Avatar billede johnemanuel Nybegynder
24. juni 2003 - 10:41 Der er 12 kommentarer og
2 løsninger

hvordan indscannes således at print har kvalitet

jeg er ved at lave noget brevpapir, hvorpå jeg vil have et lille fint logo.

logoet har jeg på papir, og skal scannes, og derefter printes på brevpapiret.

det går imidlertid galt for logoet bliver "grødet", altså man kan se pixels med det blotte øje.

dette tiltrods for at jeg scanner ind i helt op til 7200 dpi.

hvad skal jeg gøre. gemme i et bestemt format? bruge lavere dpi?
Avatar billede jpvj Nybegynder
24. juni 2003 - 10:45 #1
Print kvalitet er ca. 600-1200 dpi. Du vil aldrig kunne scanne og få et perfekt resultat. 7200 DPI er softwaremæssigt interpoleret, dvs. det er ikke bedre end hvad du kan lave ud fra scannerens optiske opløsning (formodentlig 600 DPI).

Evt. skal du scanne og køre dit logo igennem ex. PhotoShop of rette op på problemet, for det kan anvendes.

Hvilken scanner bruger du?
Avatar billede hoejrup Nybegynder
24. juni 2003 - 10:46 #2
Nope, du skal scanne det ind i 72 dpi. Derefter skal det tegnes op i Illustrator.

Alternativt kan du tegne det op i sort, og scanne det ind i 1200 dpi. Derefter skal det
en tur gennem streamline, for at lave det om til en vektor tegning. Derefter kan du
farvelægge den i illustrator.
Du kan også scanne det ind i ca. 150dpi, og trace det i Macromedia Flash. Så bliver
det også lavet om til vektorer, men fylder en del mere end tegningen i illustrator.

/per
Avatar billede hoejrup Nybegynder
24. juni 2003 - 10:46 #3
Det var et svar.

/per
Avatar billede johnemanuel Nybegynder
24. juni 2003 - 10:57 #4
hælder mest til jpvj' svar...

jeg bruger en epson scanner.

hvad betyder "køre det igennem photoshop"?
Avatar billede spe Nybegynder
24. juni 2003 - 11:04 #5
Selvom jpvj har ret i at skanneren formodentlig ligger på 600 dpi bør det være alt rigeligt til en ordentlig kvalitet på tryk. Under forudsætning af at det tryk du har på papir er detajleret nok og du der ikke kan se pixels.

hoejrups foreslag om at lave det til vektorgrafik er det man normalt vil gøre når det drejer sig om logoer o.lign. da vektorgrafik er skalerbart uden at tabe kvalitet (unden at blive pixileret).

Hvilket program bruger du til at sætter logoet på din side?

Kan vi se din indskanning? Kan du f.eks. oploade det? Ellers må du gerne sende det til mig så jeg kan se på det sup@tdcadsl.dk
Avatar billede spe Nybegynder
24. juni 2003 - 11:05 #6
Endnu et spørgsmål hvilket format gemmer du det i nu?
Avatar billede jpvj Nybegynder
24. juni 2003 - 11:06 #7
johnemanuel> Det byder at du skal bearbejde det i photoshop, bl.a. indramme farveflader og manuelt tildele dem samme farve på alle pixels, rette kanter op osv.

JP
Avatar billede johnemanuel Nybegynder
24. juni 2003 - 11:21 #8
spe> .jpg

jeg bruger photoshop - har desværre ikke flash

jp> jeg ikke helt med
Avatar billede spe Nybegynder
24. juni 2003 - 11:34 #9
Så du printer direkte fra Photoshop?
Avatar billede hoejrup Nybegynder
24. juni 2003 - 11:34 #10
john> Du har to valgmuligheder:

1. tegn det op i Illustrator
2. Rens dit logo i Photoshop for støj. Men det skal ikke scannes ind i mere end 300dpi, for
et er kravet fra diverse trykkerier.

/per
Avatar billede johnemanuel Nybegynder
24. juni 2003 - 11:40 #11
spe> jeg printer fra photoshop men har også prøvet som test at indsætte logo.jpg i Word dokument og så printe.

hoejrup og jpvj> hvordan renser jeg?
Avatar billede spe Nybegynder
24. juni 2003 - 11:52 #12
Word og grafik en en fornuftig kvalitet hænger ikke så godt sammen men print fra Photoshop skulle du.
Kan vi se dit logo?
Avatar billede hoejrup Nybegynder
24. juni 2003 - 11:56 #13
johnemanuel> Der er en grund til at grafiker bruger 3 år på deres uddannelse.
Så det er ikke noget du selv kan gøre, hvis du vil have et prof. resultat.

/per
Avatar billede johnemanuel Nybegynder
24. juni 2003 - 14:21 #14
ja det har du jo nok ret i...