Avatar billede tip Praktikant
27. august 2003 - 11:28 Der er 12 kommentarer og
1 løsning

Pantone hvad er det

Jeg har fået oplysninger om farver på et logo. Her skrives at blå har Pantone 280. hvad er det og hvordan vælger jeg den farve i Illustrator? jeg plejer altid at bruge RGB skemaet som kræver 3 tal...
Avatar billede tdamgaard Nybegynder
27. august 2003 - 11:34 #1
Avatar billede spe Nybegynder
27. august 2003 - 11:35 #2
I Window-/Vinduemeneuen har du Swatch Library/Farveprøvebibliotek og her finder du pantonefarverne.
Når du vælger f.eks. Pantone Coatede får du en ny palette frem på skærmen hvor du kan vælge din pantonefarve.
Pantonefarver er staffagefarve/spotcolor
Avatar billede tdamgaard Nybegynder
27. august 2003 - 11:37 #3
Pantone 280 = RGB 0 43 127 = HTML 002B7F
Avatar billede spe Nybegynder
27. august 2003 - 11:48 #4
Hvis du har fået at vide at du skal bruge pantonefarven må du ikke laven den om til RGB hvis det skal trykkes som staffagefarve.
Skal du bruge det til skærm er det ok at bruge de rgb-værdier tdamgaard nævner.
Avatar billede bufferzone Praktikant
27. august 2003 - 11:59 #5
Pantone er en farvewifte, det vil sige forskellige samlinger af farver.

Normalt trykker man i det der hedder CMYK, hvor man opgiver de fire værdiet til trykkeren, der så trykker hver farve for sig selv.

Pantone er faktisk prædefinerede CMYK farver, der er samlet.

Fordelen ved pantone er at de er prædefinerede, så indstillingerne altid er ens, en pantone farve ændres ikke fordi du ændre trykker
Avatar billede spe Nybegynder
27. august 2003 - 12:06 #6
bufferzone>> Det er ikke korrekt at pantone er predefineret CMYK.
Pantone er et selvstændigt farvesystem som du godt kan oversætte til CMYK men ikke uden ændring i farven.
Når man trykker med pantonefarver hælder trykkeren den pågældende pantonefarve direkte i trykværket og farveseparere ikke ud i CMYK.
Avatar billede miss-g Seniormester
27. august 2003 - 12:08 #7
En anden forklaring:

CMYK er de 4 trykfarver (Cyan - Magenta - Yellow - black)
De 4 farver kan danne alle farver, når de bliver blandet.

Pantone farver - er hvis man f.eks. vil have en præcis farve, så åbner de en dåse med den farve.
Avatar billede kado Nybegynder
27. august 2003 - 16:42 #8
Lige en lille bemærkning:
PANTONE-farver er IKKE en prædefineret CMYK-farve - det er jo derfor det hedder PANTONE.
tdamgaard: det du nævner er hvad et program omdefinere en PANTONE-farve til, og intet med den rigtige PANTONE-farve at gøre; dog kan man via PANTONE-vifterne/program se hvad der kommer nærmest, når farvet skal defineres som CMYK, RGB osv.
PANTONE 280 svarer til følgende omsat til CMYK 100-72-0-18 - dvs. at Cyan er 100%, Magenta er 72%, Yellow er 0%, Sort er 18%.
I benævnelsen CMYK studser man normalt over K - men dette K står for KeyColor.

NB! Hvis du overhovedet ikke har kendskab til farver, så vil jeg anbefale at du spørger dig godt for, inden du begiver dig ud i evt. problemer
/kado
Avatar billede bufferzone Praktikant
27. august 2003 - 16:53 #9
kado og miss-g> I tager fejl alle pantone farver er opstået som CMYK kombinationer. Fidusen er jo netop at en fast blandet farve holder, i modsætning til en lille lokal trykkers CMYK tryk, der måske er en ½ tone ved siden af på den ene af komponenterne på grund af fejl konfiguration i hans trykkemaskine.
Avatar billede kado Nybegynder
27. august 2003 - 17:20 #10
bufferzone!
for nu at slå det hele fast en gang for alle, så ER PANTONE-farve IKKE CMYK kombinationer.
CMYK består udelukkende af de fire versioner Cyan,Magenta,Yellow og KeyColor(Sort-version).
PANTONE er som udgangspunkt defineret af CMYK, men herudover har PANTONE tilsat egne farvekomponenter, som iøvrigt ikke er tilgængelige for andre.
/kado
Avatar billede bufferzone Praktikant
27. august 2003 - 17:53 #11
Jeg tror vi taler forbi hinnanden lidt.

Pantone ER ikke CMYK. Pantone er OPSTÅET UDFRA CMYK kombinationer der blev brugt meget. Nye pantonefarver opstår stadig UDFRA CMYK kombinationer, når disse bruges meget eller behov opstår. Jeg taler altså om historie, om hvordan pantone opstod
Avatar billede batting Nybegynder
27. august 2003 - 23:51 #12
Jeg bliver lige nød til at blande mig.
Pantonefarver er ikke opstået udfra CMYK. Det er et seperat farvesystem, nemlig Pantone Matching System (PMS). Ved hjælp af dette system kan et trykkeri, ud fra 14 grundfarver samt transperanthvid, blande ca. 1.000 forskellige trykfarver (PMS-farver).
Flere Pantonefarver kan slet ikke genereres i CMYK processen. Prøv fx at vælge pantone 151 i photoshops farvevælger og konverter den til CMYK !
Bufferzone: "en lille lokal trykkers CMYK tryk, der måske er en ½ tone ved siden af" At trykke er nu idag hovedsageligt en digital process. finjusteringen er altid en manuel process og bunder altid i den enkelte trykkers erfaring. De små trykkerier, der oftes ikke har en trykmaskine med 4-farveværk, kan bedst klare pms farver, da det ikke kræver mere en ét farveværk at lægge én farve.
Budskabet understreges yderligere af Pantones farve vifter: "Solid to Process" er en farvevifte der viser hvordan pantonefarver tager sig ud i CMYK universet. Oftes er det to forskellige farver. Pantone har et anden system kaldet "PANTONE Process Color System". Det er en farvevifte der viser små 3000 forskelige CMYK farver. Viften her er beregnet udelukkende til 4-farvetryk.
Sjovt hvordan et spørgsmål om farvepaletter i Illustrator kan nørde sig ud i farveprocesser. Der er fin mulighed for at læse alt om farver og tryk teknik på http://www.trykteknik.dk
Avatar billede bufferzone Praktikant
29. august 2003 - 22:05 #13
batting>fint link og god beskrivelse tak for det, jeg prøver at finde der hvor jeg har læst den om CMYK. Det har jeg læst på en engelsk sproget side, så der må være flere opfattelser