Avatar billede mikkidk Nybegynder
02. august 2003 - 20:36 Der er 40 kommentarer og
1 løsning

problemer med opgradering

Hej.
Jeg skulle dags dato opgradere min pc fra win 2000 til win xp. Men midt i installationen fik jeg problemet:
"windows kunne ikke starte, fordi denne fil er beskadiget eller mangler: system32\drivers\ntfs.sys.

Nu er det sådan, at jeg som nævnt bare ville lave en opgradering - dvs. alle mine vigtige filer ligger stadig "derinde".

Jeg er ikke nogen stor ørn på en pc, men vil lige i første omgang høre, om jeg kan få hjælp til, hvad jeg skal gøre.

Hvordan får jeg restitueret systemet så meget, at jeg kan gå ind og lave en back-up af alle mine vigtige filer, inden jeg så må bide i det sure æble og lave en komplet indkøring af XP fra bunden af.

Som det er nu: Når jeg tænder for min pc, dukker førnævnte besked op. Og lige som det er, så tør jeg ikke rigtig gøre noget.

Hjææææælp :-/
Avatar billede riversen Nybegynder
02. august 2003 - 20:39 #1
hvilket filsystem kører du på dine drev? har du flere partitioner vi kan kopiere data til?
Avatar billede mikkidk Nybegynder
02. august 2003 - 20:40 #2
Nej, jeg har ikke lavet nogen partioner
Avatar billede riversen Nybegynder
02. august 2003 - 20:41 #3
dvs. du kun har et c-drev? du glemte at fortælle hvilket filsystem du bruger. fat eller ntfs
Avatar billede mikkidk Nybegynder
02. august 2003 - 20:41 #4
fat 32. Ja, har kun et c- drev ... og så brænderen (det er vel d-drevet?)
Avatar billede riversen Nybegynder
02. august 2003 - 20:42 #5
hmmm..den er svær når du ikke har en ekstra partition vi kan smide backuppen overpå, men du kan prøve at køre en reparation...eller installere forfra UDEN at formatere. Det sletter nemlig ikke data
Avatar billede mikkidk Nybegynder
02. august 2003 - 20:43 #6
Jeg sidder på arbejdet pc lige nu, så jeg har desværre ikke min egen pc i nærheden. Men er der ikke noget jeg kan gøre, når jeg kommer hjem. Jeg kan ikke starte op i sikkerhedstilstand og så gå ind og gøre et eller andet?
Avatar billede mikkidk Nybegynder
02. august 2003 - 20:44 #7
ja, der står noget med at jeg skal trykke r når jeg genstarter... altså r for reperation.... er det rigtigt?
Avatar billede riversen Nybegynder
02. august 2003 - 20:45 #8
nu ved jeg ikke præcis hvornår du får fejlen, men du kan da prøve f8 ved opstart og gå i fejlsikret tilstand. derefter start --> kør --> sfc /scannow med cd'en i drevet.
Avatar billede riversen Nybegynder
02. august 2003 - 20:45 #9
ja...du skal springe det første tilbud om reparation over...senere kommer muligheden igen, hvor du vælger det
Avatar billede riversen Nybegynder
02. august 2003 - 20:46 #10
hvis det ikke virker kan vi prøve en kopi af min fil, men prøv det andet først
Avatar billede mikkidk Nybegynder
02. august 2003 - 20:47 #11
Fejlen opstod efter 3 punkt tror jeg.... og så ved genstarten derfra. Da jeg kom ind til pc'en stod den besked
Avatar billede mikkidk Nybegynder
02. august 2003 - 20:48 #12
ok. så vil jeg lige prøve med dit råd, når jeg kommer hjem
Avatar billede riversen Nybegynder
02. august 2003 - 20:49 #13
ok, så er det nok reparation du skal i gang med
Avatar billede riversen Nybegynder
02. august 2003 - 20:49 #14
sikker på din disk er fejlfri
Avatar billede mikkidk Nybegynder
02. august 2003 - 20:49 #15
ja..... det er den
Avatar billede mikkidk Nybegynder
02. august 2003 - 20:50 #16
Hvordan udfører man den reperation.... kan du fortælle mig det? Så vil jeg nemlig lige paste dit svar over og printe det ud, så jeg har det med hjem
Avatar billede riversen Nybegynder
02. august 2003 - 20:56 #17
1:Det første du skal gøre er at boote op på din Windows XP CD, husk at din bios skal stå til at være first bootdevice cdrom.
Når den har installeret nogle foreløbige filer skal du;

