Avatar billede masis Nybegynder
16. august 2003 - 20:51 Der er 15 kommentarer og
1 løsning

Hvilken type Windows XP Pro?

Hej eksperter!

Jeg har tre spørgsmål om Windows XP.

Jeg er færdig med at samle en pc men jeg er i tvivl om at hvilke af disse 3 typer Windows XP Pro skal jeg  købe.

1.Windows XP Pro OEM
2.Windows XP Pro Full Version
3.Windows XP Pro opgraderingsversion

Så mit spørgsmål er:

1.Er det forskel mellem disse tre versioner?
2.Hvilken af dem skal jeg købe?
3.Hvor kan jeg købe den billigst?

På forhånd tak!
Avatar billede rkhdk Nybegynder
16. august 2003 - 20:59 #1
OEM => må kun sælges med nyt hardware (der er forskellig "pakker" man kan købe OEM med)

Full -> Windows XP pro som sælges uden andet hardware

opgradering, kræver andet styresystem installeret eks. XP hom, W2K, ect..
Avatar billede johnstigers Seniormester
16. august 2003 - 21:00 #2
Men det som rkhdk ikke skrev: nemlig om der er forskel. det er der ikke. Funktionsmæssigt kan de nøjagtigt det samme :)
Avatar billede chalde Seniormester
16. august 2003 - 21:03 #3
den billigste udgave er skolelicensen (kræver at du, eller en fra husstanden er lærer eller elev)
http://www.edbpriser.dk/software/software-top10.asp?ID=1454686
Avatar billede peet-49 Novice
16. august 2003 - 21:04 #4
Den eneste forskel er prisen. Vi tager for OEM kr.1500 i fuld ver.
Avatar billede chalde Seniormester
16. august 2003 - 21:05 #5
Avatar billede kraka Nybegynder
16. august 2003 - 21:05 #6
Den billigste er en XP pro study som er en opgradering. En opgradering kræver ikke et andet styresystem installeret, men man skal "vise" cd'en under installationen. Som nævnt er der ikke forskel på XP PRO ligegyldigt hvad man køber. Study koster 695 kr, OEM kan f.eks købes sammen med en ny harddisk til ca 1100 kr.
Avatar billede chalde Seniormester
16. august 2003 - 21:07 #7
kraka -> 522kr uden at skulle købe andet. (tjek mit link)
Avatar billede rkhdk Nybegynder
16. august 2003 - 21:10 #8
der må være forskel på at købe som study licens om man køber styresystem eller office.

jeg købte Office 2000 Premium på study licens, og det var da en komplet (4CD'er)
Avatar billede peet-49 Novice
16. august 2003 - 21:11 #9
studelicens til XP findes kun som upgrade.
Avatar billede rkhdk Nybegynder
16. august 2003 - 21:12 #10
he he skod, nok derfor jeg stadig køre Windows 2000 ;o)
Avatar billede masis Nybegynder
16. august 2003 - 21:24 #11
Men hvorfor er det så meget pris forskel når de er ens og har samme funktioner?
Avatar billede rkhdk Nybegynder
16. august 2003 - 21:36 #12
microsft linceser

OEM => du køber ny hardware, og MS ønsker at alle køre Windows
Full => Ønsker bare windows
Opgrader => Du ejer iforvejen i orginal Windows licens som der er betalt for, og derfor kan du få den billigere..
Avatar billede masis Nybegynder
16. august 2003 - 21:46 #13
Til rkhdk:

Ok!
Jeg har ikke nogen Windows heller ikke de ældre versioner og min harddisk er fuldstændig tomt skal jeg så købe en Full version?
Avatar billede johnstigers Seniormester
16. august 2003 - 22:27 #14
Ja - eller OEM versionen - de er begge fulde versioner.
Avatar billede masis Nybegynder
17. august 2003 - 02:24 #15
Til john_stigers:

Tak for hjælpen!
Skriv dit svar for at få dit point!
Avatar billede johnstigers Seniormester
17. august 2003 - 21:07 #16
;)