Avatar billede lokum Nybegynder
23. august 2003 - 16:17 Der er 30 kommentarer og
5 løsninger

Software til videoredigering??

1. Hvilket program (til PC) er det bedste og mest professionelle til videoredigering (fra digitalt videokamera)??

2. Kan man fra et sådant program brænde en DVD som kan læses på alm. DVD-afspillere?

3. Kan man lægge lyd på sin film?

4. Er filmen (opløsningen) god nok til "biograf-visning" eller er den kun relevant på en 72 ppi skærm?

Kys
Lokum ((-;
Avatar billede sonysoccer Nybegynder
23. august 2003 - 16:52 #1
Hej Lokum

1) Efter min mening er Adobe Premiere det absolut bedste program til hjemme redigering. Det udkommer i en ny udgave her en af dagene (Premiere Pro).

2) Du kan fint brænde DVD direkte fra programmet.

3) Du kan ligge alt den lyd på din video du vil, både wav, mp3 og hvad det ellers hedder. Du kan sågar ligge lyden i flere spor!!

4) Hvis du med biograf mener TV eller storskærm, så er kvaliteten her også perfect!

Der findes et hav af forskellige programmer til videoredigering, men som sagt, så er ovenstående mit favoritprogram!
Avatar billede cgleerup Nybegynder
23. august 2003 - 18:30 #2
Hvad det bedste program er afhænger jo lidt af hvad du vil investere. Et af de mest benyttede systemer og det for tiden absolut bedste inden for prof. redigering er et system kaldet Liquid - det leveres i flere versioner med en næsten ens software hvor kun antallet af muligheder og dets kvalitet ligger til forskel. Du kan få en såkaldt dv-løsning med et firewirekort og software til ganske få tusinde kroner. - skal du derimod have mulighed for andre tilslutninger også, da vil jeg anbefale et af disse kort:
http://www.pinnaclesys.com/VideoEditing.asp?langue_id=2

systemerne forhandles af: www.video-graphic.dk i danmark, som også er en stor leverandør til professionlle
Avatar billede henninga Novice
25. august 2003 - 01:16 #3
1. http://www.avid.com/products/xdv_xpro.html - http://www.adobe.com/premiere - http://www.pinnaclesys.com/ListProducts_BPSD.asp?Langue_ID=2

2. Ja fra Premiere Pro - de andre kan du købe plug-ins til.

3. Ja

4. På storskærmsprojektor - Ja, men selvfølgelig ikke samme kvalitet som 35mm film ;o)

HenningA
Avatar billede jm0 Nybegynder
02. september 2003 - 13:20 #4
kan adobe premiere tage .avi clips?
Avatar billede henninga Novice
02. september 2003 - 17:08 #5
Ja det kan det - men avi er ikke bare avi - avi er et containerformat som kan benytte mange forskellige codecs, så du skal kunne afspille din avi-fil for at du kan hente den ind i Premiere.
Ellers bliver du nødt til at hente det pågældende codec og dermed åbne op til filen.
HenningA
Avatar billede cgleerup Nybegynder
02. september 2003 - 17:29 #6
Som henninga siger er .avi en bred familie. Men husk at redigeringsanlæg der benytter avi uanset hvilken kvalitet du ønsker ofte er langsomme. Mpeg2 systemer derimod er virkelig hurtige og levere en rigtig god kvalitet.
Avatar billede henninga Novice
02. september 2003 - 22:26 #7
Men dog er MPEG2 kvaliteten meget lavere end f.eks. DV avi-filer.
Og hvis du vil redigere i professionel kvalitet kan du ikke bruge MPEG2.
MPEG2 er et Udgiverformat som anvendes på f.eks DVD'er og ikke et arbejdsformat.
HenningA
Avatar billede jm0 Nybegynder
02. september 2003 - 22:33 #8
hvordan laver jeg min avi-fil om til MPEG2? kan MPEG2 komme ind i windows moviemaker?
Avatar billede cgleerup Nybegynder
02. september 2003 - 22:34 #9
normalt hader jeg diskutioner herinde, men hvorfor kan folk ikke LADE VÆRE MED AT RETTE ANDRE HVIS DE IKKE SELV VED HVAD DE TALER OM! - MPEG2 er et bredt format, altså med forskellige varianter, og ganske rigtigt bruges en dvdcompliant af disse til DVD - MEN det er ikke korrekt at det ikke er et arbejdsformat. Du har eksempelvis selv linket til samme sted som jeg "pinnaclesys" - de levere redigeringsløsninger til professionelle som er baseret på MPEG2. Det er en patenteret teknologi fra det der tidligere hed "fastmultimedia" som var et tysk firma der altså nu er kommer under Pinnacles viner. Liquid som systermene hedder efter at version 4.0 af softwaren blev frigivet, giver ganske vidst også mulighed for at redigere uncompressed m.m. i de større versioner. Og her er der faktisk tale om højere kvalitet end den som eksempelvis media100 omtaler som un-compressed.

