Avatar billede summersun Nybegynder
28. august 2003 - 13:16 Der er 13 kommentarer og
1 løsning

Mac Vs XP på Lan. hvordan

Heeejsa

nu er det sådan at jeg har en mac og en windows box... og jeg kunne nu godt tænkte mig at få sat dem på samme netværk så ledes at man kan kopiere ting imellem dem...

jeg har hørt noget om at det skulle være muligt... men jeg har ingen ide om hvordan man sætter det op?
Avatar billede sir_loser Nybegynder
28. august 2003 - 13:23 #1
Hej Summersun
Der skal være TCP/IP på bægge computer....
Du skal dog vide at det er ikke alle filer MAC kan bruge fra din pcèr og omvendt!!!!
Men når bægge har en ip... så er det næsten det samme som man sender filer fra en pcèr til en anden!!! Kan dog ikke hjælpe dig med hvordan man sætter netværk op på en MAC da jeg ikke at arbejdet meget med dem!!!
Håber jeg kunne hjælpe!!!! ;-)
Avatar billede game-galaxy Nybegynder
28. august 2003 - 13:25 #2
Du skal koble dem sammen med alm. Lan-kabel.... Du skal bruge IPX i stedet for alm. IP..... MAC bruger kun IPX!!!!!!

//Game-Galaxy
Avatar billede sir_loser Nybegynder
28. august 2003 - 13:33 #3
Vil sikker ikke virke!! Da IPX er ved at blive udfaste.... Og IPX er fra Novell... og ikke MAC
MAC bruget i gammel dag AppelTalk... som standart....
Avatar billede summersun Nybegynder
28. august 2003 - 15:16 #4
det er så også meget fint...

men sådan ca hvor og hvordan er det lige at det skal sættes op henne?

jeg har begge maskiner koblet på en switch som er så er forbundet til internettet og det fungere fint... men der er ingen forbindelse mellem de to...
Avatar billede martin.jensen Nybegynder
29. august 2003 - 11:24 #5
Punkt 1. hvilket styrresystem har din MAC. Hvis det har OS X 10.x så er det nemt, hvis du har 8.x, 9.x eller lavere så er det lidt mere bøvlet. Glem lige den bemærkning ovenfor om at Appel anvender IPX, det har de aldrig gjort. Som udgangspunkt kører alle MAC systemer fra version 8.1 og opefter TCP/IP som default protocol når de forbinder til hinanden og omverdenen.

Jeg vil meget gerne hjælpe dig, men jeg skal lige have af vide hvilke systemer du har. Hvilken windows version og hvilken MAC OS.
Avatar billede summersun Nybegynder
29. august 2003 - 12:39 #6
jeg bruger Mac OS X og Win XP
Avatar billede martin.jensen Nybegynder
29. august 2003 - 13:43 #7
Hvis du sætter arkivdelig til på din XP maskine, sætter et netværkskabel mellem dem og trykker "æble-K2 på din MAC så bør de kunne se hinanden uden problemer.
Avatar billede martin.jensen Nybegynder
29. august 2003 - 13:45 #8
Du skriver når jeg kigger nærmere at de sidder i en switch, sidder der kun de to maskiner eller også en router??
Avatar billede summersun Nybegynder
29. august 2003 - 13:55 #9
der sidder også en router selvfølgelig ;)

og der er 3 pc'ere og så en mac.... som er sat i switchen som er forbundet til routeren

og hvad er K2....?
Avatar billede martin.jensen Nybegynder
29. august 2003 - 13:58 #10
K2 er et K efterfulgt af et lidt for hurtigt slip på min shift-tast :-) Det skulle have været K". Hvis du har en router skal du også være sikker på at dine maskiner får IP adresser der ligger på samme subnet. Du kan undersøge IP-adresserne på XP maskinerne med ipconfig i en dos-prompt. På din MAC skal du i "netværk" under kontrolpaneler. Kan du ikke finde IP adresserne og poste dem her..
Avatar billede summersun Nybegynder
29. august 2003 - 14:34 #11
lækkert :)

det virker ..... efter at have hammeret løs på æble + k et par gange eller 10 :)

så smid et svar :)
Avatar billede martin.jensen Nybegynder
29. august 2003 - 14:41 #12
Ok :-)
Avatar billede martin.jensen Nybegynder
29. august 2003 - 14:42 #13
Æble + K, virker forresten kun når man står på skrivebordet (Når det aktive program er finder)
Avatar billede summersun Nybegynder
29. august 2003 - 14:53 #14
hehe oki :)

men tak