Avatar billede mikkermik Nybegynder
20. august 2003 - 19:39 Der er 25 kommentarer og
1 løsning

Liniære ligning

heey jeg har en lille liniær ligning her.. som jeg ik liige ved hvordan man regner.. håber her er nogen kloge mennesker :D

1/2x+3 = 2/3 - 1/6x
Avatar billede webcreator Nybegynder
20. august 2003 - 19:46 #1
Du kan evt. forsøge dig på www.e-study.dk i forummet.
Avatar billede beat-u-up Nybegynder
20. august 2003 - 19:48 #2
isolér x på den ene side og de reele tal på den anden:
1/2x+1/6x = 2/3-3
regner med at du nu kan se hvordan du skal komme videre?? du regner bare 1/2+1/6 og sætter et x efter og så regner du 2/3-9/3(har lavet 3 om til en brøk med samme nævner som den allerede eksisterende)
dernæst dividere du så tallet foran x op i det reelle tal (her kan de igen være at det skal laves om til en brøk) og hopla du har hvad x er lig med..
regner med at du selv kan finde resultatet nu :O)
Avatar billede serverservice Praktikant
20. august 2003 - 19:50 #3
3/6x+3+1/6x-2/3  =
4/6x +2 1/3=0
4/6x= -14/6
4x=-14
x=-14/4
Avatar billede beat-u-up Nybegynder
20. august 2003 - 19:51 #4
webcreator--> hvorfor skulle mikkermik det? der er da tonsvis af andre der spørger om den slags herinde!! og nu er jeg tilfældigvis matematiklærer og synes det er dejligt at få stillet den slags opgaver engang imellem! det er jo ikke kun for nørder det her forum! evt skulle matematikopgaver smides under fri debat, men det er nu engang opgaver, og så passer den fint ind her!

cowgirl21
Avatar billede beat-u-up Nybegynder
20. august 2003 - 19:52 #5
dannyboyd--> det er unødvendigt at sætte lig 0 først og vil trække ned hvis det er en afleveringsopgave...

cowgirl21
Avatar billede webcreator Nybegynder
20. august 2003 - 19:55 #6
Cow > Det var nu ikke for at fornærme nogen. Det var bare et venligt indlæg for at minde ham om, at der findes studiesider, som ofte kan hjælpe.

Faktisk havde jeg ikke forvente det vilde feedback på hans spørgsmål. Og jeg var da ikke interesseret i at flå ham for points. Dem må du da hjertens gerne få.
Avatar billede Lasse Novice
20. august 2003 - 19:55 #7
Puha, ja cowgirl, jeg regner ikke med at du fik alt for meget i renskrivning i skolen ;-) Nej, just joking...

Se her:

1/2x + 3 = 2/3 - 1/6x

Hvis du ganger med 6 paa begge sider, sker der foelgende:

6 * ( 1/2x + 3 ) = 6 * ( 2/3 - 1/6x ) =>

3x + 18 = 4 - x

Ved at laegge x til paa hver side af lighedstegnet og traekke 18 fra paa hver side af lighedstegnet sker foelgende:

3x + x = 4 - 18 =>
4x = -14

Nu er der tilbage at dividere med 4 paa hver side:

x = - 14/4

Det er det samme som cowgirl goer.
Avatar billede Lasse Novice
20. august 2003 - 19:57 #8
ups, du er laerer.... ups, ups, ups....
Avatar billede beat-u-up Nybegynder
20. august 2003 - 20:00 #9
gooky--> ?? fik 11 i renskrivning men det her er jo bare kladde.. sååå...
ville bare ikke give ham svaret for jeg mener det er hans eget problem at få den regnet når han får at vide hvordan man gør...

cowgirl21
Avatar billede mikkermik Nybegynder
20. august 2003 - 20:01 #10
okay hvem faen ska jeg vælge som ska ha de point :D
Avatar billede mikkermik Nybegynder
20. august 2003 - 20:02 #11
men der er nu en pige i blandt *s* så mon jeg ska være sød og gi hende point :p
Avatar billede mikkermik Nybegynder
20. august 2003 - 20:05 #12
hey cowgirl du har ik MSN vel :D ?? så ku jeg lige spørge om hjælp hvis der sku være noget.. går jo på HTX såå der er sikkert en masse lille mig ik helt forstår
Avatar billede Lasse Novice
20. august 2003 - 20:05 #13
cowgirl21 >> nej, jeg ved det, det stod bare saa sammenklemt; derfor ekspanderede jeg det lige, saa det var nemmere. Men det er jo samme resultat, hvilket jo er det vigtigste.
Avatar billede mikkermik Nybegynder
20. august 2003 - 20:08 #14
hey gooky ??? nå du siger at du ganger med 6 på hver side.. er det fordi at 6 blir til FællesNævneren ??? eller hvad
Avatar billede beat-u-up Nybegynder
20. august 2003 - 20:14 #15
har godt nok ikke lige msn, men icq har jeg da... :O)

cowgirl21
Avatar billede mikkermik Nybegynder
20. august 2003 - 20:14 #16
okay må jeg så få det.. PLEASE :D
Avatar billede mikkermik Nybegynder
20. august 2003 - 20:15 #17
altså dit nummer .. som du sikkert godt ved
Avatar billede mikkermik Nybegynder
20. august 2003 - 20:17 #18
ellers hvis du ik vil vise det her ka du bare skrive til hilsjesus2000@hotmail.com det er min MSn addresse og min mail
Avatar billede beat-u-up Nybegynder
20. august 2003 - 20:20 #19
hvordan ved jeg så liiige at det er dig der laver et request??

cowgirl21
Avatar billede mikkermik Nybegynder
20. august 2003 - 20:21 #20
et request ??? er lidt dum sorry
Avatar billede beat-u-up Nybegynder
20. august 2003 - 20:22 #21
ja når du vil skrive til min icq har du et nr, men jeg skal sige ok for at du må lægge mig på din liste.. hvilket navn har du på icq?

cowgirl21
Avatar billede mikkermik Nybegynder
20. august 2003 - 20:22 #22
altså mit navn er mikhael sku det meget gerne være
Avatar billede mikkermik Nybegynder
20. august 2003 - 20:23 #23
mit icQ nummer er 256678267
Avatar billede beat-u-up Nybegynder
20. august 2003 - 20:25 #24
du hedder så "love you camilla".. men jeg kan bare ændre det det til mikhael..
Avatar billede mikkermik Nybegynder
20. august 2003 - 20:26 #25
okay... det er 100 år siden jeg hed det... sku meget gerne hedde Mikhael... står der i hvert fald hos mig
Avatar billede Lasse Novice
20. august 2003 - 21:49 #26
ja, det er pga af at det er faelles naevneren. Hvis du vil have en nem maade at finde faellesnaevneren paa paa en masse broeker, saa gang ALLE naevnere med hinanden(det der staar under broek stregen). Det kan godt vaere at det ikke er den laveste faellesnaevner dog.

I dit tilfaelde ville det vaere:

2 * 6 = 12.

Jeg bruger 6 istedet for, hvilket skyldes at 12 ikke er den laveste faellesnaevner. 12 ville dog udemaerket kunne bruges'