2: springe det første tilbud om repair i Consolemode over og fortsætte din installation (nyindstalation)

3: Nu kan du så vælge hvilket drev din nye installation skal ligge på og her er det gerne dit C drev.
4: Og nu fortæller den dig der er et styresystem på dette drev og om du vil slette det (L) eller du vil lave en repair (R) - det er her du skal trykke på R.

5: Og du vil nu se at den laver en helt ny indstalation men det dejlige er bare den beholder alle dine indstillinger og dit skrive bord intakt men nu har du sluppet for alle dine fejl og mangler :-)

7:PS husk at have din CD-Key klar, denne skal bruges da det jo er en "nyinstallation"
Avatar billede mikkidk Nybegynder
02. august 2003 - 21:02 #18
Kanon..... din opskrift er allerede printet ud. Så glæder jeg mig ustyrligt til at fyraften, så jeg kan komme hjem og få det skidt lavet.
Tusind tak for hjælpen, håber det bliver ok nu.
Jeg vil da lige melde tilbage til dig imorgen, hvordan det er gået :-)
Avatar billede riversen Nybegynder
02. august 2003 - 21:04 #19
udemærket...tillader mig lige at svare.
Avatar billede mikkidk Nybegynder
02. august 2003 - 21:06 #20
det vil være en fornøjelse.
Avatar billede riversen Nybegynder
02. august 2003 - 21:06 #21
fremover skal du først acceptere når du har fået løst problemet. Vi ved jo ikke om det lykkes
Avatar billede mikkidk Nybegynder
02. august 2003 - 21:08 #22
ok.... vidste ikke lige hvordan det osse fungerede :-)
Avatar billede riversen Nybegynder
02. august 2003 - 21:13 #23
ja, så godt du var ny.

Hvis du har tænkt dig at bruge eksperten fremover og måske selv svare på spørgsmål, kan du prøve at kigge her: http://www.ebruger.dk/faq/
Avatar billede hcma Novice
02. august 2003 - 23:43 #24
måske er jeg dum (eller bare mangel på viden), men kan man uden videre opgradere fra Win2000 med fat32 som filsystem til WinXP med NTFS som filsystem, eller er man nødt til først at vælge fat32 og efter endt opgradering så slå over til ntfs???
Avatar billede riversen Nybegynder
03. august 2003 - 07:36 #25
du bliver nødt til at konvertere efter opgradering, da du ellers vil være nødt til at formatere og derved miste data. Jeg er ikke sikker på hvordan konverteringen kører på system-drevet, men når du får det til at køre, kan du jo lave din backup og forsøge
Avatar billede hcma Novice
03. august 2003 - 12:36 #26
riversen>>> kan det ikke så være det der forårsager "fejlen" som mikkidk skrev i sig spørgsmål: "windows kunne ikke starte, fordi denne fil er beskadiget eller mangler: system32\drivers\ntfs.sys". Altså forsøg på at installere ntfs på et fat32 system??
Avatar billede riversen Nybegynder
03. august 2003 - 12:49 #27
man kan ikke installere ntfs
Avatar billede hcma Novice
03. august 2003 - 13:07 #28
nej, ved godt at det var dårligt formuleret, men så prøver jeg igen: altså forsøg på at opgradere til WinXP med filsystem ntfs fra Win2000 med filsystem fat32 ??
Avatar billede riversen Nybegynder
03. august 2003 - 13:09 #29
du får under installationen mulighed for at formatere som ntfs/fat32 eller lade filsystemet været intakt. Ingen af mulighederne giver problemer...og hvis nu han formaterer, så er det ikke en opgradering, så det er næppe det der er sket. Har ikke opgraderet selv, så ved ikke om han overhovedet får mulighed for det.
Avatar billede mikkidk Nybegynder
03. august 2003 - 15:42 #30
Nå, men jeg kom hjem og gik igang med dit tip, men desværre tog det hurtigt slut. Jeg satte BIOS til at starte med cd-rom og der kom flg meddelelse:
"Cannot boot from CD code 5). Og så var jeg lige vidt.
Så forsøgte jeg mig med en dos-opstartdiskette, men der kom jeg heller ikke specielt langt.
Så den står stadig derhjemme og forlanger at jeg skal reperere, men hva nytter det, når der ikke sker en dyt.
ærgligt nok :-(
Avatar billede riversen Nybegynder
03. august 2003 - 15:45 #31
hvis din winxp er en pirat så er den sikkert ikke bootbar. ;-)

