Avatar billede yoohan Nybegynder
13. august 2003 - 15:07 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

Hvordan konverteres DCS filer?

Kære problemknusere!

Jeg er ved at konvertere nogle Quark dokumenter til Indesign 2.02.

I den sammenhæng er jeg stødt på nogle DCS filer som typisk ligger separeret i fem filer:
FILE3001.C.EPS
FILE3001.EPS
FILE3001.K.EPS
FILE3001.M.EPS
FILE3001.Y.EPS

Der er ingen problem med at placere en DCS fil i InDesign (jeg vælger FILE3001.EPS). Problemet opstår når jeg skal lave en PDF fil. Da giver InDesign besked om at "InDesign does not export DCS plates to PDF. Click OK to use DCS proxy or cancel to stop."

Jeg søgte lidt på nettet om problem og fandt en beskrivelse fra Adobe der råder til at åbne filen i f.eks. Photoshop, konvertere til CMYK og gemme som EPS eller Tif.

Problemet er bare at jeg ikke kan åbne FILE3001.EPS i Photoshop 7.0! Men de andre 4 kan jeg godt.

Jeg er på bar bund, al hjælp vil blive meget værdsat!
Avatar billede pixeldude Nybegynder
13. august 2003 - 15:20 #1
Åben de 4 farver og samle dem under CHANNELS i paletten.
Avatar billede pixeldude Nybegynder
13. august 2003 - 15:22 #2
Du åbner bare de fire .c.m.y.k filer.. og kigger i channels paletten, der er noget der hedder Merge channels
Avatar billede yoohan Nybegynder
13. august 2003 - 16:04 #3
Det er perfekt! Tak for hjælpen!

Obs:
Hvad sker der hvis man IKKE konverterer og bare leverer FILE3001.EPS til trykkeren??? Så kommer der vel et lowres billede??
Avatar billede pixeldude Nybegynder
13. august 2003 - 16:07 #4
Ja det mener jeg
Avatar billede spe Nybegynder
13. august 2003 - 20:49 #5
Meningen med en DCS er at du aflevere en allerede farvesepareret-fil så du skal blot placere eps i dit dokument og så aflevere alle 5 til trykkeren. Men som du har oplevet dur det ikke når du skal lave en pdf kun ved brug af sideombrydningsprogrammer.
Avatar billede batting Nybegynder
14. august 2003 - 00:41 #6
Hej yoohan
Ville lige lægge en kommentar. Det er normalt nok at åbne FILE3001.EPS, så ved photoshop at de fire andre filer høre til. (forudsat at de ligger i samme rod. så skal du bare gemme skidtet som en alm eps-fil.
En kommentar til spe: de fleste trykkerier afviser idag dcs filer, netop fordi de skal ind og lave ovenstående før produktion af plader.
Avatar billede spe Nybegynder
14. august 2003 - 06:14 #7
batting>> Jo men er faktisk nødvendige hvis du vil farveseparere billeder med staffagefarver.
Avatar billede yoohan Nybegynder
14. august 2003 - 08:45 #8
Batting>> Jeg kan ikke åbne FILE3001.EPS i PhotoShop, Får denne svada: "Could not open or parse a DCS plate file because the file could not be found."
Om det kan lægge ved kopiering af filer fra MAC CD til PC, ved jeg ikke (bruger Transmac til at hive filer ud fra MAC CD).

Tak for alle kommentarer generelt.
Avatar billede batting Nybegynder
14. august 2003 - 22:57 #9
spe: Hvorfor bruge stafagefarver når du vil seperere ?
yoohan: Har du ændret på filnavnene ? Ellers må du bare kaste en kommentar så har jeg en mac der kan klare konverteringen.
Avatar billede spe Nybegynder
14. august 2003 - 23:24 #10
Jeg mener ikke en seperation i CMYK men en seperation hvor hver staffagefarve køres ud på sin egen plade.
Avatar billede yoohan Nybegynder
15. august 2003 - 11:53 #11
Batting>> Jeg åbner bare de fire andre filer og merger som beskrevet. Det virker perfekt, så nu har jeg styr på sagerne!