Teknologien er lynhurtig, og med den intuitive software og de mange, mange muligheder har Liquid/fast eller hvad man ynder at kalde systemet, da også slået sig fast på det danske marked i redigeringssuiter rundt over landet.
Avatar billede fido82 Nybegynder
02. september 2003 - 22:34 #10
du kan hente programmet Tmpgenc og gøre det med dette.
Avatar billede cgleerup Nybegynder
02. september 2003 - 22:35 #11
Du skal bruge et stykke software til at lave en MPEG2 program-stream eller et codec til dit redigeringssoftware. Men førstnævnte løsning er som regel nemmest at styre. Hvis du skla lave MPEG2 filer der eventuelt kan afvikles på DVD kan du med fordel benytte det stykke software der hedder cinemacraft.
Avatar billede henninga Novice
02. september 2003 - 22:59 #12
>cqleerup - undskyld, jeg trækker mine ord i mig igen - intet er umuligt.
>jm0 - Ja, du kan godt hente MPEG2 ind i MM2. Prøv at læse under hjælp - Hente video.
HenningA
Avatar billede cgleerup Nybegynder
02. september 2003 - 23:00 #13
Henninga > helt iorden! - var ikke så hårdt ment.
Avatar billede henninga Novice
02. september 2003 - 23:04 #14
OK - Jeg var til reception hos Video-Graphic og se Sonic DVD-Producer samt BroadCast systemer for et par måneder siden - Fint firma :o)
Avatar billede cgleerup Nybegynder
02. september 2003 - 23:07 #15
HVad laver du i dit daglige liv - og hvor ?
Avatar billede henninga Novice
02. september 2003 - 23:09 #16
Videoværkstedet i Haderslev
Avatar billede cgleerup Nybegynder
02. september 2003 - 23:10 #17
Produktion/Praktik/skole eller - kender ikke lige stedet ?
er jo nysggerig du ved!
Avatar billede henninga Novice
02. september 2003 - 23:17 #18
Et værksted under Det Danske Filminstitut - http://www.dfi.dk/sitemod/moduler/index.asp?pid=650
Avatar billede cgleerup Nybegynder
02. september 2003 - 23:19 #19
Ja - ok, dem kender jeg jo så godt - måske vi har mødtes engang...
Avatar billede henninga Novice
02. september 2003 - 23:23 #20
ikke mere "spam" - sorry jm0
ha @ hand.dk
HenningA
Avatar billede miss-g Seniormester
09. september 2003 - 23:23 #21
Arbejd i avi og når filmen er helt færdig konverter til mpeg-2:
http://home19.inet.tele.dk/perth0/videoredigering_mpeg.htm

Ellers en god side om videoredigering:
http://home19.inet.tele.dk/perth0/videoredigering.htm
Avatar billede henninga Novice
10. september 2003 - 00:28 #22
Og du kan kigge her  www.abmedia.dk/video/  hvis du mangler nogle oplysninger eller links til andre sider.
HenningA
Avatar billede cgleerup Nybegynder
10. september 2003 - 08:39 #23
Inden vi giver dig nogle endelige råd! - hvad er dit slutmedie
Avatar billede sonysoccer Nybegynder
10. september 2003 - 09:48 #24
Gad vide om "Lokum" overhoved har læst alt det vi har skrevet, det er ikke meget vi har hørt fra ham!
Avatar billede miss-g Seniormester
19. september 2003 - 23:05 #25
Ja - det ville være meget rart med noget feedback *S*
Avatar billede cgleerup Nybegynder
20. september 2003 - 11:10 #26
Den her situation oplever man efterhånden alt for tit syns jeg... måske man kunne lege med en idé til hvordan det kan undgåes! - Eksempelvis kunne man forestille sig at ekspertens brugere kunne eklære det spørgsmål for besvaret ved at klikke på "Svar givet", når så eventuelt 5 brugere har klikket at svaret nu er besvarret og der er gået en hvis periode uden indlæg fra spørger, ville spørgsmålet bliver placeret som besvaret og pointene blive fordelt til de som har svarret... Måske andre løsninger ville være bedre, men den her slog mig lige...!
Avatar billede sonysoccer Nybegynder
20. september 2003 - 19:01 #27
Mht. pointfordelingen, så synes jeg din (cgleerup) idé er god, men det løser bare ikke problemet med om det svar man har givet har hjulpet spørgeren! Derfor ville det være rart med feedback uanset om man har kunne bruge svaret eller ej....
Avatar billede cgleerup Nybegynder
21. september 2003 - 09:26 #28
Korrekt sonysoccer! - det vil det altid, men også derfor jeg mener at der skal gives en slags "ok" fra de øvrige brugere på at dette spørgsmål har været besvarret. For i princippet er pointene jo ligegyldige, vil bare være rart at vide om man har hjulpet!
Avatar billede miss-g Seniormester
01. oktober 2003 - 14:59 #29
Noget nyt?
Avatar billede sonysoccer Nybegynder
01. oktober 2003 - 15:05 #30
Hva' så Lokum, er det ikke på tide at du får tømt spanden og kommer med en tilbagemelding?
Avatar billede miss-g Seniormester
26. oktober 2003 - 00:27 #31
"tømt spanden".........hæ hæ.

Ja, lad os få noget response her!!
;-)
Avatar billede sonysoccer Nybegynder
26. oktober 2003 - 10:11 #32
Det løb er vist kørt, det er nok gået op i l... for ham :-)
Avatar billede henninga Novice
27. oktober 2003 - 00:41 #33
:-)
Avatar billede sonysoccer Nybegynder
14. november 2003 - 21:45 #34
Ja, ja bedre sent end aldrig - tak for points.
Avatar billede stiegl Nybegynder
25. marts 2004 - 18:40 #35
Jeg vil helt klart anbefale Avid. Før havde jeg brugt Pinacle Studio 8, men så prøvede jeg Avid Xpress 3.5. I starten virker det MEGET uoverskueligt. Det tog lidt tid at komme i gang med programmet, men efter noget tid finder man ud af det. Funktionerne i programmet er utrolige. Alle de små ting, som ikke var mulige i Pinnacle Studio 8 blev nu lige pludselig mulige. Det er lidt dyrt, og det kan diskuteres hvor meget man egentlig får for pengene... Men skal du have det skal du få fingrene i det nye Avid Xpress Pro 4.0 og IKKE Avid Xpress DV 4.0 (har hørt, det sidste skulle være elendigt).
Håber du køber noget kvali, for det er Avid.