samme effekt, bare modsat.
Avatar billede burningice Nybegynder
14. september 2003 - 10:18 #8
der er en artikkel om det her... godt nok php, men fremgangsmåden er den samme hvis det skal bruges i vb6, vba, vbs og hvad de nu ellers allesammen hedder.

http://www.phpbuilder.com/columns/jayesh20021103.php3