Avatar billede feldt Nybegynder
10. juli 2003 - 12:39 Der er 2 kommentarer og
1 løsning

Logning af ssh ftp aktivitet

RedHat 8.0
OpenSSH_3.4p1

Jeg vil gerne kunne logge aktivitet (filoverførsel) gennem ssh via f.eks. iXplorer. Jeg får i min secure logfil godt nok besked på at brugeren en logget ind via ssh, men der kommer ikke noget om filoverførsler. Der kommer heller ikke noget i xferlog. Kan man tilføje noget i sshd_config som logger dette?

/feldt
Avatar billede zooldk Nybegynder
10. juli 2003 - 17:05 #1
Hej Feldt.
Jeg har selv puslet lidt med dette/beslægtet emne, så jeg er lige med på en "lytter" ..

I /etc/ssh/sshd_config (nederst), kan du se, at ftp-delen er et subsystem; nemlig /usr/libexec/sftp-server.

Denne sftp-server har jeg (foreløbigt) ikke kunnet finde nogen særlig dokuemntation til.
Håber at nogen måske kunne lede os på vej`..

Venligst,
ZoolDK
Avatar billede feldt Nybegynder
11. juli 2003 - 09:35 #2
Jeg var ikke opmærksom på sftp-serveren. Efter at have søgt lidt på Google fik jeg et hint om, at man muligvis skulle ændre loglevel.

Fra man sshd_config:
    LogLevel
            Gives the verbosity level that is used when logging messages from
            sshd.  The possible values are: QUIET, FATAL, ERROR, INFO, VERâ
            BOSE, DEBUG, DEBUG1, DEBUG2 and DEBUG3.  The default is INFO.
            DEBUG and DEBUG1 are equivalent.  DEBUG2 and DEBUG3 each specify
            higher levels of debugging output.  Logging with a DEBUG level
            violates the privacy of users and is not recommended.

I den sidste linie står at man kan bruge DEBUG, hvis man gerne vil snage lidt. Det har jeg nu prøvet, og jag kan også se filetransfers i /var/log/secure. Men der er godt nok meget overhead. Mon ikke der er en mellemting. VERBOSE synes jeg ikke rigtig ændrede noget i loggen.

/feldt
Avatar billede feldt Nybegynder
30. november 2003 - 18:07 #3
Jeg lukker emnet uden at været kommet videre.
/feldt