Avatar billede ckrame Nybegynder
30. juli 2003 - 22:52 Der er 17 kommentarer og
4 løsninger

DVD kamera

Hej

Jeg overvejer at købe et video kamera.
Jeg vil gerne kunne redigere mine optagelser på computeren og er derfor brændt varm på en af de kamera'er der optager direkte til en DVD-ram.

Er der nogen der har nogle erfaringer med disse eller gode råd omkring den slags ?

Jeg her kigget mest på: Hitachi DZ MV 350E eller Hitachi DZ MV 230

MVH
Claus
Avatar billede -bisgaard- Nybegynder
30. juli 2003 - 23:56 #1
Jeg kan anbefale begge kamera. Men det er en dyere investering og skal ud og have et sådan kamera. Da man skal have redigering sæt plus dvd brænder til at få det optimale ud af det. Men hvis man har det hele kan man heller ikke få det bedre.
Avatar billede ckrame Nybegynder
31. juli 2003 - 01:18 #2
Så vidt jeg kan se følger der noget redigering med, men det dur måske ikke til noget ?
Kan man ikke bare sende den redigerede film tilbage til kamera'et ?
Avatar billede frewald Nybegynder
31. juli 2003 - 03:44 #3
Hvad har det med at redigere på din PC at gøre ? Køb et DV-Kamera, og et firewire kort til 200,- (og så noget software) - og du har et perfekt redigeringssytem. Forøvrigt mener jeg at de (DVD-Ram kameraerne) optager i Mpeg - og i så fald er det noget bøvl at redigere.
Og så koster et 60 minutters DV bånd kun 35 + moms.
just my 5 cents.
Avatar billede hanloven Mester
31. juli 2003 - 04:25 #4
At optage direkte på en dvd skive er der selvfølgelig fordele ved.. Det er nemmere at overføre til pc'en til redigering. Du skal (som frewald også skriver) bare sikre dig at dit redigeringsprogram kan håndtere Mpeg filer.. Der er ikke så mange der kan. Deri blandt er desværre Adobe Premiere :-(

Det medfølgende program skal kunne klare det, når det ligger i pakken og du burde kunne føre det tilbage til kameraet igen.. - Dette kræver dog at du har en FireWire indgang på kameraet.. Mange har i dag.

Jeg holder mig stadig til Mini DV, da det er langt det mest kompatible, endnu..

//hanloven
Avatar billede henninga Novice
31. juli 2003 - 23:45 #5
Har kigget på sådan et kamera.
De optager i MPEG kvalitet på DVD-RAM og man kan redigere direkte på kameraet.
Når du er færdig med optagelse skal DVD'en lukkes, og det tager lige så lang tid som DVD'en er i minutter (osse selv om du kun har optaget 5 minutter).
Billedkvaliteten er bare helt i bund på de prøver jeg optog i butikken (Merlin).
Desuden er der, som hanloven skriver, problemer når det skal redigeres på PC. MPEG formatet er ikke beregnet til at redigere fordi det faktisk kun er hver 15. billede der er komplet. Så der vil i alle tilfælde ske konvertering med deraf forringelse

Mit råd: Køb Mini DV.

HenningA
Avatar billede ckrame Nybegynder
31. juli 2003 - 23:55 #6
Nu spørger jeg måske dumt !
Mini DV er det kamera'er til en speciel bånd type ?

Hvilke Mini DV kamera'er kan så anbefales, når jeg forventer at jeg vil lege lidt med redigering. Gerne fra min bærbare (som ikke har firewire) ?
Avatar billede henninga Novice
01. august 2003 - 00:16 #7
MiniDV er kamera til MiniDV bånd som er en speciel type - ja.
Videokameraer til MiniDV er de mest udbredte - det er efterhånden svært at finde andet.
Alle MiniDV kameraer bruger FireWire (osse kaldet IEEE1394 eller iLink) til at overføre til PC. Du kan få FireWire til din bærbare.
Avatar billede -bisgaard- Nybegynder
01. august 2003 - 02:04 #8
MiniDV eller DVD Cam.......Det kommer an på hvor mange penge man har....For hvis man har råd til DVD Brænder + medierne så skal man vælge et DVD Cam. Men

Man skal få for det første have fat i en DVD Brænder der kan tage både -/+ Medier for standarden er ikke bestemt endnu blandt producenterne, og det er kun pioneer der har en brænder der kan det.

Angående redigeringprogram skal du have fat i Pinnale Studio 8 i DVD version eller DV version hvis du vælger et MiniDv kamera også er du kørende for det er det bedste redigeringprogram på markeder.....Rend og op med MiniDv hvis du har pengene til et DVD Cam.
Avatar billede henninga Novice
01. august 2003 - 08:37 #9
Du kan læse om video og formaterne her  www.abmedia.dk/video
Avatar billede frewald Nybegynder
01. august 2003 - 09:16 #10
Jeg vil hvert sekund købe Mini-DV, frem for et 'DVD-Kamera' (og jeg arbejder proff med det). Desuden er DV-formatet 25Mbit (god kvalitet) hvilket bliver brugt hos mange tv-stationer og produktionsselskaber.
Men du skal købe dig et firewire kort til din laptop - de koster ikke alverden.
Mht til software er Studio8 udemærket, men absolut ikke det bedste på markedet - det er et spørgsmål om hvad man skal bruge det til.
Avatar billede ckrame Nybegynder
01. august 2003 - 11:20 #11
Hvorfor skal det være firewire ? mange nye kamera'er har også USB er det ikke ligeså godt ?
Jeg forstår stadig ikke lige hvorfor man absolut skal have en DVD brænder ?