men du kan hente installationsdisketter hos microsoft.
http://download.microsoft.com/download/whistler/Install/310994/WIN98MeXP/DA/WinXP_DA_PRO_BF.EXE

kræver 6 disketter

så er du fri for at boote på cd'en...ellers er proceduren den samme.
Avatar billede mikkidk Nybegynder
03. august 2003 - 15:58 #32
Ærgerligt jeg ikke har taget disketter med på arbejde. Havde lige en enkel i tasken. Der har jeg lige downloaded følgende:
NTFS for windows 98. Skulle vist kunne bruges til at komme ind på systemet... eller er jeg helt forkert på den?
Avatar billede mikkidk Nybegynder
03. august 2003 - 16:00 #33
Nej, jeg tror jeg holder mig til at downloade de startdisketter som du henviser til. Kan se, at jeg ikke er sikker nok til at kaste mig ud i det andet. Vil nødig miste mine filer :-/
Avatar billede riversen Nybegynder
03. august 2003 - 16:02 #34
det lyder logisk, men det får du vel ikke meget ud af, da du ikke har nogen steder at kopiere data hen.

Hvis du har et netværk kørende, kan vi evt. forsøge med en netbootdisk
Avatar billede mikkidk Nybegynder
03. august 2003 - 16:04 #35
Nej, det var lige netop de data jeg sad og læste jeg skulle ku kopiere.... så det ka jeg godt glemme.
En netbootdisk?.... hmmmmm. Ja, så må jeg igen spørge: hvad er det så?
Men jeg skal på ferie i morgen og er hjemme igen om 3 uger. Så vil jeg lige lave den bootdisk du skriver om og så, forhåbentlig, være i stand til at få lidt gang i skidtet, når jeg kommer hjem igen.
Avatar billede riversen Nybegynder
03. august 2003 - 16:06 #36
ok...ellers må vi tage netbootdisk forsøget efter ferien...hyg diG1x
Avatar billede riversen Nybegynder
03. august 2003 - 16:06 #37
dig! skulle der så stå
Avatar billede mikkidk Nybegynder
03. august 2003 - 16:08 #38
jo, tak skal du foreløbig have for din hurtige hjælp. Alletiders!!
Ilm
Avatar billede mikkidk Nybegynder
25. august 2003 - 19:29 #39
Når jeg har lavet disse startdisketter, hvad gør jeg så, når jeg får startet pc'en op. Resultatet skulle jo stadig være, at jeg kan få adgang til mine filer i pc'en?
Avatar billede mikkidk Nybegynder
31. august 2003 - 17:28 #40
Problemet er løst. Jeg lavede en opstart med startdisketter, valgte at installere på ny - uden at formatere - og fik så åbnet XP med adgang til mine filer.
Avatar billede mikkidk Nybegynder
31. august 2003 - 17:29 #41
tak for hjælpen riversen, forresten. Så 200 points til dig :-)