Avatar billede johnstau Nybegynder
11. august 2003 - 11:12 Der er 16 kommentarer

Komprimer database i Navigator 3.53

Jeg har en ca. 10 år gammel Navigator 3,53, som fint dækker det bogførings og regnskab behov min virksomhed har.

Jeg har kørt programmet under Windows 95, 98, 2000 og nu XP Home Edition uden nogen som helst form for problemer indtil i sidste uge, hvor programmet pludselig ikke vil virke.

Jeg får følgende fejltekst og jeg citerer
"Andre samtidige aktiviteter har genbrugt databasens frie plads, som indeholdt dit øjebliksbillede af data.
Dette kan ske i forbindelse med længerevarende opgaver som f.eks. udskrivning eller sikkerhedskopiering.
Vent til der er færre samtdige opdateringer af databasen.
Hvis dette ofter sker, bør den ledige plads i databasen sættes op.
Du kan få mere plads i databasen ved at...
* Udvide databasen
* Slette overflødige data
* Komprimer ældre, ikke aktuelle posteringer
*Komprimere database"
Citat slut.

Jeg har forsøgt alt, genstartet PC'en kun Navigator lige meget hvad hjælper det ikke.

Når jeg forsøger at åbne databasen, for jeg besked på at den er for stor i forhold til min licens.

Databasen er 20.480 KB og min licens går til 20.000 KB.

Som følge heraf, vil jeg komprimere databasen og har forsøgt at gøre dette i både XP, Win 2000 og Win 98, alle med samme resultat, nemlig at jeg ikke har licens til at kørej programmet under det styresystem.

Det lader til, at XP automatisk har udvidet min database til 20.000 KB uden jeg ved noget af det, da jeg også har en 3 måneder gammel version på min laptop (der kører Win 2000) hvor jeg kan se, at databasen kun er udvidet til 15.000 KB og jeg har ikke manuelt været inde og udvide, da jeg så ville have været klar over, at nu skulle jeg til at have slettet nogle gamle data, for at blive ved at med at have plads nok.

Er der nogen der ved hvordan jeg får det til at fungere igen - det er jo ikke det sjoveste at komme til at lave 3 måneders bogføring om??

Jeg ser frem til at høre fra jer.

Mange hilsner

John Ganzhorn
john@ganzhorn.dk
Avatar billede amtoft Novice
11. august 2003 - 11:19 #1
Ved ikke om det virker, men måske et forsøg værd.
Start navision med parametren DBREADONLY
Du kan måske være heldig at få lov til at udlæse en sikkerhedskopi, som du kan indlæse igen (på din laptop) og evt. kopiere db'en igen.
Avatar billede j112 Nybegynder
11. august 2003 - 11:21 #2
Hmm, det lyder alvorlig, men en ting er sikker N353 udvider ikke af sig selv.
Hvor meget ledig plads plejer du at have? (% oppe til højre)?
Kan du ikke åbne den som read-only også lave en sikkerhedskopi?

Fejlen ligger i selve databasen, og er som sådan uafhængeig af operativsystem, men opstår oftest ved en næsten fuld database.
Avatar billede johnstau Nybegynder
11. august 2003 - 11:37 #3
Parametren DBREADONLY medfører at jeg får et vindue op, hvor der står at "startparameter er ikke gyldig"

Jeg ved ikke hvor meget plads jeg plejer at have, men gik ud fra at jeg kunne udvide databasen med mindst 5.000 kb yderligere.

Jeg har 100% sikkert ikke udvidet databasen selv.
Avatar billede johnstau Nybegynder
11. august 2003 - 11:38 #4
Parametren DBREADONLY medfører at jeg får et vindue op, hvor der står at "startparameter er ikke gyldig"

Jeg ved ikke hvor meget plads jeg plejer at have, men gik ud fra at jeg kunne udvide databasen med mindst 5.000 kb yderligere.

Jeg har 100% sikkert ikke udvidet databasen selv.
Avatar billede amtoft Novice
11. august 2003 - 11:40 #5
Hvis der står andet efter navi.exe i forvejen skal du adskille med , (komma)
Avatar billede johnstau Nybegynder
11. august 2003 - 11:47 #6
Nu kan jeg godt åbne i readonly, men hverken sikkerhedskopiere, skrive ud eller noget som helst?

Når jeg forsøger, får jeg samme fejl som før!?
Avatar billede amtoft Novice
11. august 2003 - 11:51 #7
Øv.
Du skal måske have fat i en forhandler, der kan komme ud til dig, installere en midlertidig licens så du kan tage en sikkerhedskopi som du kan indlæse på en anden maskine.
Avatar billede amtoft Novice
11. august 2003 - 11:55 #8
Alternativt købe ekstra databaseadgang i din licens.
Avatar billede j112 Nybegynder
11. august 2003 - 11:57 #9
Kan du komme ind og se på fx Finansposter?

Hvis du kan det kan du på den hårde måde læse eller klippe/kliste dataerne over i din 3 måneder gamle kopi, også komme "lidt" om ved det her i varmen, men ikke mindt få et retvisende regnskab ud af det igen.
Avatar billede johnstau Nybegynder
11. august 2003 - 12:01 #10
Det er jo netop det jeg gerne vil undgå, for så bliver omkostningen jo nok på en størrelsesorden, at jeg lige så godt kan købe et helt nyt program.

Det er jo ved at være en "ældre dame" jeg har, men den dækker jo mit behov perfekt.

Jeg har leget lidt mere og fundet ud af at jeg godt kan skrive kontokort ud, hvad der jo unægtelig gør genindtastning meget nemmere. Desværre kan jeg ikke skrive journalen ud, hvad ville have været helt perfekt (forsøg herpå giver samme fejl).

Ved du tilfældigvis hvordan man slette gamle regnskabsdata??
Avatar billede amtoft Novice
11. august 2003 - 12:04 #11
1-1½ times hjælp fra en forhandler vil hjælpe godt på vej.

Du skal datokomprimere data for at formindske basen.
Hovedmenu -> kørsler -> Datokomprimer poster
- men du skal selv læse noget om det i hjælpen .. :)
Avatar billede johnstau Nybegynder
11. august 2003 - 12:18 #12
Så lærte jeg noget nyt, jeg anede ikke at der var sådan enfacilitet i programmet.

Men den fungerer ikke i readonly mode, så desværre løser det ikke problemet - jeg blev ellers lige så glad, det er så lidt der skal til før alt kører og jeg kan gør noget energisk ved databasens størrelse.
Avatar billede amtoft Novice
11. august 2003 - 14:02 #13
Du kan ikke få en database-filen ned i størrelse når den først har fået en størrelse. Det du kan opnå ved at komprimere data, er at de data der ligger "inde" i databasenfilen fylder mindre, og du derved kan fylde flere data i samme fil, uden at skulle udvide.
Eneste måde at få en database-fil ned i størrelse igen, er ved at starte med en tom database, og så indlæse en sikkerhedskopi.
Avatar billede amtoft Novice
03. november 2003 - 22:37 #14
Hvordan gik det ?
Kom du videre ?
Avatar billede wandaxp Praktikant
06. marts 2008 - 20:29 #15
Nogen der har vejledningen om rensningen af databasen der er nogle ting de anbefaler man gør dagligt/ugentligt og månedligt men jeg kan ikke huske hvad og hvordan så jeg kunne godt tænke mig en kopi af disse sider til rensningen?
Avatar billede wandaxp Praktikant
11. marts 2010 - 08:26 #16
Afslutter her