Hvormange Mbit er DVD kamera sammenlignet med de 25Mbit som DV bruger ?

Og hvad med de 8cm DVD skiver man skal bruge til sit DVD kamera - dem syntes jeg ikke lige jeg kan finde nogen steder.
Avatar billede ckrame Nybegynder
01. august 2003 - 11:24 #12
henninga - Du skriver at dvd kamera optager i mpeg - er det ikke mpeg2 de optager i - og i så fald er det vel noget af den bedste kvalitet er det ikke ?
Avatar billede henninga Novice
02. august 2003 - 09:45 #13
Ja - de optager i MPEG2 DVD kvalitet - og NEJ, det er ikke noget af det bedste format man kan få. MPEG2 er et "Udgiver-format". Det vil sige at det kan anvendes til slutprodukt, men hvis du vil redigere o.s.v. er det ikke et godt format. Da skal du have MiniDV.

DVD-kamera kører med variabel bitrate som kan være fra 2Mb til 10Mbit.

Jeg har set de der 8cm skiver til priser fra 125 - 225 Kr (Merlin). Det er iøvrigt DVD-RAM skiver.

Hvad du skal med en DVD-brænder i den forbindelse ved jeg ikke (-bisgaard-).

For at overføre video fra MiniDV benyttes som standard FireWire. Når der osse er USB på mange kameraer er det til overførsel af stillbilleder. Fra et DVD-kamera kan man jo bare tage DVD'en (ud af kasetten) og sætte i sit DVD-drev i PC'en.

Så det.....
HenningA
Avatar billede ckrame Nybegynder
02. august 2003 - 13:30 #14
Lige en gang til for prins knud.
Hvis i nu har overtalt mig til at købe et MiniDV kamera - skal det så have firewire tilslutning, hvis jeg vil lave redigering på computeren - det er ikke nok at der står DV ind og ud ?
Er nu blevet lun på: Canon MV5i MC
Avatar billede -bisgaard- Nybegynder
02. august 2003 - 14:06 #15
Hvis det er står DV in og ud har du det du skal bruge....firewire er bare det kort som DV skal sættes til.
Avatar billede frewald Nybegynder
02. august 2003 - 17:01 #16
Firewire og DV in/ud er det samme; IEEE1394. Vær opmæksom på at nogle kameraer solgt i europa kun har DV UD, hvilket gør at man ikke kan optage det man har lavet på computeren tilbage på bånd. Men står der DV in/ud skulle den være god nok :-)
Hvis du gerne vil kunne se på en TV-skærm mens du redigerer (se resultatet meddet samme), eller hvis du gerne vil kunne tage en VHS kopi, skal du bruge et redigeringskort med analog udgang. De fås bl.a. fra Pinnacle og Matrox.
Avatar billede henninga Novice
02. august 2003 - 22:28 #17
Canon MV5i MC er et lækkert kamera til en god pris og du får det hele: DV ind/ud (FireWire), Analog ind/ud (Phono stik) samt stillbilleder (USB).

Det kræver at du får et FireWire-kort til din bærbare!!

Så kan du optage din video, overføre det til PC, redigere, føre tilbage til kamera og køre ud på VHS eller til TV.
Hvis du vil have det på DVD skal du have en DVD brænder til din PC.
HenningA
Avatar billede hanloven Mester
03. august 2003 - 00:48 #18
Hvis du skal ud at købe DVD brænder kan jeg helt sikkert anbefale dig en NEC ND 1300A. Den kan kører alle 4 formater. (DVD-r, DVD+r, DVD-rw og DVD+rw). Den er rimeligt billig og kører rigtig godt. - Men du skal lige være opmærksom på at den ikke kan lide PRINCO... - Den nægter simpelthen at brænde på dem. (Har lige prøvet det på min her til aften..)

Bare et tip :-)

//Hanloven
Avatar billede ckrame Nybegynder
05. august 2003 - 16:28 #19
Hej håber i kan acceptere min beregning af point fordeling.

Jeg er blevet noget klogere, selv om jeg endnu ikke har fundet det helt rigtige kamera.
Men jeg tror jeg lavet et nyt spørgsmål.
Avatar billede frewald Nybegynder
05. august 2003 - 16:29 #20
det er bare cool - smid et link til det nye spørgsmål her - så er du sikker på at vi følger med :-)
Avatar billede hanloven Mester
06. august 2003 - 21:42 #21
Helt iorden, takker for point.

Jeg har lige fået fat i et Panasonic GS-70. Det kører rigtig godt og har både DV in/ud og analog ind/ud. Ku være en mulighed.. :-)

//hanloven