Avatar billede engberg2 Nybegynder
15. juli 2003 - 11:11 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

Har en 6GB HD, som jeg vil kopiere til nyt system

Hejsa

Jeg har i min gamle PC en 6GB HD (Win98). Det der ligger på den vil jeg gerne gemme, men jeg skal bruge harddisken.

I min nye PC er der en 40GB (tom) og en 80GB (halvfuld) harddisk - kan jeg ikke lave noget, så jeg får de 6GB over på mit nye system (WinXP)???

Beskrivelsen skal være lidt for dummies :-)

På forhånd tak.
Avatar billede pon Nybegynder
15. juli 2003 - 11:30 #1
Seagate har et program der hedder Disc wizzard, jeg ved ikke om det kan bruges til andre diske end Seagates, men prøv det, det er meget nemt, du sætte din 40 Gb disk computeren, samtidig med din 6Gb, booter på seagate disketten, og følger anvisningerne, der kan du vælge om du vil skifte drevet ud, ( kopiere dine data over på den nye disk )

her er et link til programmet http://www.seagate.com/support/disc/drivers/discwiz.html
Avatar billede pon Nybegynder
15. juli 2003 - 11:33 #2
skriv venligst hvad producent og model din 40 gb er
Avatar billede peet-49 Novice
15. juli 2003 - 11:35 #3
Du hænger den gamle HD på som slave, og copierer den på en partition på den nye HD
Avatar billede pon Nybegynder
15. juli 2003 - 11:41 #4
Hvis du gør det, skal du boote på en diskette, være 100% sikker på at der er skjulte filer, det kan gøres ved at du laver en attrib -r -s -h, og du skal være sikker på at den partition du har på din 40Gb er lavet Aktiv
Avatar billede pon Nybegynder
15. juli 2003 - 11:41 #5
*At der ikke er skjulte filer
Avatar billede pon Nybegynder
15. juli 2003 - 11:48 #6
Jeg har muligvis misforstået spørgsmålet lidt :-P

Men, installer win xp på din nye disk, sæt din gamle disk i som slave, kopier hvad du skal bruge, fra den....

Hvis det var det du mente, jeg forstod det sådan at du ville have, din windows installation med over...
Avatar billede engberg2 Nybegynder
15. juli 2003 - 11:55 #7
pon>> Det er rigtigt at jeg gerne vil kunne bruge de 6GB, fuldstændig som jeg bruger dem nu - altså også at jeg gerne vil kunne starte op i Win98 og bruge det system....

pon>> Det er en Maxtor... Model kan jeg ik lige se nu...

peet49>> Vil jeg i så fald kunne bruge den og hvordan gør jeg lige det. Skal partitionen være præcis lige så stor?? Hvordan gør jeg... Helt fra Adam og Eva...

pon>> Der er da sansynligvis skjulte filer og sikkert også nogle der gerne skal blive ved med at være det...
Avatar billede pon Nybegynder
15. juli 2003 - 12:01 #8
Hvis du vil kunne bruge win 98, som du gør nu, vil jeg ikke foreslå dig at bruge kopi metoden, da du næsten er sikker op ikke at få det hele med, + der vil komme issues omkring boot records, og partition tabeller...., den nemmeste løsning af alle, men desværre lidt bekosteligt er at få fat i programmet Drive Image, fra PowerQuest, det koster ca 500Kr, med det kan du flytte rundt på partitioner, og tage nemt backup....
Avatar billede engberg2 Nybegynder
15. juli 2003 - 12:02 #9
:-(

Er der ikke andre måder at gøre det på, end at punge ud????
Avatar billede blueberry1337 Nybegynder
15. juli 2003 - 13:07 #10
http://www.eksperten.dk/spm/329255 hvis det kan hjælpe!

//Blue-
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
15. juli 2003 - 14:38 #11
Desværre det kan du ikke. Windows 98 skal være installeret på den først partition i systemet og da du har windows xp på den, vil der gå ged i windows xp, foruden at du har problemet med at windows 98 faktisk skal geninstalleres fordi den nu kommer til at køre på noget nyt hardware.

Jeg synes du skal opgive tanken, og blot sætte harddisken i midlertidigt som slave og kopiere de data over du skal bruge fra den. Glem alt om at få windows 98 over på den nye. Du render ind i sa mange problemer at det ikke er værd at forsøge.