Avatar billede 4b4dk Nybegynder
29. juli 2003 - 11:13 Der er 22 kommentarer og
3 løsninger

Protected cd / rip

Jeg har købt en af disse nye protected cd'r, hvor man skal installere et program for at afspille den på ens computer.

Dette spørgsmål skal ligeledes ses som en slags debat!

Da jeg gerne vil have lavet en digital kopi af cdn, som jeg mener er lovligt nok/er ikke helt sikkert mht!, men mangler et program til dette. Cdn kan som sagt ikke afspilles uden at installere en speciel afspiller på ens computer.

Nogen der har erfaring med dette, inde i loven mth. kopiring ?
Avatar billede andersenph Nybegynder
29. juli 2003 - 11:24 #1
Hej
Du må godt tage en kopi til dig selv af en original.
Du må ikke tage en kopi af en kopi.
Du må ikke videregive en kopi.
Så hvis ophavsmanden til den cd du omtaler har installeret et eller andet system der gør det vanskeligere at kopiere og der findes et program der løser dette problem, må du godt bruge det, så længe du overholder ovenstående...
Avatar billede NanoQ Nybegynder
29. juli 2003 - 12:01 #2
Man må faktisk ikke omgåes kopispærringer. Så du har ikke ret, andersenph.
Avatar billede 4b4dk Nybegynder
29. juli 2003 - 12:01 #3
Ok.. også hvad jeg troede .. Nogen ide hvilket program jeg skal lede efter / navn / sted ?
Avatar billede popsy Novice
29. juli 2003 - 12:06 #4
Jeg har selkv rippet en sådan disk, og jeg mener jeg gjorde det helt uden at bryde loven.

Jeg brugte mediaplayer 9.0, hvor jeg blot trykkede kopier fra cd, og vupti så lå alle numrene på min harddisk, uden den player som ellers startede op. Derefter kunne jeg blot brænde dem ned på en blank, og det gjorde jeg i samme program.

Jeg mener ikke jeg har brudt kopispærringen, da jeg egentlig ikke har opdaget der var en.

Grunden til at jeg kopierede, var at den ikke ville afspille i min bils pioneer cdanlæg.
Avatar billede andersenph Nybegynder
29. juli 2003 - 12:07 #5
Jeg må fastholde min argumentation, da den er taget direkte fra loven om copyright
Selv om der er spærringer på er loven jo stadigvæk gældende
Avatar billede NanoQ Nybegynder
29. juli 2003 - 12:12 #6
Du må gerne:

-Kopiere et værk, som kunstneren eller ophavsmanden selv har givet tilladelse til at kopiere
-Kopiere en original cd/dvd lånt af en ven
-Kopiere en cd/dvd lånt på biblioteket
-Kopiere en cd og spille den til en privat fest (også hos andre)
-Kopiere en cd og lytte til den på kontoret på din arbejdsplads
-Kopiere en cd/dvd til bilen, sommerhuset, båden, og til din discman, pc eller mp3-afspiller
-Kopiere værker til personlig brug hentet på nettet, når værket er lagt ud med ophavsmandens samtykke
-Omgå eller bryde en kode, kryptering eller kopisikring, hvis det er nødvendigt for at kunne se filmen eller lytte til musikken privat. Det kan f.eks. være tilfældet for at kunne se en dvd-film på din private Linux-pc
Bryde en dvd-regionskode.

Ulovlige kopier

Du må ikke:

-Kopiere en kopi-cd eller kopi-dvd, når du har fået/lånt kopien af andre
-Kopiere værker hentet på nettet, når de er lagt ud uden kunstnerens eller ophavsmandens samtykke
-Forære en kopieret cd/dvd væk
-Udlåne, bytte eller sælge en kopieret cd/dvd
-Videresende et digitalt leveret værk via din e-mail
-Bryde en kopispærring med henblik på at fremstille en kopi af en musik-cd eller dvd-film.

