Avatar billede matz Nybegynder
10. august 2003 - 17:53 Der er 9 kommentarer og
4 løsninger

spørgsmål omkring moms

Jeg har lige nogle spørgsmål ang. moms:

Når man skal starte et firma op, og man regner med at have en omsætning på under 50.000 kr på et år. Skal man så have CVR nr. Hvis nej, hvad sker der så hvis man alligevel kommer til at tjene over 50.000 kr. om året. ?

Skal man skrive moms på en fakturar hvis man tjener under 50.000 kr. om året ?
Avatar billede jakobsynder Nybegynder
10. august 2003 - 17:55 #1
Hvis du ikke regner med at tjene 50.000 - så skal du ikke momsregistreres.
Man kan dog vælge at gøre det alligevel, af flere årsager.
Hvis du alligevel kommer til at tjene mere, så skal du bare tilmelde dig, og betale moms afgift med tilbagevirkende kraft for hele regnskabsåret.
Dvs, at når du ikke er momsregistret, skal du stadig opkræve moms, for at være på den sikre side, men du må ikke anføre det som moms, da det ikke er det.
Avatar billede nmh Nybegynder
10. august 2003 - 17:55 #2
Du skal ikke opkræve moms, hvis du ikke er momsregistreret.
Hvis du omsætter mere end de 50000, skal du straks kontakte Told og Skat.

Men ring til dem i alle tilfælde!
Avatar billede bufferzone Praktikant
10. august 2003 - 17:55 #3
Du skal have en omsætning på over 50.00 før du SKAL moms registrere, man du kan sagtens gøre med en langt mindre omsætning.
Hvis du er moms registreret, skal du skrive moms på fakturaen, ellers ikke, så tages indtægten som personlig indtægt og du betaler indkomst skat af den.
Avatar billede Slettet bruger
10. august 2003 - 17:55 #4
så vidt jeg ved skal et firma da altid ha cvr nummer, og grænsen med moms o.lign går iht min hukommelse ved 25.000, men spørg evt på startfirma.dk de er meget bedre til den slags
Avatar billede jakobsynder Nybegynder
10. august 2003 - 17:56 #5
phunky >> Grænsen har været 20.000kr. men er sat op til 50.000kr.
Avatar billede Slettet bruger
10. august 2003 - 17:57 #6
nå jeg husker sq nok forkert så *G* sorry
Avatar billede matz Nybegynder
10. august 2003 - 18:00 #7
Okay, hvad så hvis jeg vælger at blive moms-registeret, og man så tjener under 50.000 på et år ?
Avatar billede jakobsynder Nybegynder
10. august 2003 - 18:01 #8
matz >> Der er fordele ved at blive momsregistreret på forhånd, selvom man ikke regner med at nå de 50.000kr.
Du kommer til at fremstå som meget mere seriøs med et SE/CVR nr, og du kan desuden oprette bank konti i dit firmas navn m.m.

Men som sagt er det meget vigtigt at du husker at opkræve momsen (dog ikke anført som moms, men bare en del af prisen på dit produkt) for hvis ikke du gør, kan det pludselig give økonomisk bagslag, hvis du er tvunget til at registrere dig.

Kig i øvrigt på www.startguiden.dk -> Der kan du får svar på MANGE spørgsmål.
Avatar billede bufferzone Praktikant
10. august 2003 - 18:02 #9
Det er lige meget, hvis du køber for mere end du omsøtter og dermed får negativ moms bliver du bedt om at forklare dig, men det er intet problem hvis din virksomhed er reel
Avatar billede jakobsynder Nybegynder
10. august 2003 - 18:04 #10
Det er dog ikke sikkert de vælger at gå dig efter i sømmene pga. det.
Det er helt normalt at en nyopstartet virksomhed kører med underskud det første år eller to.
Men det er vigtigt altid at have orden i sine regnskaber og bilag.
Avatar billede matz Nybegynder
10. august 2003 - 18:06 #11
okay, jeg har forstået det nu :)

Lige et sidste spm. Et cvr. nr er gratis ik ?

Og er det påtvunget at man har en revisor til at føre regnskab ved enkeltmands firma ?
Avatar billede jakobsynder Nybegynder
10. august 2003 - 18:06 #12
Gratis ja.
Påtvunget nej.
Avatar billede matz Nybegynder
10. august 2003 - 18:08 #13
ok, tak for hjælpen :)