Avatar billede kenp Novice
01. september 2003 - 14:02 Der er 9 kommentarer og
2 løsninger

subdomæne på anden port.

kan man dette via dns!

jeg har pt. en webserver kørende på port 80, men nu har jeg fået mig en mailserver også og den har webmail, men den kan jo ikk ekøre på port 80 også, så den har jeg sat til at køre på port 8080.

så var det jeg tænkte om jeg på en eller anden måde kunne få det sålede at et subdomæne kom til at pege på 8080.!

eks.

www.mydomain.com køre til webserver på port 80 og
webmail.mydomain.com køre til webserver på port 8080 !

mailserver er agrosoft og webserver er win2k (iis)(ikke server udgave) eller er der noget jeg kan gøre på computeren for at få det til at virke ordentligt!!!
Avatar billede uni-ball Nybegynder
01. september 2003 - 14:07 #1
Du kan hvis bruger gratisdns ved at logge ind på deres service.
Er du ikke oprettet hos gratisdns og du har et dk domæne kan du lave en redelegering til dem...

Når du er logget ind på deres system kan du lave en url forward... Jeg bruger selv en url forward hos dem og det virker effektivt.

Nu kender jeg ikke til IIS men hvis du kan lave et alias kan du bede softwaren om at videre sende alle forspørgelser til /webmail/ til port 8080, det kan jeg i mit software, men den fortrukne løsning ville være at bruge gratisdns..
Avatar billede kenp Novice
01. september 2003 - 14:12 #2
det er hos gratisdns jeg har domænerne :)

men der kan man ikke lave en forward til ipadressen med :8080 bagefter :(
for hele domænet er sat til at pege på min ip-adresse, eller også kan jeg ihvertfaldt ikke få det til at virke!

men jeg kan desværre ikke lave et alias mere da det ikke er server udgave jeg har af win2k (har ikke haft tid endnu "penge").
Avatar billede kenp Novice
01. september 2003 - 14:13 #3
men det nederste du skriver forstår jeg ikke  :(
Avatar billede venturer Nybegynder
01. september 2003 - 14:50 #4
DNS kan IKKE bruges til at omdirigere til forskellige porte.

Du kan GODT have flere web-sites kørende på port 80.
Jeg kan ikke huske om følgende er tilgængeligt på en Professionel

For hvert web-sted skal du konfigurere host-headers
Det gøres under "properties" for hvert enkelt web-sted. Her vælger du på det første faneblad "advanced". Her redigerer du så den eksisterende linie. I Host-header feltet skriver du: www.mydomain.com

På dit andet websted gør du det sammen men tilføjer en hostheader som lyder: webmail.mydomain.com

Begge websteder ligger så på den samme port men med forskellige navne.
Avatar billede kenp Novice
01. september 2003 - 14:56 #5
det er ikke 2 forskellige websites (jo det er det) men det er jo 2 forskellige webservere! som er i hvert sit program!

jo det er tilgængeligt på win2k men kun for 1 domæne :(

men prøver lige lidt mere når jeg kommer hjem, også må jeg se om jeg kan få det til at virke ordentligt. ellers må jeg jo alternativt bare huske hele tiden mydomain.com:8080 *suk*
Avatar billede czar Nybegynder
01. september 2003 - 19:16 #6
du kan godt urlforwarde til en port på gratisdns...
Avatar billede kenp Novice
01. september 2003 - 21:53 #7
czar ->hvordan og under hvilket punkt! jeg syntes jeg har kigget på det hele!
Avatar billede czar Nybegynder
01. september 2003 - 22:12 #8
https://ssl.gratisdns.dk/admin
login
primær dns
ændre dns
ved A records, find "tilføj/ændre url forward"
- vært: webmail.domæne.dk
- url: minwebmail.domæne.dk:8080
frame og stjernealias er op til dig selv, jeg vil forslå nej til begge..
Avatar billede czar Nybegynder
01. september 2003 - 22:13 #9
minwebmail.domæne.dk skal så eksistere som A eller CNAME record
Avatar billede kenp Novice
01. september 2003 - 22:18 #10
det er oprettet som som det skulel men så ikke lige den sidste :)

Så nu køre det helt som jeg vil plus et par ekstra måder!

Jeg har i IIS oprettet en undermappe som hedder webmail, og i egenskaberne har jeg så bedt den om at forwarde den til mydomain.dk:8080 så på den måde har jeg det nu som en undermappe som virker
domæne.dk:8080 og domæne.dk/webmail men den sidste forward lavet på så virker nu også webmail.domæne.dk go mail.domæne.dk :) så nu må det vist være tid til at lukke denne igen!

czar smider du lige svar også!
Avatar billede czar Nybegynder
02. september 2003 - 10:06 #11
bøh;)