Dette er taget fra http://www.forbrugerraadet.dk/raad/forbruger/alle/cdbrand/

Se specielt sidste punkt.
Avatar billede 4b4dk Nybegynder
29. juli 2003 - 12:15 #7
I denne artikkel http://www.pcworld.dk/default.asp?Mode=2&ArticleID=3564 skriver de ellers at selv om der er en spærring på cdn.. er det stadig fuldt ud lovligt i Danmark at lave en kopi af den.
Avatar billede 4b4dk Nybegynder
29. juli 2003 - 12:17 #8
Dvs.. jeg må godt bryde spærringen så længe jeg ikke brænder musikken over på en ny cd ?
Avatar billede popsy Novice
29. juli 2003 - 12:18 #9
nej, du må ikke bryde en spærring. Men hvis det er som i mit tilfælde, hvor spærringen egentlig ikke virker, har man vel heller ikke brudt den?
Avatar billede 4b4dk Nybegynder
29. juli 2003 - 12:19 #10
popsy.. det er jo spørgsmålet.. for hvis jeg nu henter et rip program.. audio catalyst.. og det så er muligt at rippe med.. og kan rippe med det.. Har jeg så brudt spærringen.. el. virker det bare ikke efter hensigten !??
Avatar billede 4b4dk Nybegynder
29. juli 2003 - 12:21 #11
og siden de "beskyttede" cdr ikke overholder CD standarden.. (derfor må der f.eks ikke så Compact Disc på en beskyttet cd), så glæder lovgivningen mth. cdr vel heller ikke ? eller hvorn?
Avatar billede autolog Novice
29. juli 2003 - 12:23 #12
Forbrugerrådet informerer om at man ikke må bryde en kopispærring. Det betyder at 4b4dk IKKE må kopiere den omtalte cd. Hvis det er gældende samt en fortsættende tendens fra udgivernes side ...

... så resulterer det vel i en afgiftnedsættelse på brandbare cd-rom'er!
Avatar billede popsy Novice
29. juli 2003 - 12:25 #13
det er vel en fortolkningssag, men hvis man bruger et program, som målrettet går mod at bryde kopisikringer, kan man vel påstå at man aktivt prøver at omgås kopisikringen på den enkelte cd.

Men bruger man et program, som f. eks. Mediaplayer 9.0, som egentlig er dedikeret til at kæmpe mod pirateri (som jeg ikke mener dette er) så er det vel kopisikringen der fejler, idet man på intet tidspunkt aktivt prøver at bryde den.

Jeg tror ikke at lovgivningen fokuserer på cd-standard, snarere på digitale medier.
Avatar billede andersenph Nybegynder
29. juli 2003 - 12:26 #14
--->Isbjørn man skal sq huske at læse hele teksten :))

I det omfang det er nødvendigt at omgå en kode eller kryptering for eksempelvis at kunne se en dvd-film eller lytte til en musik-cd eller netradio i privatsfæren, vil dette ikke være omfattet af forbuddet. En privatperson, der fx har erhvervet en dvd-film, som ikke kan afspilles på open source-softwaresystemet Linux (men alene på fx Microsofts styresystem), vil efter de nye regler ikke blive forhindret i at bryde koden i det omfang, dette er nødvendigt for at kunne afspille filmen, herunder fordi vedkommende i sin computer ikke har Microsofts styresystem. Den ændrede ophavsretslov medfører heller ikke et forbud mod at bryde dvd-regionskoder. Det vil derimod ikke være tilladt at bryde en kopispærring med henblik på fremstilling af en kopi af dvd-filmen
Avatar billede popsy Novice
29. juli 2003 - 12:27 #15
Hmm, og dermed også lovligt at lave en kopi af en cd som ikke kan afspilles i bilen?
Avatar billede andersenph Nybegynder
29. juli 2003 - 12:28 #16
Ja det er min mening
Avatar billede andersenph Nybegynder
29. juli 2003 - 12:30 #17
http://www.kum.dk/sw5335.asp
Her er lidt aftenlæsning venner :)
Avatar billede popsy Novice
29. juli 2003 - 12:31 #18
Ok, min forståelse gik kun så langt, at det aldrig var tilladt at bryde en kopispærring, medmindre man egentlig ikke opdagede den var der.
Avatar billede popsy Novice
29. juli 2003 - 12:34 #19
Hvis der er en kopispærring, må man imidlertid ikke omgå denne for at fremstille kopien, men det forventes, at kopispærringer i fremtiden indrettes på en sådan måde, at det er muligt at tage en eller flere kopier til personlig brug; dette er i hvert fald intentionen med loven.

Synes det er lidt tricky! :)
Avatar billede andersenph Nybegynder
29. juli 2003 - 12:36 #20
Ja lovtekst er jo lidt snørklet, men advokater skal jo sørge for at holde gryden i kog ik´ ellers bliver de jo arbejdsløse ;0)
Avatar billede popsy Novice
29. juli 2003 - 12:37 #21
hehe
Avatar billede 4b4dk Nybegynder
29. juli 2003 - 12:41 #22
Hvad blev vi enige om ??
Avatar billede andersenph Nybegynder
29. juli 2003 - 12:43 #23
Du må gerne bryde kopi spærring hvis din computer ikke kan læse cd´en
Avatar billede 4b4dk Nybegynder
29. juli 2003 - 13:53 #24
ok.. vi deler point ?
Avatar billede andersenph Nybegynder
29. juli 2003 - 14:03 #25
fint nok med mig :)