Avatar billede uni-ball Nybegynder
23. august 2003 - 20:23 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

DNS server til lokal net

Hej Gruppe...

Jeg har hentet SimpleDNS ned som jeg vil lege lidt med.

Jeg har kun et IP nummer, men 3 server.
hvis jeg eks. skriver mail1.domain.dk  skal trafikken gå til server1(192.168.0.1) og bruge dens port23, 110 og 80

og hvis jeg skriver mail2.domain.dk skal trafikken gå til en anden maskine...

I simpleDns ser opsætningen således ud:
    NS    ns1.domain.dk.
        A    217.157.xxx.xxx
        NS    ns2
www        CNAME    @
ns2        A    192.168.0.1

osv for det andet domæne.

Men nu bruger jeg gratisdns, og ved at jeg bare kan lave en url forwarding, men denne flytter ikke alle de andre porte.

Jeg har i min Router åbnet for port 53 og bedt den om at sende trafikken fra port 53 til en computer der skal agere DNS server.

men hva skriver jeg hos gratisdns som min DNS server ?

Jeg har så læst at man skal være "godkent" af DK-host master for at køre en DNS, men nu er dette jo tiul et "lokalt" forbrug og så skulle dette ikke være nødvendigt

På forhånd tak
Avatar billede czar Nybegynder
23. august 2003 - 21:53 #1
http://www.gratisdns.dk/?size=400&side=30#41

ganske vist er det reverse dns, men at sætte en zone op til forward dns burde være det mindste problem..

det er til bind www.isc.org

du kan kører "forward" dns selv, og få gratisdns til at duplikere zonen, det skal du ikke godkendes af dk-hostmaster for at gøre. Det hedder "hidden primary".
Avatar billede venturer Nybegynder
25. august 2003 - 11:22 #2
Hvis det kun er til internt brug behøver du ikke konfigurere noget på gratisdns.

Man kan IKKE angive porte i forbindlse med DNS konfiguration. Det er programmerne selv som bestemmer porten.
Så hvis mail1.domain.dk peger på 192.168.0.1 vil en browser automatisk benytte port 80. Outlook vil automatisk bruge port 110 o.s.v.

Hvis det er meningen at folk udefra skal kunne få fat i dine servere, kan du IKKE benytte de private IP'er (192.168.x.x). Så skal dine A-records pege på din internet-IP.

Hvis det KUN er beregnet til at dine egne maskiner kan få noget ud af det, behøver du som sagt ikke konfigurere noget på gratisdns. Så skal dine egne maskiner bare selv bruge din egen DNSserver, som så kan sættes til at forwarde andre forespørgelser ud på nettet.
Avatar billede uni-ball Nybegynder
25. august 2003 - 13:56 #3
Hej Czar og Venture

meningen er at dem ude fra skal kunne komme i kontakt med de maskiner der står på mit interne netværk. Så klart nok skal de jo først have forbindelse til mit eksterne Ip.. når en forspørgelse rammer mit eksterne IP er der et DNS prg. ( simpleDNS ) der sender trafikken videre til et intern ip.

Jeg oprettede engang et domæne hos en udlandsk udbyder, som ikke tilbød DNS serverice, de sendte al trafik videre til mine maskiner hvor jeg så kunne sende sende trafikken videre på mit interne netværk for det pågældne domæne.

Spørgsmålet er vel egenligt: hvordan sætter jeg GRatisdns op ? Har smidt et lign spørgsmål hos dem, men har ikke fået noget svar..

Vh.
Avatar billede uni-ball Nybegynder
25. august 2003 - 13:57 #4
Hov...Vil lige sige at jeg helst ikke vil rode mig ud i bindXX da det virker meget uoverskueligt i forhold til SimpleDNS.
Avatar billede czar Nybegynder
25. august 2003 - 14:06 #5
Hmm

tror jeg havde misforstået dit formål..

lad os lige rette lidt ud..

1) simpledns er vist baseret på bind4 ..
2) du kan ikke bruge simpledns (eller bind) til at lave det du vil. det er NAT portforwarding, og har du flere webservers så er det noget ala det her du skal bruge: http://www.gratisdns.dk/?size=400&side=30#42
3) gratisdns skal bare sættes op til at diregere trafik til din wan ip..
Avatar billede venturer Nybegynder
26. august 2003 - 10:09 #6
Som skrevet... DNS kan IKKE bruges til at forwarde. Til dét skal du bruge NApT (eller portforwarding... Kært barn har mange navne :)

Alle dine records kommer til at pege på din eksterne IP. Din internet router (som benytte NAT) skal så konfigurers til at al trafik på port 80 skal omdirigeres til én IP på din LAN. Al trafik på port 110 skal omdirigeres til en anden.

Dette er den ENESTE måde du kan få det til at fungere hvis dine maskine benytter 192.168.x.x IP'er.

Spørg endelig hvis der er mere :)
Avatar billede uni-ball Nybegynder
27. august 2003 - 10:14 #7
Hej Venturer:

hmm. okay.. portforwarding har jeg og det køre nu oxo kanont, og bliver oxo brugt flittigt :)

Men port Forwarding har sine begrænsninger. Det er selve porten der viderestilles og det er desværre ikke det der er behov for.

Måske som Czar skriver at bind er løsningen, så jeg må nok kigge lidt på den selv om det virker totalt uoverskueligt.

Såe.. tak tak for hjælpen, jeg vil studere Bind nærmere og smide et ?´s om det :)

Hygz